Nicolas Mańkowski: Rewitalizujemy i rozwijamy Szczawnicę
Zamierzamy kontynuować inwestycje związane z rewitalizacją Szczawnicy. W 2021 r. dostarczymy na rynek hotel sąsiadujący z Centrum Kongresowym Szczawnica - nowoczesny Pieniny Grand z 119 pokojami, strefą Wellness & Medi-Spa, sky barem na 13. piętrze z panoramicznym widokiem na Pieniny i przestrzenią konferencyjną. Rozmowa z Nicolasem Mańkowskim, CEO Pieniny Spa Resort.
MP: Rodzinna firma Thermaleo Plus od lat inwestuje w Szczawnicy i rewitalizuje zabytkowe obiekty – dlaczego właśnie Szczawnica?
Nicolas Mańkowski: Jesteśmy firmą rodzinną i kontynuujemy działalność mojego pradziadka – hrabiego Adama Stadnickiego. Wszystko zaczęło się w 1909 roku od zakupienia uzdrowiska Szczawnica. Pojawiły się nowe inwestycje, takie jak modernizacja ujęcia wód mineralnych czy budowa Inhalatorium - bardzo nowoczesnego jak na tamte czasy. Działalność pradziadka i inwestycje spowodowały, że Szczawnica stała się miejscem niezwykle popularnym, w którym warto było „bywać”.
Niestety wojna przerwała ten proces, a już po niej uzdrowisko zostało szybko upaństwowione i diametralnie zmienił się przekrój społeczny kuracjuszy oraz turystów. Po odzyskaniu dóbr rodzinnych, których stan pozostawiał wiele do życzenia, rozpoczął się proces systematycznej odbudowy i rewitalizacji Szczawnicy. Szczęśliwie, 16 lat później to urokliwe miasteczko ponownie jest popularną destynacją dla turystów.
MP: Jaka była Szczawnica wcześniej?
NM: Szczawnica jako uzdrowisko ma 200-letnią historię i była popularną destynacją nie tylko ze względu na walory lecznicze i uzdrowiskowe, ale cieszyła się ogromną popularnością wśród artystów, przedsiębiorców i tzw. inteligencji. Było to miasteczko pełne różnorodnych wydarzeń kulturalnych i bogatego życia towarzyskiego.
Pierwsze 10 lat pochłonęły prace nad odbudowaniem działalności uzdrowiskowej oraz rozwojem atrakcyjności tego regionu, aby przywrócić Szczawnicę na mapą turystyczną. Przede wszystkim musieliśmy zmierzyć się z wcześniejszym postrzeganiem tej lokalizacji. Podstawowy cel został już osiągnięty.
Dziś rozwijamy Szczawnicę nie tylko jako uzdrowisko. Przykładamy dużą wagę do rozwoju atrakcji i infrastruktury turystycznej. Szczawnica poza urokliwą lokalizacją ma do zaoferowania coraz bogatszą ofertę noclegową i infrastrukturę turystyczną. Dzięki temu, że rozwijamy się zgodnie z filozofią dbałości o tradycje i historię, oferujemy niespotykaną dziś spójność i harmonię architektoniczną.
MP: Szczawnica jest już popularnym kurortem turystycznym, ale dobrze wiemy, że ma również wiele do zaoferowania dla branży MICE, co takiego Was wyróżnia?
NM: Na wstępie przypomnę o zwycięstwie Centrum Kongresowego Szczawnica – Dworek Gościnny w MP Power Awards 2014 w kategorii Event Venue. Dworek to wyjątkowy obiekt odbudowany w 2011 r. Łączy 140-letnią historię z ogromną funkcjonalnością, umożliwiającą działalność kongresową i konferencyjną, ale też teatralną i koncertową.
Rozmiary Sali Głównej mówią same za siebie – scena ma ponad 100 m2 i występował na niej nawet 60-osobowy zespół. Profesjonalne zaplecze z garderobami dla artystów, technika sceniczna (16 metrów wysokości i rozbudowany system sztankietów z napędem elektrycznym), wyposażenie eventowe, włącznie z systemami nagłośnieniowymi, oświetleniowymi, projekcyjnymi – to wszystko umożliwia realizację różnorodnych wydarzeń w niezwykłej scenerii.
Pracując nad odbudową Dworku Gościnnego, dokładnie analizowaliśmy potrzeby organizatorów praktycznie wszystkich rodzajów wydarzeń. Jednak największą wartością Dworku Gościnnego jest połączenie jego możliwości efektowych z otaczającym go zapleczem noclegowym i całorocznymi atrakcjami turystycznymi. Tylko w naszych obiektach możemy przyjąć 243 Gości, a już za chwilę, po otwarciu 4* hotelu Pieniny Grand - blisko 500. Dzięki tej kompleksowej infrastrukturze możemy z łatwością tworzyć unikalne doświadczenia uczestników eventów organizowanych w Szczawnicy.
MP: Centrum Kongresowe Szczawnica – Dworek Gościnny nie jest typowym centrum konferencyjnym, jakie znamy w Polsce. Jakie wyzwania stały przed wami przy integracji funkcjonalności z blisko 140-letnią historią budynku?
NM: To było potwornie trudne zadanie, aby uzyskać wysoki poziom funkcjonalności w bryle budynku odpowiadającej jeden do jednego tej sprzed pożaru w latach 60. XX wieku. Nie mając planów obiektu, musieliśmy odwzorować projekty na podstawie kilku historycznych zdjęć i rodzinnych opowieści, planując jednocześnie rozwiązania techniczne gwarantujące najwyższy poziom.
Największe zaskoczenie podczas wizji lokalnych sprawia automatycznie składana widownia teatralna, dzięki której w 1,5h jesteśmy w stanie zmienić całkowicie aranżację sali głównej i zorganizować event wieczorny nawet dla 350 Gości. Jesteśmy szczęśliwi, że gościliśmy tu niezwykłych artystów światowej sławy, jak np. Nigel Kennedy i Leszek Możdżer. To tylko potwierdziło, że udało nam się stworzyć nowoczesny obiekt ze wspaniałą akustyką i rozwiązaniami technicznymi, dbając jednocześnie o historyczne znaczenie Dworku Gościnnego dla Szczawnicy.
MP: Jakiego rodzaju wydarzenia są tam organizowane?
NM: Multifunkcjonalność, o której przed chwilą wspomniałem, umożliwia nam organizację praktycznie wszystkich rodzajów wydarzeń. Od kongresów, konferencji i bankietów, poprzez prezentacje samochodów, pokazy mody, wydarzenia produkowane na potrzeby stacji TV, koncerty, spektakle teatralne, seanse kinowe, kończąc na eventach zewnętrznych na terenach zielonych wokół Dworku Gościnnego. W ostatnim czasie planujemy również coraz więcej pięknych wesel i imprez prywatnych.
MP: Jakie macie plany na najbliższą przyszłość?
NM: Zamierzamy kontynuować inwestycje związane z rewitalizacją Szczawnicy. W 2021 r. dostarczymy na rynek hotel sąsiadujący z Centrum Kongresowym Szczawnica - nowoczesny Pieniny Grand z 119 pokojami, strefą Wellness & Medi-Spa o powierzchni ponad 2000 mkw., sky barem na 13. piętrze z panoramicznym widokiem na Pieniny i przestrzenią konferencyjną.
Planujemy również intensyfikację działań związanych z rynkiem deweloperskim, umożliwiając zakup wysokiej klasy apartamentów w Szczawnicy oraz rozwój działalności związanej z rynkiem retail. Planujemy także dalszy rozwój uzdrowiska. Wprowadziliśmy oferty pobytów leczniczych dla osób po Covid-19.
Pozostałe działania potrwają najbliższe 10 lat. Blisko 30 projektów jeszcze czeka na realizację, więc regularnie będziemy zaskakiwać naszych Gości kolejnymi, unikalnymi obiektami i ofertami.
MP: Proszę opowiedzieć, jak radzicie sobie z obecną sytuacją związaną z COVID-19?
NM: Rok temu cały sektor turystyczny otrzymał ogromny cios. Różne dane mówią o nawet 58 proc. osób z branży, które straciły pracę. Jako lokalna, rodzinna firma robiliśmy co w naszej mocy, aby zapewnić naszym pracownikom bezpieczeństwo i stabilność zatrudnienia. Cieszę się, że otaczają mnie wspaniali ludzie, którzy rozumieją jak trudna jest obecna sytuacja dla całej branży turystycznej.
Skoncentrowaliśmy się również w tym czasie na reorganizacji procesów oraz rekrutacji na kilka kluczowych stanowisk w naszej strukturze, jak np. Dyrektor Operacyjny Grupy, General Manager 5-gwiazdkowego Modrzewie Park Hotel oraz Centrum Kongresowego Szczawnica – Dworek Gościnny.
MP: Ostatnio docierały do nas informacje o zawodach narciarskich na stoku w Szczawnicy – co to za wydarzenia?
NM: Tak, od kilku lat rozwijamy ścisłą współpracę z PKL i PZN przy organizacji zawodów narciarskich, jak np. Mistrzostwa Polski, które odbyły się w ostatnich dniach stycznia. Narciarstwo alpejskie rozwija się w Polsce coraz dynamiczniej, a stok w Szczawnicy fantastycznie wpisuje się w wymagania PZN i FIS. Cieszę się, że pojawił się kolejny element wspierający rozwój Szczawnicy i że współpraca z PZN jest tak owocna.
Pieniny Spa Resort to nowoczesny górski kurort położony w stolicy Pienin - Szczawnicy. Rozbudowana oferta obejmuje unikalne Centrum Kongresowe Szczawnica - Dworek Gościnny, wielokrotnie nagradzany 5* Modrzewie Park Hotel, 3* Hotel Nawigator, Willę Marta, komfortowe apartamenty, Cafe Helenka przy pl. Dietla, Pijalnię Wód Mineralnych, Stadninę koni Rajd w Jaworkach oraz butiki na terenie Szczawnicy. Wkrótce do użytku zostanie oddany Pieniny Grand o 4+ gwiazdkowym standardzie z 119 pokojami, Sky Barem na dachu hotelu z panoramicznym widokiem na Pieniny oraz ponad 2000 m2 Strefy Wellness & Medi-Spa. Planowane są kolejne inwestycje i rewitalizacje zabytkowych budynków w zdrojowej, najbardziej reprezentacyjnej części Szczawnicy.
Wizja rozwoju Szczawnicy rodziny Mańkowskich wywodzi się z idei, która przyświecała ich pradziadkowi hrabiemu Adamowi Stadnickiemu na początku XX wieku - stworzenie w Szczawnicy kurortu z pełną gamą zabiegów i dostępem do komfortowych sanatoriów, przygotowanie bogatego zaplecza infrastrukturalnego oraz szerokiej oferty kulturalnej.
Kontynuując tę wizję Grupa Thermaleo & Uzdrowisko Szczawnica aktywnie przyczynia się do rozwoju pienińskiego kurortu czego efektem są liczne projekty i inwestycje realizowane na terenie Szczawnicy i w okolicy. Ponadto, z myślą o mieszkańcach Szczawnicy oraz odwiedzających ją turystach, Grupa dąży do promowania Uzdrowiska, zarówno w Polsce, jak również za granicą, jako kurortu o europejskim standardzie.