Jak udział w dużych wydarzeniach wpływa na opinie o mieście?

Kształtowanie wizerunku miasta i jego tożsamości to proces niezwykle złożony, i wynika z wielu aspektów. Kraków jako miasto posiadające odpowiednie zaplecze infrastrukturalne względem obiektów kongresowo-konferencyjnych, jak również bazy noclegowej i transportowej, stanowi centrum dużych wydarzeń na mapie Polski i świata. Analiza danych uzyskanych w świetle badań własnych wskazuje, że 27 proc. ankietowanych zmieniło opinię na temat Krakowa poprzez uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych w mieście, a spora część z nich deklaruje, że udział w takim evencie realnie oddziałuje na kształtowanie ich opinii.
 
Joanna Kaleta, laureatka konkursu wyróżniającego najlepsze prace licencjackie i magisterskie „Przemysł Spotkań na 5!” organizowanego przez Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce, w swojej pracy analizuje Kraków jako centrum dużych wydarzeń oraz bada, w jaki sposób organizowane w nim wydarzenia wpływają na postrzeganie miasta przez turystów i mieszkańców.
 
Złożoność wizerunku miasta i jego tożsamości
Pojęcia wizerunku miasta i tożsamości, pomimo że nie są pojęciami tożsamymi, wykazują silne powiązanie między sobą. To właśnie z tożsamości, później wynika odbiór i wizerunek miejsca, odmienny dla każdej osoby. Z punktu widzenia branży turystycznej i eventowej to właśnie te dwa aspekty realnie oddziałują na opinie turysty względem atrakcyjności danej jednostki terytorialnej. Może to przekładać się również na jego indywidualne wybory o udziale w danym wydarzeniu, w danym mieście.
Jak wskazują opracowania poruszające kwestie budowania wizerunku miasta, wpływ mogą mieć przede wszystkim komponenty o charakterze poznawczym i wartościującym. Można spotkać się również z komponentem o charakterze konatywnym, czyli odznaczającym się intencją danej osoby, aby stworzyć lub też nie, relacje z danym miastem. Często poszczególne komponenty oddziałują na siebie – zmiana jednego elementu wpływa na pozostałe.
Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, stabilności wizerunku, co oznacza, że dopiero dłuższe działania np. władz lokalnych, mogą przyczynić się do poprawy wizerunku w umyśle danej osoby.
 
O ile wizerunek miasta jest elementem bardzo subiektywnym, tak kategoria tożsamości miasta tworzona jest w pewnym stopniu w sposób celowy, tak aby przekazać określone informacje do potencjalnych odbiorców i zaistnieć w ich umyśle. Zatem jest to element często wykorzystywany przez marketingowców. Wizerunek, to właśnie odzwierciedlenie tożsamości miasta, czyli tego, z czym jest ono kojarzone.
 
Wizerunek Krakowa w 2020 roku w oczach mieszkańców
Od kilku lat miasto Kraków prowadzi badania w ramach projektu ,,Barometr Krakowski’’, chcąc poznać opinie mieszkańców na temat jakości życia oraz oferowanych usług w Krakowie. Analiza uzyskanych danych w edycji 2020, pokazuje, że 89 proc. respondentów była zadowolona z oferty kultury i rozrywki Krakowa w ostatnich 12 miesiącach. Mieszkańcy zapytani o najważniejszy dla nich aspekt w funkcjonowaniu miasta na pierwszym miejscu wskazali ofertę kulturalną i rozrywkową (28 proc. ankietowanych). Można więc zauważyć, że działania miasta Krakowa pokrywają się z tym, co dla mieszkańców okazuje się być aspektem priorytetowym.
 
Organizacja dużych wydarzeń, a kształtowanie wizerunku miasta – wyniki badań własnych
Badania własne miały na celu przede wszystkim poznanie opinii ankietowanych na temat miasta Kraków oraz ich doświadczeń i motywów związanych z uczestnictwem w dużych wydarzeniach. Pozwoliło to równocześnie, w sposób obiektywny, ocenić, w jaki sposób kształtowany jest wizerunek miasta Kraków wśród respondentów i w jakim stopniu mają na to wpływ organizowane duże wydarzenia. W tym przypadku głównym odniesieniem we wnioskowaniu, stały się konkretne pytania, które bezpośrednio nawiązywały do wpływu, zmiany i przyczyn zmiany opinii ankietowanych w oparciu o ich uczestnictwo w wydarzeniu.
Badania prowadzone były w kwietniu i maju 2022 roku. Zastosowano metodę nielosową przypadkową. Ankieta składała się z 26 pytań. W badaniu wzięło udział 115 osób z czego nieco ponad 50 proc., były to osoby spoza Krakowa.
 
Jednym z pierwszych wniosków przeprowadzonych badań jest fakt, że wśród głównych motywów przyjazdu do Krakowa wymieniony został udział w wydarzeniu kulturalno-rozrywkowym (45 proc.), natomiast ankietowani zapytani o trzy pierwsze skojarzenia z Krakowem, w niewielkim stopniu wymieniali elementy powiązane z branżą eventową. Dominował Wawel oraz Rynek.
Kolejnym istotnym elementem, płynącym z badań jest wynik 9,6 proc. odnoszący się do tej grupy ankietowanych, która zrezygnowałaby z udziału w wydarzeniu ze względu na to, że jest organizowane w Krakowie. Podyktowane jest to przede wszystkim odległością od miejsca zamieszkania – co jest kwestią niezależną od władz miasta i branży eventowej. Ciekawym wynikiem okazał się również ten dotyczący tego, co dla respondentów jest ważniejsze w ofercie miasta – zabytki czy wydarzenia. 55 proc. z nich zadeklarowało, że oba te elementy są dla nich ważne.
 
Kraków w oczach respondentów to miasto przyjacielskie, stosunkowo nowoczesne, bezpieczne i czyste oraz zdecydowanie interesujące i przyjazne turystom. Ponadto w ich opinii miasto tętni życiem i łatwo się do niego dostać.
Kluczowy wynik to 27 proc., taka grupa ankietowanych zmieniła swoją opinię o Krakowie dzięki uczestnictwu w dużym wydarzeniu organizowanym w mieście, z czego zdecydowana większość zadeklarowała, że jest to zmiana na lepsze. Tylko dwie osoby, uznały, że ta opinia o Krakowie pogorszyła się. Pomimo że grupa badawcza była dość niewielka, wynik ten wydaje się być bardzo pozytywny. Bardziej szczegółowa analiza wyników w tym pytaniu pozwoliła zauważyć, że w badanej grupie osób, częstotliwość uczestnictwa w wydarzeniach miała minimalny związek z tym, jak kształtuje się ich opinia o mieście. Największy wpływ na pozytywną zmianę opinii miało spełnienie oczekiwań względem konkretnego wydarzenia, a pogorszenie wynikało z cen atrakcji w mieście. Są to zatem aspekty, na które zarówno miasto, jak i organizatorzy dużych wydarzeń mają realny wpływ. Wyniki uzyskane w trakcie badań własnych pozwalają stwierdzić, że w badanej grupie 115 osób występuje zależność pomiędzy organizacją dużych wydarzeń w Krakowie, a kształtowaniem opinii na temat miasta.
 
Autorka: Joanna Kaleta, absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, została laureatką konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce „Przemysł Spotkań na 5!”. Jej praca przez recenzentów została oceniona na 5,5. Przedmiotem pracy jest omówienie Krakowa jako centrum dużych wydarzeń oraz ukazanie, w jaki sposób organizowane w nim wydarzenia wpływają na postrzeganie go przez turystów i mieszkańców w ich subiektywnej ocenie. Opisane są również najważniejsze wydarzenia związane z miastem. Joanna Kaleta została wyróżniona podczas drugiej edycji Spotlight on Poland, gdzie zebrali się przedstawiciele zarówno polskiej branży spotkań, jak i zaproszeni zagraniczny hosted buyers. W związku z otrzymanym wyróżnieniem, autorka jest także gościem cyklu „Okiem eksperta SKKP” w MeetingPlanner.pl.


Ogłoszenie wyników konkursu  SKKP „Przemysł Spotkań na 5!”  miało miejsce podczas wydarzenia Spotlight on Poland. Od lewej: Anna Jędrocha (SKKP), Joanna Kaleta, Paula Fanderowska (SKKP).
 
Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl