Raport PIPT: Branża targowa odbudowuje się po pandemii

fot. PIPT
Na zdjęciu: fot. PIPT

W roku 2022 w Polsce zorganizowano 123 targi, liczba ta wzrosła w stosunku do 2021 roku o 59 procent. Stanowiła także 65 proc. wydarzeń, które miały miejsce w roku 2019. Rok 2022 uważany jest przez branżę za rok, w którym zrobiono milowy krok w kierunku odtworzenia poziomu sprzed pandemii Covid-19. Dane te podaje raport „Targi w Polsce w 2022 roku”, który uwzględnia wydarzenia poddane audytowi Centrex, czyli Międzynarodowemu Związkowi Statystyk Targowych.
 
Więcej powierzchni, większa frekwencja
Z raportu wynika, że wielkość wynajętej w roku 2022 powierzchni wystawienniczej, która wynosiła 539 965 mkw., stanowiła 71 proc. stanu sprzed pandemii, a dynamika wzrostu w stosunku do roku 2021 wyniosła 73 proc.
Wyższa była również frekwencja, zarówno wystawców, jak i odwiedzających, liczba tych pierwszych, która wyniosła 13 973, stanowiła 55 proc. liczby z roku 2019, ale jednocześnie była o 21 proc. większa niż liczba wystawców w roku 2021. Liczba wystawców zagranicznych, których było 2 750, stanowiła 52 proc. liczby z roku 2019, a liczba odwiedzających – 57 proc. poziomu sprzed pandemii i wyniosła 894 123.
O tym, że branża odbudowuje się pod pandemii świadczą także dane dotyczące uzyskanych w roku 2022 przychodów z działalności targowej. Według raportu Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego na całym świecie firmy targowe odnotowały w roku 2022 znaczny wzrost obrotów i stanowiły one 77 proc. poziomu z 2019 roku. Przewidywania na rok 2023 mówią o 91 proc. przychodów uzyskanych w pierwszej połowie roku w stosunku do przychodów z roku 2019.
 
Rosną obroty firm targowych
Wprawdzie w Polsce wielkość obrotów w roku 2022 w porównaniu do roku 2019 jest na zbliżonym poziomie, ale niektórzy organizatorzy targów przekroczyli już poziom z roku 2019. Szacuje się, że w roku 2024 branża osiągnie, a nawet przekroczy poziom obrotów z roku 2019.
Przed pandemią Covid-19, według szacunków, roczne obroty firm związanych z branżą targową wyniosły około 4,9 mld zł, a państwo uzyskało przychody z tytułu zapłaconego podatku VAT w wysokości około 0,5 mld zł.
Z badań Polskiej Izby Przemysłu Targowego (PIPT) wynika, że najliczniejszą grupę firm targowych stanowią firmy specjalizujące się w przygotowaniu indywidulanej zabudowy targowej. Polskie firmy projektujące i budujące stoiska targowe są uznawane za jedne z najlepszych w Europie. Nic dziwnego, że większość firm zrzeszonych w PIPT realizuje zabudowy w 50-70 proc. zagranicą, głównie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Prawie na każdym wydarzeniu targowym w Europie polskie firmy zdobywają medale za najlepsze stoiska.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 16 obiektów targowych o łącznej powierzchni 415 050 mkw., co plasuje nasz kraj 11 miejscu w Europie i 18 na świecie pod względem powierzchni wystawienniczej. Gdy weźmiemy pod uwagę kryterium jakości i wagi wagę organizowanych targów, Polska zalicza się do czołówki krajów „targowych” w Europie i jest jednocześnie największym i najsilniejszym ośrodkiem targowym w Europie Środkowo-Wschodniej.
 
30-lecie Polskiej Izby Przemysłu Targowego
Raport wydała Polska Izba Przemysłu Targowego, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. Samorząd targowy powstał w roku 1993 jako Polska Korporacja Targowa, pod obecną nazwą funkcjonuje od roku 2006.
W raporcie, oprócz informacji o branży targowej, zawarto również dane statystyczne, zebrane podczas audytu statystyk targowych przeprowadzonych przez niezależnego audytora Centrex i autoryzowane przez Polską Izbę Przemysłu Targowego. Mają one na celu opis branży, pokazanie jej wielkości i struktury. Znalazły się w nim również teksty dotyczące historii, najważniejszych wydarzeń i sukcesów Izby, a także trendów, na przykład dotyczących ekologii („Targi na ścieżce zero netto”).
Jubileusz stanowi okazję do refleksji i podsumowań dotyczących zmian w branży targowej, zawarto w nim także wyzwania, przed którymi obecnie stoi branża.

– Raport jest nie tylko bilansem minionego roku, ale także wyrazem uznania dla branży, a przede wszystkim dla ludzi, którzy na co dzień ją tworzą. Mam nadzieję, że znajdziecie w nim Państwo inspirację i wiedzę, które pozwolą nam dalej razem rozwijać branżę targową –zaprasza do lektury we wstępnie do raportu Tomasz Kobierski, prezes Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego, prezes zarządu Grupy MTP.

Pełny raport >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl