Premiera Raportu Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2023
Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej (PCB POT) we współpracy z miejskimi i regionalnymi convention bureaux, rekomendowanymi organizatorami kongresów i podróży motywacyjnych oraz międzynarodowymi organizacjami i stowarzyszeniami, opracowało raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2023” stanowiący podsumowanie osiągnięć branży spotkań z 2022 roku.
– Oddajemy w państwa ręce czternastą edycję raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”. Stanowi on podsumowanie osiągnięć branży spotkań z ubiegłego roku. Zgodnie z prognozami ekspertów z Oxford Economics z 2020 roku nasz sektor w 2022 roku zaczął odrabiać straty, które spowodowała pandemia Covid-19. Cieszy niezmiernie fakt, iż w porównaniu z rokiem 2021 we wszystkich prezentowanych w niniejszym raporcie miastach widoczny jest średni wzrost o 120 proc. liczby wydarzeń. Kolejny rok z rzędu najwięcej w Polsce mieliśmy wydarzeń korporacyjnych oraz motywacyjnych (51 proc.), natomiast konferencje i kongresy stanowiły 42 proc., a targi i wystawy – 7 – powiedział Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Na potrzeby tegorocznego raportu miejskie i regionalne convention bureaux, a także G2A Arena Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego przekazały informacje na temat 12 554 spotkań i wydarzeń w 2022 roku, w których każdorazowo uczestniczyło co najmniej 50 osób. Polska zanotowała 96-procentowy wzrost raportowanych danych w stosunku do roku 2021. Sposób realizacji badania krajowego – zbieranie danych o wydarzeniach przez miejskie i regionalne convention bureaux – pozwala spojrzeć na stan przemysłu spotkań w Polsce w szerokiej perspektywie; należy jednak pamiętać, że nie jest to całościowy opis zjawiska w skali całego kraju.
Wśród wydarzeń przeanalizowanych w raporcie najwięcej było imprez korporacyjnych i motywacyjnych – 6697 (51 proc.), wzięło w nich udział ponad 1,4 mln uczestników. Kolejną grupę stanowiły konferencje i kongresy – 5553 (42 proc.), wzięło w nich udział ponad 1,3 mln uczestników oraz targi i wystawy – 871 (7 proc.), wzięło w nich udział ponad 2,3 mln osób.
Informacje o wydarzeniach w obszarach działań miejskich i regionalnych convention bureaux zbierane były na dwa sposoby. Większość biur pozyskiwała dane bezpośrednio z obiektów (m.in. hoteli, centrów konferencyjno-targowych, uczelni wyższych i obiektów kulturalnych wynajmujących sale, obiektów historycznych: zamków, pałaców, dworków), korzystając ze standaryzowanego arkusza opracowanego na potrzeby raportu. W arkuszu gromadzono informacje, m.in. o miejscu wydarzenia, pochodzeniu grup, charakterze, czasie trwania, formie spotkania i liczbie uczestników poszczególnych spotkań. Warsaw Convention Bureau przekazało do raportu dane zbierane przez pośrednika – brakuje tam informacji o pochodzeniu grupy (krajowa czy zagraniczna).
Tradycją raportu i stałą jego pozycję stanowią również dodatkowe artykuły przedstawiające najnowsze trendy, badania czy najciekawsze projekty i realizacje. Z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 30-lecia Polskiej Izby Przemysłu Targowego, jeden z materiałów poświęcony został branży targowej, jej znaczeniu i roli w rozwoju polskiej gospodarki oraz promocji Polski.
Drugi artykułu opracowany został w ramach Vademecum Laboratorium Twórców i poświęcony jest działaniom komunikacyjnym Poland Convention Bureau w ramach tegorocznych targów IMEX we Frankfurcie, które dowiodły znaczenia właściwej komunikacji w wydobywaniu i prezentacji atrakcyjnego i spójnego wizerunku Polski.
Polska Organizacja Turystyczna jest aktywnym członkiem dwóch organizacji międzynarodowych, prowadzących badania statystyczne dotyczące zorganizowanych i planowanych spotkań – od 2002 roku ICCA (International Congress and Convention Association), a od 2011 – UIA (Union of International Assiociations. Poland Convention Bureau rokrocznie raportuje do ICCA i UIA wydarzenia, które odbyły się w naszym kraju, zgodnie z przyjętymi przez stowarzyszenia kryteriami.
W raporcie ICCA zidentyfikowano ponad 10 500 spotkań, z których około 9000 odbyło się osobiście. W rankingu znalazły się cztery miasta z Polski. Są to: Warszawa (pozycja 30 z 52 spotkaniami), Kraków (pozycja 39 z 42 spotkaniami), Gdańsk (pozycja 164 z 12 spotkaniami), Wrocław (pozycja 186 z 10 spotkaniami). Udział innych miast to dodatkowe 18 spotkań dla Polski. W sumie Polska – ze 134 spotkaniami – uplasowała się na 23. miejscu na świecie. Dla porównania, Czechy ze 146 spotkaniami zajęły miejsce 20, Węgry miejsce 33 (79 spotkań) a Słowacja – 67 (17 spotkań).
Z kolei Raport UIA 2023 uwzględnia 499 498 spotkań zorganizowanych w 268 krajach, w 12 110 miastach, przez 28 733 organizacji międzynarodowych. W 2022 roku Polska z 123 wydarzeniami poprawiła swój wynik z 2021 roku o 3 miejsca i uplasowała się na 20 miejscu w rankingu światowym (prezentującym 100 państw).
Wśród pierwszej setki miast z całego świata w 2022 roku najlepszą pozycję wśród polskich miast uzyskał Kraków – 32 pozycja z 43 spotkaniami (poprawa o 11 miejsc w porównaniu do 2021), Warszawa – 46 pozycja z 30 spotkaniami (spadek z rankingu o 7 miejsc) oraz pojawiający się pierwszy raz w rankingu – Gdańsk, który uplasował się na 84 pozycji z 16 spotkaniami.
– To już czternasty raz, kiedy dziękujemy wszystkim miejskim i regionalnym partnerom, którzy włączyli się w zbieranie danych na swoim obszarze. Dziękujemy rekomendowanym organizatorom kongresów i podróży motywacyjnych. Przekazali oni dane opracowane w rozdziale dotyczącym analizy spotkań i wydarzeń zorganizowanych przez nie w 2022 roku. Zbieranie danych nie należy do najbardziej pasjonujących zajęć, ale mam nadzieje, że wspólnie pozyskane i prezentowane w niniejszym opracowaniu wyniki Waszej rocznej a czasami kilkuletniej pracy (kongresy zdobywa się przecież latami) stanowią dla Państwa dumę i będą drogowskazem na kolejny rok – podsumowała Aneta Książek, kierowniczka Biura Spotkań i Wydarzeń PCB POT.
Pełny raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2023” dostępny jest tutaj >>>