Przywództwo jutra: inspiracja, autentyczność i wizja
Branża event marketingu, podobnie jak cały sektor MICE, jest w fazie intensywnej transformacji. Rośnie presja na efektywność, elastyczność, wartości i odpowiedzialność. W tym kontekście pojęcie przywództwa również przechodzi redefinicję. O redefinicji przywództwa w branży MICE, nie tylko o kobietach, ale o jakości zmian, piszą w felietonie z cyklu „Redefinicja” Dominika Beliniak i Urszula Piotrowska-Topa, założycielki MindSpark.
Dziś nie wystarcza już bycie „menadżerem” – kluczowa staje się rola lidera, który potrafi nie tylko zarządzać, ale też inspirować, tworzyć przestrzeń dla różnorodnych głosów i prowadzić zespół w kierunku wspólnego celu.
Z czerwonego oceanu walki do błękitnego oceanu wartości
Jak pisał Simon Sinek: „Lider to nie stanowisko. To wybór, by dbać o innych”. A według koncepcji Blue Ocean Strategy, prawdziwy rozwój organizacji następuje wtedy, gdy przestajemy walczyć o uwagę i zaczynamy tworzyć nowe znaczenie.
W branży eventowej, gdzie wiele działań toczy się w rytmie deadline’ów, przetargów i produkcji, łatwo popaść w model „czerwonego oceanu” – konkurując ceną. Tymczasem styl przywództwa, który buduje kulturę wartości, zaufania i rozwoju, pozwala tworzyć prawdziwe błękitne oceany – zarówno w relacji z zespołem, jak i z klientami.
Nasza perspektywa: empatia, wizja i odwaga do zmiany
Z naszego doświadczenia wynika jasno: nowoczesne przywództwo w branży eventowej to umiejętność pracy na styku emocji, strategii i presji operacyjnej.
Liderki i liderzy, którzy chcą inspirować, muszą działać elastycznie, ale z jasno określoną wizją, Kompetencją przyszłości staje się uważne słuchanie i stwarzanie przestrzeni dla różnorodnych perspektyw. Otoczenie wymaga również jasnej komunikacji i transparentności, w duchu kultury feedbacku i partnerstwa – nie tylko w relacji z zespołem, ale także z klientem i udziałowcami rynku.
Bo jak pisze Brené Brown w książce „Dare to Lead”: „Odwaga to wybór. Bycie liderem to decyzja, by wstać i działać wtedy, gdy nikt inny nie chce.”
Kobiecy styl przywództwa – ale nie tylko dla kobiet
W branży event marketingu kobiety często budują firmy, prowadzą zespoły kreatywne, są producentkami i strategami. Ich styl pracy bywa mniej hierarchiczny, bardziej relacyjny i zorientowany na rozwój, co przekłada się na lojalność, zaangażowanie i lepsze wyniki.
Ale prawdziwe przywództwo nie jest kwestią płci. To umiejętność budowania dialogu zarówno między pokoleniami, jak i między stylami działania.
Potrzebujemy dziś zespołów, które są różnorodne, świadome swoich ról i czują się współtwórcami, a nie tylko wykonawcami wizji lidera.
Jak budować zespoły, które nie tylko działają, ale chcą działać?
Przywództwo przyszłości zwłaszcza w naszej branży, to nie heroiczna samotność szefa, ale partnerska współpraca między generacjami – zrozumienie różnic w motywacjach Gen Z, Millenialsów czy Gen X. To również empatyczne zarządzanie zespołem, dające przestrzeń do rozwoju, ale i jasno wyznaczające granice. Niezwykle ważna jest również umiejętność pracy z niepewnością, elastyczne reagowanie na zmiany, przy zachowaniu spójności wartości oraz autentyczność. W świecie nadmiaru komunikacji, to właśnie prawda i spójność budują zaangażowanie.
Na zakończenie – przywództwo jako decyzja, nie tytuł
Wierzymy, że przyszłość branży eventowej zależy od tego, jacy liderzy będą ją kształtować. Kobiety poprzez swój styl, doświadczenia i kompetencje mają dziś ogromny wpływ na to, jak definiujemy jakość, relacje i odpowiedzialność. Ale prawdziwe przywództwo nie polega na dominacji jednej perspektywy. Polega na otwartości, różnorodności i wspólnym budowaniu sensu.
„Wielkość lidera nie polega na tym, ilu ludzi za nim podąża, ale w ilu potrafi wyzwolić potencjał” – John C. Maxwell.
Autorki: Urszula Piotrowska-Topa i Dominika Beliniak, założycielki MindSpark
W cyklu „Redefinicja” Urszula Piotrowska-Topa i Dominika Beliniak, założycielki agencji MindSpark, podejmą się przedefiniowania lub modyfikacji definicji branżowych pojęć, zjawisk, wyzwań. Przyjrzą się trendom, kulisom branży i kreatywnym pomysłom, które rozpalą wyobraźnię, pozwolą zmienić kąt patrzenia, być może także – postawić pierwszy krok w innym kierunku. #SparkYourMind #BeMindSparked
MindSpark to agencja kreatywna i dom produkcyjny w jednym, która narodziła się z połączenia wielu lat doświadczenia z pasją do marketingu założycielek firmy.
Felietony w cyklu „Redefinicja” w każdy ostatni piątek miesiąca.