IGHP: poprawa wyników hoteli w maju – dobry okres obiektów obsługujących gości firmowych

fot. Marten Bjork / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Marten Bjork / Unsplash

Wyniki osiągnięte przez hotele w maju były zdecydowanie lepsze niż w kwietniu i przewyższyły te z maja ubiegłego roku – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Utrzymała się różnica pomiędzy hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi. Choć obiekty wypoczynkowe zanotowały poprawę, to długi weekend majowy nie wystarczył na „dogonienie” hoteli biznesowych.
 

Wśród ankietowanych hoteli, tych z frekwencją w maju poniżej 30 proc. było zaledwie 3 proc. (o 12 pp. mniej niż w kwietniu). Obłożenie powyżej połowy zanotowało 78 proc. obiektów (czyli o 31 pp. więcej niż w kwietniu), w tym 43 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. W grupie hoteli biznesowych aż 81 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 35 proc. z frekwencją powyżej 70 proc. Nie było obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały znacząco lepsze wskaźniki niż w kwietniu: 59 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (o 31 pp. więcej). Hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 6 proc. Grupa „środka” stanowiła 35 proc.
 
Lepiej niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. Dla 28 proc. ankietowanych hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 12 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. 16 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. Natoniast 57 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do maja ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 31 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Także w porównaniu do zeszłego roku, hotele biznesowe zanotowały większą poprawę niż wypoczynkowe. Dla 23 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym 8 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp. i również 8 proc. powyżej 10 pp. 58 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 25 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. oraz 21 proc. z poprawą obłożenia o więcej niż 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 41 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do maja ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy z udziałem 18 proc. każda zanotowały spadki do 5 pp. i do 10 pp. 47 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 18 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
 
Nadal wyższe ceny
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu zwiększyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 63 proc. hoteli (o 5 pp. więcej niż w kwietniu) podniosła ceny w stosunku do maja 2024 r., w tym 45 proc. odnotowało wzrost do 10 pp. 37 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17 proc. utrzymało te same ceny i również 17 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
 
Zwiększony popyt na usługi hotelowe w czerwcu
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na czerwiec wskazują na dużą dynamikę rezerwacji i poprawę do poprzednich miesiący, szczególnie w hotelach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych, 11 proc. hoteli (o 9 pp. mniej niż w maju) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 65 proc. (o 21 pp. więcej niż w maju). W hotelach biznesowych 21 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 48 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. wynosi 31 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to aż 77 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc., w tym 29 proc. już jest zapełniona powyżej 70 proc., przy braku hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., a więc zdecydowanie lepiej, niż miesiąc temu dla maja.
 
Hotele wypoczynkowe liczą na tzw. czerwcówkę
Wkrótce kolejny wydłużony weekend, związany ze świętem Bożego Ciała, którego termin wypada w dniach 19 - 22 czerwca. Zapowiada się on zdecydowanie lepiej od tegorocznej „majówki”, ale również w porównaniu do analogicznego okresu rok temu (w terminie 30 maja – 2 czerwca). Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, na moment jej wypełniania, blisko 11 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 25 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 58 proc. Hotele biznesowe wypadają słabiej niż wypoczynkowe. 46 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 13 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych wszystkie sprzedają oferty i nie ma żadnego obiektu z frekwencją poniżej 50 proc. 82 proc. jest już jest zapełniona w 70 proc.
 
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 9-13 czerwca 2025 roku wzięło udział 113 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 80 proc. położonych jest w miastach. 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (80 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 50 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 107 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43 proc., 15 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 42 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (95 proc.). 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl