Trendy 2024: człowiek, technologie i nowy ład
Każdego roku Krzysztof Celuch analizuje raporty z dziedziny marketingu, socjologii, psychologii, nowych technologii a także oczekiwania odbiorców wydarzeń i studia przypadków, by przedstawić dziesięć tendencji, które w znaczącym stopniu wpłyną na kształt spotkań i zaprezentują ich nową wizję. Także w tym roku zaprezentował je podczas Forum Branży Eventowej.
Raport „Trendy 2024: wiedza, produkt, motywacja, wpływ” przedstawia zjawiska, które będą kształtowały branżę spotkań i branżę hotelarską w najbliższym roku, skonsultowane ze specjalistami. Analizuje też, jak nowe pomysły i wydarzenie będą oddziaływały na ludzi, miejsca i na ich przyszłość.
I. Ład społeczno-środowiskowy
Czynnik ten będzie stanowił centralny punkt transformacji biznesowej i społecznej, będzie dominował w zrównoważonej strategii przedsiębiorstw (ESG), która stanowi narzędzie oceny oraz impuls do innowacji, zarówno w wymiarze globalnym, jak i lokalnym. Raport podkreśla, że wartość przedsiębiorstw mierzy się właśnie impactem społecznym i środowiskowym.
II. Robotyzacja i automatyzacja procesów
Technologia i automatyzacja, wprowadzane do wszystkich gałęzi gospodarki, nie stanowią odrębnych kategorii, ale tworzą integralną część całości. Nowoczesne rozwiązania stosowane w przemyśle MICE pozwalają wykorzystać efektywnie czas przeznaczony na realizację projektów. Ich wpływ rośnie szczególnie w przypadku organizacji dużych eventów.
Robotyzacja i automatyzacja procesów stanowią wyzwanie zarówno dla pracowników, jak i menedżerów, którzy muszą dostosować narzędzia zarządcze do nowej rzeczywistości.
III. Bezpieczeństwo geopolityczne
Ponieważ żyjemy w świecie, gdzie konflikt i wojny biorą górę, a dynamika procesów biznesowych ma związek z sytuacją polityczną, musimy starać się zminimalizować ryzyko ich wpływu na nasze działania. Konflikty zbrojne to jeden z elementów, od którego zależy funkcjonowanie branży spotkań. Ale warto też pamiętać, że misje dyplomatyczne czy spotkania delegacji wymagają profesjonalnej i rzetelnej organizacji. Eventy są wydarzeniami kluczowymi dla bezpieczeństwa, mówi się, że wojny wygrywa się spotkaniami.
Sytuacja geopolityczna ma wpływ na sposób organizacji spotkań, a z uwagi na bezpieczeństwo rośnie popularność modelu pracy na żądanie i gig economy (ekonomia pracy czasowej, polegająca na zatrudnianiu specjalistów tylko do określonego projektu). Często firmy organizujące spotkania zdobywają klientów, oferując opcję last minute, ponieważ z powodu niepewnej sytuacji wielu osobom łatwiej podejmować decyzje w ostatniej chwili.
IV. Technologiczne przełomy
Raport podkreśla, że technologie będą towarzyszyły branży spotkań i branży hospitality na każdym kroku, a firmy w większym zakresie zaczną korzystać z narzędzi analizy danych. Na szerszą skalę będą wykorzystywane technologie holograficzne, które będą tańsze. Wiąże się z tym kwestia bezpieczeństwa danych, która stanie się priorytetem firm.
Powstaną wspólne ekosystemy, łączące internet rzeczy, platformy, aplikacje mobilne i rozwiązania sztucznej inteligencji. Data driven organization, czyli firmy, w których dane stanowią podstawę wszystkich procesów decyzyjnych i które potrafią sprawnie wyciągać z nich wnioski, osiągają dojrzałość cyfrową na najwyższym poziomie.
