Podróże służbowe – potrzebne, ale do poprawy

fot. Briana Tozour / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Briana Tozour / Unsplash

Problemy z formalnościami, zła organizacja podróży, zbyt czasochłonny system planowania, akceptacji i rozliczenia kosztów – to najczęstsze problemy dotyczące podróży służbowych, które wskazywane są przez pracowników jako wymagające poprawy – wynika z raportu „Podróże służbowe 2023” opracowanego przez WorkTrips.com.
 
Autorzy raportu „Podróże służbowe 2023”, podkreślają, że dobrze zorganizowane delegacje mogą pomagać w rekrutacji i utrzymaniu specjalistów w firmach. Natomiast zawiłe i niejasne zasady organizacji wyjazdów sprawiają, że pracownicy są sfrustrowani. Według badań, dla pracowników – szczególnie młodszych, z pokolenia Z – zagraniczne podróże mogą być ważnym elementem pracy zwiększającym zadowolenie z pracodawcy. W usprawnieniu organizacji wyjazdów służbowych pomagają natomiast nowoczesne narzędzia zapewniające automatyzację systemu akceptacji i kontroli wyjazdów, a podróżujący mają zapewnione przez cały czas wsparcie agentów podróży.
 
Często brak polityki podróży
Jak wynika z raportu, polskie firmy bardzo powoli automatyzują procesy związane z obsługą podróży służbowych. Z jednej strony aż 47 proc. badanych twierdzi, że raczej lubi podróże służbowe, a 13 proc. – zdecydowanie lubi, z drugiej strony są w stanie wskazać, z czym mają największe problemy w czasie delegacji.
 
Na pytanie: „Co ci najbardziej przeszkadza lub poprawił(a)byś w pierwszej kolejności w obecnym procesie podróżowania” ankietowani odpowiedzieli, że kwestie finansowe (za mały budżet w stosunku do cen wygodnych hoteli i lotów), jakość podróży (lotów, noclegu, wyżywienia), problemy z formalnościami (zbyt długi czas akceptacji wyjazdu i zbyt długie oczekiwanie na zwrot pieniędzy) oraz sama organizacja wyjazdu (liczba przesiadek, czas trwania podróży, zbyt późne doprecyzowanie dat delegacji).
 
– Podróże służbowe wcale nie muszą być utrudnieniem dla pracowników, wręcz przeciwnie, mogą być one dodatkową korzyścią. Jeśli jednak w firmie nie ma określonej polityki podróży, a proces organizowania jest wieloetapowy i wymaga wielu akceptacji, to z pewnością nie jest to dla pracownika bonus. A szkoda, bo wyjazdy służbowe mogą być wizytówką firmy przyciągającą potencjalnych nowych specjalistów, którzy są coraz trudniej dostępni na rynku pracy – mówi Maciej Stopierzyński, współzałożyciel WorkTrips.com. Jego zdaniem, wszystkie negatywne elementy, które wymienili pracownicy w raporcie, mogą być szybko i w prosty sposób poprawione. Wymaga to od firm wdrożenia narzędzi cyfrowych, które już są dostępne na rynku.
 
Automatyzacja ze wsparciem człowieka
Z raportu WorkTrips.com wynika, że aż 51 proc. wyjeżdżających osób za każdym razem przed rezerwacją wybranych hoteli i lotów musi uzyskać ich akceptację. W takim wypadku średni czas potrzebny na zaplanowanie, rezerwację i rozliczenie podróży to 3,5 godziny. Dla porównania, przy zastosowaniu automatycznych narzędzi ten czas skraca się o godzinę.
– Automatyzacja jest kluczem do sprawnej organizacji podróży. Z naszego raportu wynika jednak jeszcze jeden ciekawy trend: chcemy automatyzacji oraz wsparcia sztucznej inteligencji, ale jednocześnie w sytuacjach kryzysowych liczymy na pomoc drugiego człowieka. Dlatego zmienia się rola agentów podróży. Technologia staje się narzędziem do codziennej obsługi, a agent: ekspertem – tłumaczy Michał Szeksztełło, współzałożyciel WorkTrips.com. 
 
Zalety i wady podróży służbowych
Raport WorkTrips daje też odpowiedzi na pytania, co pracownikom podoba się w podróżach służbowych i co jest dla nich największą uciążliwością. 56 proc. badanych lubi spotkania z nowymi ludźmi i znajomymi, 54 proc. docenia doświadczenia w podróży, 47 proc. podkreśla, że ma możliwość spotkań bezpośrednich. Co nie podoba się im w podróżach służbowych? 42 proc. odpowiedziało, że bycie z dala od rodziny, 29 proc. wskazało na stres związany z podróżą, a 28 proc. na zaburzenia rytmu pracy.
– Istotną rzeczą jest dopasowanie wyjazdu do work-life balance pracownika i pozwolenie mu na dodatkowe korzyści związane z wyjazdem, na przykład coraz popularniejsze w ostatnich latach workation lub bleisure. Takie benefity pozapłacowe są szczególnie istotne dla pokolenia Z, które stanowi coraz liczniejszą grupę na rynku pracy – mówi Maciej Stopierzyński.
 
Raport można pobrać tutaj >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl