Przemysł spotkań w Łodzi w latach 2017 – 2020. Wpływ pandemii na wielkość i rodzaj wydarzeń
W Łodzi w 2020 roku zorganizowano 248 wydarzeń dla 92 tysięcy uczestników. Oznacza to, że liczba wydarzeń spadła o 77 proc. w stosunku do średniej z lat 2017 - 2019. Wynika z raportu Podaje opracowanego przez Łódź Convention Bureau.
Jak co roku w styczniu Łódź Convention Bureau zebrało dane statystyczne o łódzkim rynku spotkań. Biuro zbiera statystyki zgodnie z międzynarodowymi standardami przyjętymi m.in. przez International Congress and Convention Association, którego ŁCB i Łódź są członkiem. Zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi analizowane są jedynie wydarzenia z kategorii MICE, z udziałem turystów biznesowych. Są to więc konferencje, kongresy, targi, wystawy, wydarzenia korporacyjne oraz motywacyjne dla pracowników. Co roku dane do analizy udostępnodzi iają łódzkie hotele i obiekty konferencyjno-eventowe – razem kilkadziesiąt firm i instytucji. Monitorowane są jedynie wydarzenia o łącznej liczbie minimum 50 uczestników. Choć od 2020 roku monitorowane są również wydarzenia w formule online lub hybrydowej (częściowo online, częściowo klasycznie), to na ten moment nie uwzględniono ich w prezentowanych statystykach.
W okresie od 2017 do 2019 roku ogólna liczba spotkań oraz łączna liczba uczestników wydarzeń organizowanych w Łodzi rosła z roku na rok. Ubiegły rok przyniósł olbrzymie spadki nie tylko w Łodzi, ale również na świecie. Z danych dostarczonych do analizy wynika, że w ubiegłym roku zorganizowano 248 wydarzeń dla 92 tysięcy uczestników. Oznacza to, że liczba wydarzeń spadła w Łodzi o 77 proc. w stosunku do średniej z lat 2017 - 2019. Liczba wydarzeń międzynarodowych spadła aż o 91 proc. Łączna liczba uczestników, w tym turystów biznesowych, spadł o 79 proc. Spotkania rangi międzynarodowej stanowiły w Łodzi co roku około 12 proc. wszystkich wydarzeń. W roku 2020 zorganizowano jedynie dziesięć tego typu spotkań, jednocześnie ich udział spadł do 4 proc.
W latach 2017-2020 udział poszczególnych rodzajów wydarzeń pozostał właściwie bez zmian. Konferencje i kongresy stanowiły około 60 proc. wszystkich spotkań, a wydarzenia korporacyjne i motywacyjne około 30 proc., targi i wystawy 11 proc. wszystkich wydarzeń, choć ich udział w ogólnej licznie uczestników jest zdecydowanie największy. Również bez większych zmian kształtuje się liczba poszczególnych wydarzeń z podziałem na branże. Najwięcej organizuje się wydarzeń o tematyce handlowo-usługowej. Dalej jest branża medyczna i humanistyczna, techniczna, ekonomiczno-polityczna, a na końcu branża IT.
Wydarzenia z kategorii MICE, z powodu swojego biznesowego charakteru cechuje duża sezonowość. Zazwyczaj najwięcej wydarzeń jest wiosną i jesienią. Okres świąteczno-noworoczny i wakacyjny to czas zmniejszonej liczny wydarzeń – tak też, było w Łodzi w latach 2017-2019. Wprowadzony wiosną 2020 roku lockdown całkowicie zahamował wiosenny przyrost wydarzeń. Sytuacja nie poprawiła się latem, a tym bardziej jesienią, kiedy pod koniec roku znów zakazano spotkań.
Czy nowy rok 2021 będzie lepszy niż poprzedni? – zastanawiają się przedstawiciele Łódź Convention Bureu. Aktualnie nadzieją branży wydają się być szczepionki, choć – jak podkreślają – ich realny wpływ na polepszenie sytuacji jest wciąż tematem dyskusji, tak samo jak proces masowych szczepień. Dużo zależy też od rządowej strategii luzowania obostrzeń w zbliżającym się okresie ocieplenia pogody. Może tzw. „nowa rzeczywistość” wymusi na firmach i instytucjach konieczność organizacji wydarzeń w cieplejszym okresie letnim, gdy odporność ludzi jest po prostu wyższa? A może ludzie, wbrew swojej naturze, na stałe przeniosą spotkania do sfery wirtualnej? Jedno jest pewne – przemysł spotkań w Łodzi i na świecie będzie odbudowywał się powoli, a osiągnięcie poziomu sprzed pandemii zajmie z pewnością więcej niż rok.