Z—Factor: marzec 2024 vs. 2023 znów najlepszy w Krakowie

CKF_13 Centrum Konferencyjne Fabryczna w Krakowie, zwycięzca MP Power Venue 2023 w kategorii „Obiekt wielofunkcyjny”
Na zdjęciu: CKF_13 Centrum Konferencyjne Fabryczna w Krakowie, zwycięzca MP Power Venue 2023 w kategorii „Obiekt wielofunkcyjny”

Imponująca wiosna w Krakowie, stabilna liczba wydarzeń we Wrocławiu. Warszawa i Trójmiasto odnotowały podobny spadek liczby organizowanych spotkań w marcu 2024, porównując do tego samego okresu w poprzednim roku. W każdym mieście, niezmiennie, dominuje trend wyboru czterogwiazdkowych hoteli w centrum na organizację wydarzeń. Wynika z raportu Demand Outlook przygotowanego przez Z—Factor.
 
Kraków może pochwalić się dużym wzrostem liczby spotkań w porównaniu do marca 2023 roku – o 64 proc. Nowi klienci zorganizowali 17 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza wzrost o ponad 400 proc., natomiast top 10 klientów na rynku zmniejszyło liczbę zorganizowanych spotkań o 27 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Wart odnotowania, jest również fakt, że w marcu, zorganizowano o 2 proc. więcej eventów w hotelach 5-gwoazdkowych (15 proc. udział w całym rynku) oraz o 9 proc. mniej wydarzeń w 4-gwiazdkowych obiektach niż rok wcześniej (obecnie 75 proc.), chociaż to dalej hotele niższej kategorii przeważają w wyborze klientów.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie to w Krakowie 20,2 (zmiana z 12,3 rok wcześniej), a średnia długość wydarzenia, delikatnie obniżyła się z 2,6 dnia do 2,4 dnia.
Najwięcej spotkań, odbywa się w salach przeznaczonych dla 50-99 osób.
Organizatorzy wybierają prawie na równi dni w środku tygodnia na organizację spotkań. Udział wtorku, środy i piątku to 21 proc., czwartek 22 proc. Interesujące, że 15 proc. konferencji w Krakowie, organizowane jest w soboty. 
 
Dla odmiany, w marcu w Warszawie odnotowano 19,7-proc. spadek liczby spotkań w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. Nowi klienci zorganizowali 7,8 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza prawie 20 proc. spadek w stosunku do marca 2023.
Udział 10 klientów organizujących najwięcej konferencji obniżył się o 9 proc. w stosunku do zeszłego roku.
Hotele 5-gwiazdkowe zanotowały wzrost o 8 proc. (obecnie to 30 proc. udziału w rynku), a hotele 4-gwiazdkowe spadek z 71 proc. na 61 proc. 
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie w marcu 2024 to 32,63 spotkań (zmiana z 26,2), a średnia długość trwania wydarzenia to 1,67 dnia (zmiana z 1,55).
Największym powodzeniem, podobnie jak w Krakowie, cieszą się sale dla 50-99 osób, co nie zmieniło się w stosunku do ubiegłego roku.
Najwięcej wydarzeń, odbywa się w stolicy we wtorki i środy (po 28 proc.), ale z niedużą różnicą do czwartku (25 proc.). Soboty odnotowują 14 proc. obłożenia.
Klienci najczęściej wybierają hotele w centrum, jednak niemal edna czwarta wydarzeń organizowana jest w obiektach przy lotnisku.
 
Trójmiasto, podobnie jak stolica, odnotowało spadek liczby wydarzeń, o 13,6 proc. w porównaniu do marca 2023 roku. Nowi klienci zorganizowali prawie 15 proc. wszystkich spotkań, co oznacza wzrost o ponad 66 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Top 10 klientów na rynku zanotowało spadek o 19 proc. w stosunku do 2023 roku.
Odnotowano wzrost liczby wydarzeń w hotelach 5-gwiazdkowych o prawie 10 proc., natomiast hotele 4-gwiazdkowe zmniejszyły swoją produkcję o 15 proc.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie nad morzem to 15,11 (zmiana z 17,5 w stosunku do roku 2023), natomiast średnia długość wydarzenia to również niezmiennie 1,5 dnia.
Klienci w tej lokalizacji też najczęściej wybierają sale usytuowane w centrum miast dla 50-99 osób.
Spotkania są teraz najczęściej organizowane w czwartki (21 proc.) oraz środy (17 proc.). Rok temu, na równi cieszyły się powodzeniem wtorki, środy i czwartki. 
 
W marcu 2024 zorganizowano we Wrocławiu prawie tyle samo wydarzeń co w zeszłym roku (spadek o 0,35 proc.). Organizatorami 9 proc. wszystkich wydarzeń realizowanych w marcu były firmy, które wcześniej nie planowały swoich spotkań na tym rynku. Porównując do tego samego okresu rok wcześniej, udział takich firm we wszystkich wydarzeniach wzrósł o ponad 68 proc.
Top 10 klientów na rynku, zorganizowało o 30 proc. mniej spotkań w stosunku do marca 2023 roku.
Stabilny wzrost nastąpił w udziale hoteli 5- i 4-gwiazdkowych na rynku wrocławskim, odpowiednio o 1 proc. i 3,8 proc.
Tak jak na innych rynkach, najczęściej wybierane są sale dla 50-99 osób.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie we Wrocławiu to 22,92 (zmiana z 23), a średnia długość spotkań to 1,5 dnia (zmiana z 1,6 dnia).
Najbardziej powszechnym dniem na organizację spotkań jest czwartek, co nie zmieniło się w stosunku do 2023 r. Klienci wybierają najczęściej obiekty 4-gwiazdkowe zlokalizowane w centrum miasta. 
 
– Pierwszy kwartał to duże wzrosty liczby wydarzeń w Krakowie i Trójmieście. Wynikają one w sporej mierze z niskiego wyniku rok wcześniej, niemniej jednak to może być pozytywna prognoza dla rynku przed rozpoczęciem wysokiego sezonu. Słabszy marzec w stolicy nie przysłonił dobrego wyniku pierwszego kwartału. Warszawa i Wrocław notują stabilny wzrost liczby wydarzeń w Q1 o odpowiednio 5,4 proc. i 3,8 proc. – komentuje Urszula Kudlańska odpowiedzialna w Z—Factor za rozwój biznesu.
 
Firma Z—Factor, obecna na rynku od 2015 roku, specjalizuje się w dostarczaniu narzędzi analitycznych, które skutecznie zwiększają sprzedaż i zyski hoteli oraz centrów konferencyjnych. Do chwili obecnej, Z—Factor nawiązał współpracę z ponad 500 obiektami w 32 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W Polsce, Z—Factor aktywnie analizuje dane w dużych i średnich miastach, a także, na rynku pozamiejskich resortów. W ofercie firmy znajdują się trzy kluczowe rozwiązania: Demand Outlook, które pomaga klientom w efektywnym pozyskiwaniu dodatkowych zleceń konferencyjnych; Test Call Program, mający na celu podniesienie standardów obsługi klienta oraz Competition Shopping, narzędzie przeznaczone do monitorowania i analizy cen usług eventowych oferowanych przez konkurencyjne firmy.
Z—Factor jest partnerem konkursu MP Power Awards® – przeprowadza audyt nominowanych do nagrody obiektów.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl