Przemysł spotkań w Łodzi w latach 2017 – 2020. Wpływ pandemii na wielkość i rodzaj wydarzeń

W Łodzi w 2020 roku zorganizowano 248 wydarzeń dla 92 tysięcy uczestników. Oznacza to, że liczba wydarzeń spadła o 77 proc. w stosunku do średniej z lat 2017 - 2019. Wynika z raportu Podaje opracowanego przez Łódź Convention Bureau.

Jak co roku w styczniu Łódź Convention Bureau zebrało dane statystyczne o łódzkim rynku spotkań. Biuro zbiera statystyki zgodnie z międzynarodowymi standardami przyjętymi m.in. przez International Congress and Convention Association, którego ŁCB i Łódź są członkiem. Zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi analizowane są jedynie wydarzenia z kategorii MICE, z udziałem turystów biznesowych. Są to więc konferencje, kongresy, targi, wystawy, wydarzenia korporacyjne oraz motywacyjne dla pracowników. Co roku dane do analizy udostępnodzi iają łódzkie hotele i obiekty konferencyjno-eventowe – razem kilkadziesiąt firm i instytucji. Monitorowane są jedynie wydarzenia o łącznej liczbie minimum 50 uczestników. Choć od 2020 roku monitorowane są również wydarzenia w formule online lub hybrydowej (częściowo online, częściowo klasycznie), to na ten moment nie uwzględniono ich w prezentowanych statystykach.

W okresie od 2017 do 2019 roku ogólna liczba spotkań oraz łączna liczba uczestników wydarzeń organizowanych w Łodzi rosła z roku na rok. Ubiegły rok przyniósł olbrzymie spadki nie tylko w Łodzi, ale również na świecie. Z danych dostarczonych do analizy wynika, że w ubiegłym roku zorganizowano 248 wydarzeń dla 92 tysięcy uczestników. Oznacza to, że liczba wydarzeń spadła w Łodzi o 77 proc. w stosunku do średniej z lat 2017 - 2019. Liczba wydarzeń międzynarodowych spadła aż o 91 proc. Łączna liczba uczestników, w tym turystów biznesowych, spadł o 79 proc. Spotkania rangi międzynarodowej stanowiły w Łodzi co roku około 12 proc. wszystkich wydarzeń. W roku 2020 zorganizowano jedynie dziesięć tego typu spotkań, jednocześnie ich udział spadł do 4 proc.

ŁCB raport wykres 1ŁCB raport wykres 2

W latach 2017-2020 udział poszczególnych rodzajów wydarzeń pozostał właściwie bez zmian. Konferencje i kongresy stanowiły około 60 proc. wszystkich spotkań, a wydarzenia korporacyjne i motywacyjne około 30 proc., targi i wystawy 11 proc. wszystkich wydarzeń, choć ich udział w ogólnej licznie uczestników jest zdecydowanie największy. Również bez większych zmian kształtuje się liczba poszczególnych wydarzeń z podziałem na branże. Najwięcej organizuje się wydarzeń o tematyce handlowo-usługowej. Dalej jest branża medyczna i humanistyczna, techniczna, ekonomiczno-polityczna, a na końcu branża IT.

ŁCB raport wykres 3ŁCB raport wykres 4

Wydarzenia z kategorii MICE, z powodu swojego biznesowego charakteru cechuje duża sezonowość. Zazwyczaj najwięcej wydarzeń jest wiosną i jesienią. Okres świąteczno-noworoczny i wakacyjny to czas zmniejszonej liczny wydarzeń – tak też, było w Łodzi w latach 2017-2019. Wprowadzony wiosną 2020 roku lockdown całkowicie zahamował wiosenny przyrost wydarzeń. Sytuacja nie poprawiła się latem, a tym bardziej jesienią, kiedy pod koniec roku znów zakazano spotkań.

ŁCB raport wykres 5

Czy nowy rok 2021 będzie lepszy niż poprzedni? – zastanawiają się przedstawiciele Łódź Convention Bureu. Aktualnie nadzieją branży wydają się być szczepionki, choć – jak podkreślają – ich realny wpływ na polepszenie sytuacji jest wciąż tematem dyskusji, tak samo jak proces masowych szczepień. Dużo zależy też od rządowej strategii luzowania obostrzeń w zbliżającym się okresie ocieplenia pogody. Może tzw. „nowa rzeczywistość” wymusi na firmach i instytucjach konieczność organizacji wydarzeń w cieplejszym okresie letnim, gdy odporność ludzi jest po prostu wyższa? A może ludzie, wbrew swojej naturze, na stałe przeniosą spotkania do sfery wirtualnej? Jedno jest pewne – przemysł spotkań w Łodzi i na świecie będzie odbudowywał się powoli, a osiągnięcie poziomu sprzed pandemii zajmie z pewnością więcej niż rok.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl