Branża szkoleniowa w Polsce rośnie

Sytuacja branży szkoleniowej i konsultingowej w Polsce, która odczuła skutki pandemii, stopniowo zaczyna się poprawiać. Według danych KRS w porównaniu do roku 2020, w ubiegłym roku sektor ten wzrósł o blisko 4 proc., powiększając się o 4,2 tys. nowych przedsiębiorstw. Z kolei na przestrzeni ostatniego 10-lecia ich liczba wzrosła o ponad 31 proc. i obecnie na polskim rynku działa ich już blisko 82 tys. Jak podaje polski ClickMeeting, działania edukacyjne, w tym również szkolenia, także te wewnętrzne w firmach, stanowiły łącznie 52,4 proc. wszystkich wydarzeń, które odbyły się na platformie w 2021 roku.

Według danych z wywiadowni gospodarczej Dun&Bradstreet opracowanych przez polski ClickMeeting, wynika, że pod koniec roku 2021 na polskim rynku działało 82 tys. przedsiębiorstw szkoleniowych i konsultingowych, z czego niemal połowę stanowiły te prowadzące działalność naukową i techniczną. Co więcej, branżę tę stanowią mikro i małe firmy zatrudniające do 9 pracowników, przy czym aż dwie trzecie firm to działalności jednoosobowe. Z informacji uzyskanych z KRS przez wywiadownię wynika również, że sytuacja przedsiębiorstw działających w sektorze szkoleń i konsultingu jest mocno spolaryzowana. Według danych nieco ponad 40 proc. firm jest w kondycji dobrej i bardzo dobrej, z czego 23 proc. w bardzo silnej kondycji. Jednocześnie 60 proc. jest w kondycji słabej i bardzo złej, z czego te „w bardzo złej” stanowią aż 27 proc.

Z jakich szkoleń korzystają firmy z branż produkcyjnych i usługowych? Jak podaje Integra Consulting Poland – firma szkoleniowo-doradcza – klienci z sektora produkcji zdecydowanie najczęściej korzystają ze szkoleń mających za zadanie wspomaganie zarządzania ludźmi, rozwijających umiejętność komunikacji, przekazywania informacji, współpracy w zespole i kompetencje liderskie (80 proc.). Jedną piątą stanowiły szkolenia TWI (ang. Training Within Industry), pozwalające efektywniej wdrażać nowych pracowników, tak by w sposób szybki, sprawny, bezpieczny i wydajny realizowali swoje zadania.

W przypadku firm z sektora usługowego, największą popularnością cieszą się z kolei te związane z usprawnieniem komunikacji i współpracy oraz organizacji pracy w trybie hybrydowym, ze szczególnym naciskiem na pracę zdalną i zarządzanie zespołem rozproszonym (60 proc.). Jedna czwarta tych firm korzysta ze szkoleń z obsługi klienta, a 15 proc. z tych związanych ze wsparciem osobistym, czyli zarządzaniem stresem, mających na celu przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz interwencje psychologiczne (15 proc.).

– Cyfrowa transformacja objęła wiele gałęzi biznesu, w tym również branżę szkoleń – mówi Martyna Grzegorczyk, communications manager w ClickMeeting. – Jak pokazuje nasz raport podsumowujący rok 2021, część szkoleniowców, którzy dotychczas prowadzili szkolenia na żywo, przeniosło swoje działania do sfery online. Z naszych danych wynika, że działania edukacyjne, w tym również szkolenia przeprowadzane przez niezależnych trenerów i edukatorów stanowiły ponad 41 proc. wszystkich wydarzeń, które odbyły się na platformie, a szkolenia wewnątrzfirmowe nieco ponad 11 proc.

Dane zebrane na podstawie KRS z Dun&Bradstreet, opracowane przez ClickMeeting, pochodzą z okresu od stycznia 2010 do grudnia 2021. Dane od Integra Consulting Poland – od stycznia do grudnia 2021 r.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl