Rok 2025: personalizacja, wartości, racjonalne wydatki
Tendencje na rynku event marketingu to personalizacja doświadczeń, stosowanie rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji, klientocentryczność. Ważne są także wartości, na bazie których budowane są relacje oraz koncepty – tak wynikało z tworzonego na żywo raportu – „Barometr nastrojów branży eventowej”. Podczas Forum Branży Eventowej (FBE) tradycyjnie sprawdziliśmy wraz z publicznością i zaproszonymi gośćmi, jakie zjawiska miały największy wpływ na rynek eventowy w minionym roku oraz jakie wyzwania stoją przed branżą obecnie.
Tradycyjnie w ramach panelu zorganizowanego przez MeetingPlanner.pl, sprawdziliśmy „Barometr nastrojów branży” – do udziału w raporcie tworzonym na żywo zaprosiliśmy zgromadzoną w Expo XXI Warszawa publiczność. Swoimi doświadczeniami i opiniami, komentując jednocześnie wyniki barometru, podzielili się zaproszeni do dyskusji: Miłosz Bratuś (kierownik Działu Organizacji Wydarzeń, Biuro Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, Polskie Linie Lotnicze LOT), Joanna Cendrowska (communication & marketing business partner, Aldesa Polska), Davide Odella (członek zarządu Expo XXI Warszawa) oraz Eugeniusz Teslenko (global contracting & procurement commercial lead, creative solutions, meetings & events, sustainability projects, Shell). Dyskusję moderowała Magdalena Kondas (redaktorka naczelna MeetingPlanner.pl).
Uczestnicy panelu rozmawiali o tym, jaką rolę odgrywa event marketing w kontekście celów firmowych w roku live experience.
Według Joanny Cendrowskiej z Aldesa Polska, skorelowanie wartości, na których oparty jest event, z celami firmy to obecnie „must have” organizatora wydarzeń. – Wartość eventów jest kluczowa, a firma opierając cele na wartościach, może je wzmacniać i budować pozytywne doświadczenia. Jest to oczywiste zarówno w teorii, jak i praktyce. Fundamentem powinny być wartości, które wspólnie wyznajemy jako realizatorzy oraz zleceniodawcy eventów – mówiła.
– Był to dobry rok, ale przed nami wiele wyzwań – dodał Miłosz Bratuś z Polskich Linii Lotniczych LOT, podkreślił jednocześnie, jak ważne jest nastawienie na człowieka, który powinien znajdować się w centrum wydarzenia. Mówił o określeniu celu oraz o dostosowaniu go do obiorcy eventu. Wprawdzie event marketing jest zakorzeniony w działaniach B2B, ale – jak zaznaczył – coraz częściej jest także wykorzystywany w działaniach skierowanych do pracowników.
Według uczestników FBE, biorących udział w tworzonym na żywo raporcie, główne benefity płynące z event marketingu to właśnie budowanie marki pracodawcy, budowanie lojalności klientów i konsumentów, budowanie świadomości marki oraz budowanie relacji z partnerami biznesowymi, obecnym i potencjalnymi.
– Dzięki eventom od razu otrzymujemy feedback od uczestników. Organizujemy dużo edukacyjnych eventów, odbywających się między innymi w ramach zarządzania międzypokoleniowego – mówił Davide Odella z Expo XXI Warszawa.
Według głosujących wydatki na działania w zakresie event marketingu były w roku 2024 trochę wyższe niż w roku 2023. Natomiast koszty organizacji eventów wzrosły o około 16 do 30 procent.
– Budżet się zwiększa, co jest efektem inflacji. Ważne są jednak priorytety, czyli to, czy dane wydarzenie przyniesie wartości w zakresie wyników firmy. Biorąc to pod uwagę, niektóre eventy rozwijamy, z innych rezygnujemy, każdy przypadek rozważamy indywidualnie – mówił Eugeniusz Teslenko z Shell.
Także Joanna Cendrowska przyznała, że z niektórych projektów rezygnuje, a budżety rosną proporcjonalnie do oczekiwanych efektów, związanych z realizacją założonych celów.
Miłosz Bratuś podkreślił, że ważna jest racjonalność i szukanie rozwiązań, które nie będą podbijały kosztów, a Davide Odella dodał, że każdy wzrost cen pozwala wrócić do celów i wartości eventowych. Zapytany o plany dotyczące organizacji eventów w Expo XXI w roku 2025 stwierdził, że obiekt jest już prawie w pełni zajęty.
Na pytanie, jakie zjawiska wpływają na realizację działań w zakresie event marketingu, uczestnicy ankiety wymienili personalizację doświadczeń oraz stosowanie rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji (te elementy były według nich najważniejsze), ale znaczenie ma również skupienie się na kliencie.
Joanna Cendrowska – jako istotny trend tego roku – podkreśliła dopasowanie eventów do wielokulturowości, a Miłosz Bratuś mówił o takich zjawiskach, jak minimalizowanie wpływu wydarzeń na środowisko, personalizacja doświadczeń, a także zwracanie uwagi na relacje i zaopiekowanie się uczestnikami.
Kluczowe wyzwania związane z organizacją spotkań i wydarzeń w 2024 roku to finansowanie i rosnące koszty, przebodźcowanie uczestników i związany z tym zjawiskiem odczuwany z ich strony brak zaangażowania a także zasady współpracy na linii agencji – klient oraz organizacja wydarzeń zgodna z zasadami ESG. Co ciekawe czynnik ten – polityka ESG – nie jest istotnym elementem decyzji o wyborze partnera. W tym aspekcie kluczowe są cena, doświadczenie i wizerunek partnera oraz elastyczność we współpracy.
W panelu i badaniu „Barometr nastrojów branży eventowej” uczestniczyli przedstawiciele klientów końcowych (30 proc.), agencji (37 proc.), obiektów (7 proc.), dostawców usług (11 proc.) oraz innych sektorów branży (15 proc.)
Udział publiczności w panelu został zorganizowany za pomocą aplikacji ConnectTo Event Solutions przy współpracy z Brill AV Media. Forum Branży Eventowej odbyło się 15 stycznia w Expo XXI Warszawa. MeetingPlanner.pl jest partnerem merytorycznym forum.