Raport PIPT: Branża targowa odbudowuje się po pandemii
W roku 2022 w Polsce zorganizowano 123 targi, liczba ta wzrosła w stosunku do 2021 roku o 59 procent. Stanowiła także 65 proc. wydarzeń, które miały miejsce w roku 2019. Rok 2022 uważany jest przez branżę za rok, w którym zrobiono milowy krok w kierunku odtworzenia poziomu sprzed pandemii Covid-19. Dane te podaje raport „Targi w Polsce w 2022 roku”, który uwzględnia wydarzenia poddane audytowi Centrex, czyli Międzynarodowemu Związkowi Statystyk Targowych.
Więcej powierzchni, większa frekwencja
Z raportu wynika, że wielkość wynajętej w roku 2022 powierzchni wystawienniczej, która wynosiła 539 965 mkw., stanowiła 71 proc. stanu sprzed pandemii, a dynamika wzrostu w stosunku do roku 2021 wyniosła 73 proc.
Wyższa była również frekwencja, zarówno wystawców, jak i odwiedzających, liczba tych pierwszych, która wyniosła 13 973, stanowiła 55 proc. liczby z roku 2019, ale jednocześnie była o 21 proc. większa niż liczba wystawców w roku 2021. Liczba wystawców zagranicznych, których było 2 750, stanowiła 52 proc. liczby z roku 2019, a liczba odwiedzających – 57 proc. poziomu sprzed pandemii i wyniosła 894 123.
O tym, że branża odbudowuje się pod pandemii świadczą także dane dotyczące uzyskanych w roku 2022 przychodów z działalności targowej. Według raportu Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego na całym świecie firmy targowe odnotowały w roku 2022 znaczny wzrost obrotów i stanowiły one 77 proc. poziomu z 2019 roku. Przewidywania na rok 2023 mówią o 91 proc. przychodów uzyskanych w pierwszej połowie roku w stosunku do przychodów z roku 2019.
Rosną obroty firm targowych
Wprawdzie w Polsce wielkość obrotów w roku 2022 w porównaniu do roku 2019 jest na zbliżonym poziomie, ale niektórzy organizatorzy targów przekroczyli już poziom z roku 2019. Szacuje się, że w roku 2024 branża osiągnie, a nawet przekroczy poziom obrotów z roku 2019.
Przed pandemią Covid-19, według szacunków, roczne obroty firm związanych z branżą targową wyniosły około 4,9 mld zł, a państwo uzyskało przychody z tytułu zapłaconego podatku VAT w wysokości około 0,5 mld zł.
Z badań Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) wynika, że najliczniejszą grupę firm targowych stanowią firmy specjalizujące się w przygotowaniu indywidulanej zabudowy targowej. Polskie firmy projektujące i budujące stoiska targowe są uznawane za jedne z najlepszych w Europie. Nic dziwnego, że większość firm zrzeszonych w PIPT realizuje zabudowy w 50-70 proc. zagranicą, głównie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Prawie na każdym wydarzeniu targowym w Europie polskie firmy zdobywają medale za najlepsze stoiska.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 16 obiektów targowych o łącznej powierzchni 415 050 mkw., co plasuje nasz kraj 11 miejscu w Europie i 18 na świecie pod względem powierzchni wystawienniczej. Gdy weźmiemy pod uwagę kryterium jakości i wagi wagę organizowanych targów, Polska zalicza się do czołówki krajów „targowych” w Europie i jest jednocześnie największym i najsilniejszym ośrodkiem targowym w Europie Środkowo-Wschodniej.
30-lecie Polskiej Izby Przemysłu Targowego
Raport wydała Polska Izba Przemysłu Targowego, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. Samorząd targowy powstał w roku 1993 jako Polska Korporacja Targowa, pod obecną nazwą funkcjonuje od roku 2006.
W raporcie, oprócz informacji o branży targowej, zawarto również dane statystyczne, zebrane podczas audytu statystyk targowych przeprowadzonych przez niezależnego audytora Centrex i autoryzowane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego. Mają one na celu opis branży, pokazanie jej wielkości i struktury. Znalazły się w nim również teksty dotyczące historii, najważniejszych wydarzeń i sukcesów Izby, a także trendów, na przykład dotyczących ekologii („Targi na ścieżce zero netto”).
Jubileusz stanowi okazję do refleksji i podsumowań dotyczących zmian w branży targowej, zawarto w nim także wyzwania, przed którymi obecnie stoi branża.
– Raport jest nie tylko bilansem minionego roku, ale także wyrazem uznania dla branży, a przede wszystkim dla ludzi, którzy na co dzień ją tworzą. Mam nadzieję, że znajdziecie w nim Państwo inspirację i wiedzę, które pozwolą nam dalej razem rozwijać branżę targową –zaprasza do lektury we wstępnie do raportu Tomasz Kobierski, prezes Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego, prezes zarządu Grupy MTP.