V. Rozszerzona inteligencja
Rozszerzona inteligencja (augmented intelligence) to ujęcie sztucznej inteligencji, które koncentruje się na jej roli asystującej, mającej na celu wsparcie ludzkiej inteligencji, a nie jej zastąpienie. Narzędzia AI można wykorzystać do tworzenia wyjątkowych doświadczeń, pozwalających na odkrycie swoich nowych możliwości i rozwój osobisty. AI poszerza zdolność do rozumienia i poprawy funkcji mózgu oraz wpływa na doświadczenia związane z psychiką.
Wyzwaniem będzie powiązanie tych narzędzi z pracą opartą na relacjach. Rok 2024 będzie rokiem, w którym zachwyt nad AI przekształci się w jej użycie w formacie co-pilotów, czyli współpracy z człowiekiem.
VI. Transformacja lokalności
Ten trend podkreśla zmiany i innowacje zachodzące na rynku lokalnym, zarówno w kontekście społeczności, jak i przestrzeni miejskiej. Do budowania silnych społeczeństw na poziomie lokalnym potrzebne są zarówno społeczne wspólnotowe projekty, jak i zaangażowanie mieszkańców. Zmiany na poziomie lokalnym pomagają budować wizerunek przedsiębiorstwa i mogą wpłynąć na tworzenie programów podróży motywacyjnych.
Obejmują one między innymi budowanie rezyliencji społecznych, czyli odporności na kryzysy i zdolność do regeneracji.
VII. Lustrzana przynależność
Lustrzana przynależność polega na tym, że budujemy nasze uczestnictwo w społeczności, która rezonuje z naszymi przekonaniami i stylem życia, szukając miejsc, produktów i doświadczeń, które odzwierciedlają nasze własne wartości.
Wyzwania związane z okresem pandemii wpłynęły na utratę poczucia przynależności, teraz jest ono odbudowywane. Budując wydarzenia, możemy pokazać subkultury, w których warto razem z nami pracować, a których wspólnym mianownikiem jest przynależność do określonych wartości.
VIII. Mentalny dobrostan
Elastyczność, zwłaszcza w kontekście podejście last minute, staje się coraz bardziej istotnym trendem, zarówno w sferze życia zawodowego, jak i codziennego, dlatego rośnie popularność modelu pracy na żądanie oraz gig economy.
Lubimy zarządzać swoim czasem w sposób najbardziej odpowiedni dla nas, stąd dbałość o dobre samopoczucia pracowników i klientów, oferowanie przerw na ćwiczenia, sesji mindfulness czy porad odnośnie do zdrowego trybu życia. Zgodnie z tym trendem firmy zaczną integrować zdrowe nawyki z budowaniem doświadczenia spotkań.
Wynika to ze zrozumienia, że to nie liderzy tworzą firmy, ale ludzie, a zarządzanie doświadczeniem jest kluczowym aspektem budowana mentalnego dobrostanu.
IX. Polaryzacja motywacji
Polaryzacja polega na podejmowaniu trafniejszych decyzji prowadzących do bardziej pożądanych efektów i budowania kariery w oparciu o obszar, w którym można wnieść najlepszy wkład.
Zgodnie z tym trendem rzeczy takie jak wynagrodzenie, stanowisko i doświadczenia są nadal istotne, ale są ważne tylko w takim stopniu, w jakim zwiększają zdolność do zaangażowania.
Ludzkie relacje i tworzenie poczucia przynależności będą istotnym czynnikiem w branży spotkań w roku 2024, napędzającym jej wzrost.
X. Wielopokoleniowa relacyjność
Wartość relacji stanie się także kluczem do tworzenia płaszczyzny współpracy z klientami, partnerami biznesowymi i społecznościami.
W roku 2024 wielopokoleniowa relacyjność będzie fundamentem do budowy społeczeństw, w których różnorodność wiekowa jest postrzegana jako siła a nie wyzwanie, ponieważ firmy, które inwestują w integracje pokoleń, budują bardziej efektywne zespoły oraz bardziej przyjazne i zrównoważone środowisko pracy
Raport „Trendy 2024” opracowany przez prof. UMK. dr. hab. Krzysztofa Celucha miał premierę podczas ósmej edycji Forum Branży Eventowej (10 stycznia 2024).
Pełna wersja raportu do pobrania tutaj>>>