IGHP: kwiecień i majówka przyniosły hotelarzom dobre wyniki
Wyniki kwietnia i majówki wskazują na poprawę sytuacji w hotelach – wynika z ankiety przeprowadzonej na początku maja przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego.
Wyniki hoteli w kwietniu były lepsze niż w ubiegłym miesiącu i również poprawiły się w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wśród ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 15 proc. (o 1 pp. mniej niż w marcu). Obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 47 proc. obiektów (czyli 6 pp. więcej niż w marcu), w tym 1/5 z frekwencją powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych nieco ponad połowa (52 proc.) uzyskała obłożenie powyżej 50 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. stanowiła 56 proc. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki lepsze niż w marcu, ale dalekie od satysfakcjonujących: 27 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (6 pp. więcej). Hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 18 proc. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty „środka” z udziałem 55 proc.
Lepsze wyniki niż rok temu, ale nie dla wszystkich
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu i nastąpiła również poprawa wyników w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dla 36 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. 17 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. 47 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 27 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Dane nie różniły się istotnie w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Dla 40 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 23 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp. 38 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 21 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 36 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 27 proc. zanotowała obniżenie do 5 pp. 41 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Rezerwacje na maj
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na maj wskazują na lekkie wyhamowanie w hotelach biznesowych oraz poprawę prognoz w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych, 20 proc. hoteli (o 7 pp. więcej niż w kwietniu) wskazało frekwencję w maju poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 44 proc. (o 4 pp. więcej niż w kwietniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 36 proc.
W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 38 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi 42 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 9 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 59 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., a więc zdecydowanie lepiej, niż miesiąc temu dla kwietnia.
Święta Wielkanocne tradycyjnie z dużym zróżnicowaniem między segmentami
Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 21 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc. w wydłużony weekend w Święta Wielkanocne (18-21 kwietnia). Do tego należy dodać 31 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty świątecznej. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50 proc. było 43 proc, w tym 29 proc. hoteli wypełniło się więcej niż w 70 proc.
Hotele biznesowe, jak można było się spodziewać, w czasie Świąt wypadły wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 56 proc. nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. zanotowało 29 proc. obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było tylko 10 proc. Natomiast obiekty wypoczynkowe uzyskały dużo lepsze wskaźniki. Wśród ankietowanych nie było takich, które nie sprzedawały oferty, 9 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc. Obiektów zapełnionych w ponad połowie było 91 proc., w tym z frekwencją powyżej 70 proc. 82 proc.
Majówka z dobrymi wynikami w hotelach wypoczynkowych
W weekend majowy (w dniach 30 kwietnia - 4 maja) wśród całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie tylko 9 proc. nie przekroczyło obłożenia 30 proc. Do tego należy dodać 23 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50 proc. było blisko 2/3 (65 proc.), w tym 52 proc. hoteli wypełniło się więcej niż w 70 proc., a 1/4 osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc.
Hotele biznesowe uzyskały w okresie majówki umiarkowanie dobre wyniki. 46 proc. nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. zanotowało 8 proc. obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 40 proc., w tym powyżej 70 proc. 21 proc. Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały oczywiście wyraźnie lepsze wyniki. Wśród ankietowanych nie było hoteli, które nie sprzedawały oferty, ale również nie było obiektów nie tylko takich, których obłożenie wyniosło poniżej 30 proc., ale nawet poniżej 50 proc. Obiektów zapełnionych powyżej 70 proc. było 82 proc., a 55 proc. osiągnęła frekwencję powyżej 90 proc.
O ankiecie
W ankiecie przperowadzonej przez IGHP w dniach 5-9 maja 2025 roku wzięło udział 106 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 35 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 98 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 45 proc., 21 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 34 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).