IGHP: listopad z lepszymi wynikami niż rok temu, mocny segment biznesowy

fot. Ph B / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Ph B / Unsplash

 

 
Wyniki hoteli w listopadzie 2025 roku okazały się dobre, wyraźnie lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Mocny pozostaje segment biznesowy, podczas gdy tradycyjnie listopad jest jednym z najsłabszych miesięcy dla hoteli wypoczynkowych. 
 
W listopadzie w całej grupie ankietowanych obiektów 69 proc. hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., z czego 36 proc. przekroczyło 70 proc. Tylko 8 proc. obiektów odnotowało frekwencję poniżej 30 proc. Wśród hoteli biznesowych 73 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 7 proc. Wśród obiektów wypoczynkowych 44 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Obiektów w tym segmencie z frekwencją poniżej 30 proc. było 22 proc.
 
Lepiej niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na wyższym poziomie od uzyskanych rok temu, zarówno w obiektach biznesowych jak i wypoczynkowych. Dla 33 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w listopadzie ubiegłego roku. Ponad połowa (51 proc.) hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 25 proc. uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 16 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach jak w zeszłym roku.
Dla 54 proc.
 hoteli biznesowych
 wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku. 27 proc. zanotowało obniżenie obłożenia. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 48 proc. wskaźnik obłożenia się poprawił, w tym najliczniejszą grupę stanowiła z wzrostem frekwencji do 5 pp. (26 proc.). 35 proc. pogorszyło obłożenie, z dominującą grupą 30 proc. obiektów ze spadkiem frekwencji do 5 pp.
 
Umiarkowane prognozy na grudzień
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień wskazują na umiarkowane prognozy. Lepsze perspektywy mają hotele wypoczynkowe, z uwagi na zbliżający się okres świąteczny i wydłużony noworoczny. Wśród całej grupy ankietowanych 28 proc. wykazuje aktualną frekwencję (na dzień wypełnienia ankiety) poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada dokładnie 1/3 obiektów. Najliczniejszą grupę (39 proc.) stanowią hotele „środka” z frekwencją w przedziale 30-50 proc. W hotelach biznesowych 34 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a wypełnionych w połowie jest 24 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 26 proc. z frekwencją powyżej 50 proc. oraz 48 proc. w zakresie 30-50 proc.
 
Świąteczne i noworoczne rezerwacje
Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie blisko połowa (49 proc.) posiada aktualnie obłożenie w okresie Świąt Bożego Narodzenia (24-28 grudnia) poniżej 30 proc. W tym spora grupa, bo 29 proc. obiektów, nie przekracza frekwencji 10 proc., co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. 41 proc. hoteli wypełnione jest więcej niż w połowie. Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 proc. notuje 76 proc. obiektów, w tym 42 proc. ma frekwencję na ten moment nie większą niż 10 proc. W hotelach wypoczynkowych 9 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc., a już 83 proc. obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 48 proc. ma frekwencję powyżej 70 proc.
Z kolei w przedłużonym okresie noworocznym (31 grudnia – 6 stycznia), dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 41 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 39 proc. Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30 proc. posiada 61 proc. obiektów, w tym 1/3 nie przekracza 10 proc. frekwencji. Hotele wypoczynkowe prezentują na ten moment wskaźniki niższe od świątecznych. 13 proc. ma obłożenie poniżej 30 proc., 61 proc. obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 30 proc. ma frekwencję powyżej 70 proc.
 
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 4-9 grudnia 2025 roku wzięło udział 129 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 79 proc. położone jest w miastach. 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (76 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 113 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 46 proc., 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 36 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.). 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
MP Professionals
Galeria Eventów
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl