Z—Factor: marzec 2024 vs. 2023 znów najlepszy w Krakowie
Imponująca wiosna w Krakowie, stabilna liczba wydarzeń we Wrocławiu. Warszawa i Trójmiasto odnotowały podobny spadek liczby organizowanych spotkań w marcu 2024, porównując do tego samego okresu w poprzednim roku. W każdym mieście, niezmiennie, dominuje trend wyboru czterogwiazdkowych hoteli w centrum na organizację wydarzeń. Wynika z raportu Demand Outlook przygotowanego przez Z—Factor.
Kraków może pochwalić się dużym wzrostem liczby spotkań w porównaniu do marca 2023 roku – o 64 proc. Nowi klienci zorganizowali 17 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza wzrost o ponad 400 proc., natomiast top 10 klientów na rynku zmniejszyło liczbę zorganizowanych spotkań o 27 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Wart odnotowania, jest również fakt, że w marcu, zorganizowano o 2 proc. więcej eventów w hotelach 5-gwoazdkowych (15 proc. udział w całym rynku) oraz o 9 proc. mniej wydarzeń w 4-gwiazdkowych obiektach niż rok wcześniej (obecnie 75 proc.), chociaż to dalej hotele niższej kategorii przeważają w wyborze klientów.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie to w Krakowie 20,2 (zmiana z 12,3 rok wcześniej), a średnia długość wydarzenia, delikatnie obniżyła się z 2,6 dnia do 2,4 dnia.
Najwięcej spotkań, odbywa się w salach przeznaczonych dla 50-99 osób.
Organizatorzy wybierają prawie na równi dni w środku tygodnia na organizację spotkań. Udział wtorku, środy i piątku to 21 proc., czwartek 22 proc. Interesujące, że 15 proc. konferencji w Krakowie, organizowane jest w soboty.
Dla odmiany, w marcu w Warszawie odnotowano 19,7-proc. spadek liczby spotkań w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. Nowi klienci zorganizowali 7,8 proc. wszystkich wydarzeń, co oznacza prawie 20 proc. spadek w stosunku do marca 2023.
Udział 10 klientów organizujących najwięcej konferencji obniżył się o 9 proc. w stosunku do zeszłego roku.
Hotele 5-gwiazdkowe zanotowały wzrost o 8 proc. (obecnie to 30 proc. udziału w rynku), a hotele 4-gwiazdkowe spadek z 71 proc. na 61 proc.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie w marcu 2024 to 32,63 spotkań (zmiana z 26,2), a średnia długość trwania wydarzenia to 1,67 dnia (zmiana z 1,55).
Największym powodzeniem, podobnie jak w Krakowie, cieszą się sale dla 50-99 osób, co nie zmieniło się w stosunku do ubiegłego roku.
Najwięcej wydarzeń, odbywa się w stolicy we wtorki i środy (po 28 proc.), ale z niedużą różnicą do czwartku (25 proc.). Soboty odnotowują 14 proc. obłożenia.
Klienci najczęściej wybierają hotele w centrum, jednak niemal edna czwarta wydarzeń organizowana jest w obiektach przy lotnisku.
Trójmiasto, podobnie jak stolica, odnotowało spadek liczby wydarzeń, o 13,6 proc. w porównaniu do marca 2023 roku. Nowi klienci zorganizowali prawie 15 proc. wszystkich spotkań, co oznacza wzrost o ponad 66 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Top 10 klientów na rynku zanotowało spadek o 19 proc. w stosunku do 2023 roku.
Odnotowano wzrost liczby wydarzeń w hotelach 5-gwiazdkowych o prawie 10 proc., natomiast hotele 4-gwiazdkowe zmniejszyły swoją produkcję o 15 proc.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie nad morzem to 15,11 (zmiana z 17,5 w stosunku do roku 2023), natomiast średnia długość wydarzenia to również niezmiennie 1,5 dnia.
Klienci w tej lokalizacji też najczęściej wybierają sale usytuowane w centrum miast dla 50-99 osób.
Spotkania są teraz najczęściej organizowane w czwartki (21 proc.) oraz środy (17 proc.). Rok temu, na równi cieszyły się powodzeniem wtorki, środy i czwartki.
W marcu 2024 zorganizowano we Wrocławiu prawie tyle samo wydarzeń co w zeszłym roku (spadek o 0,35 proc.). Organizatorami 9 proc. wszystkich wydarzeń realizowanych w marcu były firmy, które wcześniej nie planowały swoich spotkań na tym rynku. Porównując do tego samego okresu rok wcześniej, udział takich firm we wszystkich wydarzeniach wzrósł o ponad 68 proc.
Top 10 klientów na rynku, zorganizowało o 30 proc. mniej spotkań w stosunku do marca 2023 roku.
Stabilny wzrost nastąpił w udziale hoteli 5- i 4-gwiazdkowych na rynku wrocławskim, odpowiednio o 1 proc. i 3,8 proc.
Tak jak na innych rynkach, najczęściej wybierane są sale dla 50-99 osób.
Średnia liczba wydarzeń per hotel miesięcznie we Wrocławiu to 22,92 (zmiana z 23), a średnia długość spotkań to 1,5 dnia (zmiana z 1,6 dnia).
Najbardziej powszechnym dniem na organizację spotkań jest czwartek, co nie zmieniło się w stosunku do 2023 r. Klienci wybierają najczęściej obiekty 4-gwiazdkowe zlokalizowane w centrum miasta.
– Pierwszy kwartał to duże wzrosty liczby wydarzeń w Krakowie i Trójmieście. Wynikają one w sporej mierze z niskiego wyniku rok wcześniej, niemniej jednak to może być pozytywna prognoza dla rynku przed rozpoczęciem wysokiego sezonu. Słabszy marzec w stolicy nie przysłonił dobrego wyniku pierwszego kwartału. Warszawa i Wrocław notują stabilny wzrost liczby wydarzeń w Q1 o odpowiednio 5,4 proc. i 3,8 proc. – komentuje Urszula Kudlańska odpowiedzialna w Z—Factor za rozwój biznesu.
Firma Z—Factor, obecna na rynku od 2015 roku, specjalizuje się w dostarczaniu narzędzi analitycznych, które skutecznie zwiększają sprzedaż i zyski hoteli oraz centrów konferencyjnych. Do chwili obecnej, Z—Factor nawiązał współpracę z ponad 500 obiektami w 32 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W Polsce, Z—Factor aktywnie analizuje dane w dużych i średnich miastach, a także, na rynku pozamiejskich resortów. W ofercie firmy znajdują się trzy kluczowe rozwiązania: Demand Outlook, które pomaga klientom w efektywnym pozyskiwaniu dodatkowych zleceń konferencyjnych; Test Call Program, mający na celu podniesienie standardów obsługi klienta oraz Competition Shopping, narzędzie przeznaczone do monitorowania i analizy cen usług eventowych oferowanych przez konkurencyjne firmy.
Z—Factor jest partnerem konkursu MP Power Awards® – przeprowadza audyt nominowanych do nagrody obiektów.