Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”: znowu mamy lepszy rok
W 2024 roku w Polsce dominowały wydarzenia korporacyjne i motywacyjne organizowane przez przedsiębiorstwa, głównie w hotelach – wynika z raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” opracowanego przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej.
Na potrzeby tegorocznego raportu miejskie i regionalne convention bureaux oraz centrum wystawienniczo-kongresowe woj. podkarpackiego przekazały dane dotyczące spotkań i wydarzeń zorganizowanych w 2024 roku, w których uczestniczyło co najmniej 50 osób. Wyniki analiz przedstawionych w raporcie oparto na informacjach o 18 934 wydarzeniach zgłoszonych przez miasta oraz 873 wydarzeniach przekazanych przez rekomendowanych PCO i ITC.
– Cieszy fakt, iż znowu mamy lepszy rok! Przemysł spotkań w Polsce przeszedł znaczną transformację, przekształcając się z niszowego sektora w ważny element gospodarki narodowej – podkreśla Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Znaczny wpływ na tę transformację miało również powstanie w roku 2000 Polskiej Organizacji Turystycznej oraz akcesja Polski do Unii Europejskiej, która przyśpieszyła powstanie szeregu kluczowych inwestycji. Te z kolei przyczyniły się do dynamicznego wzrostu i profesjonalizacji branży. Jednym z kluczowych elementów transformacji było powstanie nowoczesnych obiektów konferencyjnych i wystawienniczych, a także powołanie miejskich i regionalnych convention bureaux. Obecnie, obok Poland Convention Bureau, które zostało powołane w 2002 roku, działa 14 biur w różnych częściach Polski, z czego 4 ośrodki – Kraków, Gdańsk, Wrocław i Szczecin postawiły na konkretne i mierzalne rozwiązania, dołączając w latach 2022-2025 do prestiżowej międzynarodowej inicjatywy Global Destination Sustainability Index (GDS-Index) – powiedział Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Kluczowe wyniki
W porównaniu z rokiem 2023 liczba raportowanych wydarzeń pozostała na zbliżonym poziomie – w skali kraju odnotowano jedynie niewielki wzrost o 22 spotkania. Zmianie uległa natomiast struktura typów organizowanych wydarzeń. W 2024 roku dominowały wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, które stanowiły 49 procent wszystkich spotkań, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych względem roku poprzedniego. Konferencje i kongresy odpowiadały za 46 procent wydarzeń, notując spadek o 8 punktów procentowych, natomiast targi i wystawy utrzymały udział na poziomie 5 procent.
Wydarzenia korporacyjne i motywacyjne
W 2024 roku w Polsce odbyło się 9201 wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych, w których uczestniczyło łącznie ponad dwa miliony osób. Głównymi organizatorami pozostają przedsiębiorstwa odpowiadające za 79 procent rynku, a mniejszy udział mają stowarzyszenia i organizacje non profit oraz instytucje rządowe i publiczne. Zdecydowana większość spotkań ma charakter krótkoterminowy – 64 procent trwa jeden dzień, około jedna trzecia dwa lub trzy dni, a jedynie 6 procent cztery dni lub dłużej, co daje średni czas trwania 1,7 dnia. Najczęściej wybieraną lokalizacją są hotele, w których odbywa się 72 procent wydarzeń.
Konferencje i kongresy
W 2024 roku w Polsce zorganizowano 8784 konferencje i kongresy, w których uczestniczyło blisko 2,5 miliona osób, co potwierdza ich znaczącą pozycję w krajowym rynku spotkań. Największy udział miała branża handlowo-usługowa odpowiadająca za 40 procent wydarzeń, a kolejne miejsca zajęły branże: humanistyczna, ekonomiczno-polityczna oraz medyczna. Najwięcej konferencji odbywało się w maju, czerwcu, październiku i listopadzie. Głównymi organizatorami były przedsiębiorstwa, które odpowiadały za ponad połowę wydarzeń, następnie instytucje rządowe i publiczne oraz stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. W porównaniu z wydarzeniami korporacyjnymi widoczny jest znacznie większy udział sektora publicznego i NGO. Większość konferencji i kongresów miała charakter jednodniowy (69 procent), a jako miejsca organizacji najczęściej wybierano hotele, dalej obiekty konferencyjne, centra wystawienniczo-kongresowe oraz uczelnie wyższe, które w tym segmencie odgrywają istotnie większą rolę niż w przypadku wydarzeń korporacyjnych.
Targi i wystawy
Zgodnie z danymi w raporcie, w 2024 roku odbyło się 949 targów i wystaw. Przyciągnęły one ponad 4,5 miliona uczestników, co oznacza, że mimo stosunkowo niewielkiej liczby wydarzeń generują one ogromną frekwencję. Średni czas trwania wydarzenia to 3,4 dnia, czyli znacznie dłużej niż w przypadku konferencji czy wydarzeń korporacyjnych.
Miasta i regiony
Analiza wydarzeń w miastach i regionach wygląda następująco:
Kraków – 4647 wydarzeń zgłoszonych przez Kraków Convention Bureau (wzrost o 6 proc.), ok. 1,24 mln uczestników
Warszawa – 4273 spotkania zgłoszone przez Warsaw Convention Bureau (spadek o 32 proc.), 2,47 mln uczestników
Gdańsk – 1920 wydarzeń zgłoszonych przez Gdańsk Convention Bureau (wzrost o 56 proc.), ponad 796 tys. uczestników
Poznań – 1707 wydarzeń zgłoszonych przez Poznań Convention Bureau (spadek o 18 proc.), ok. 1,25 mln uczestników
Wrocław – 1673 spotkań zgłoszone przez Convention Bureau - Wrocław (wzrost o 10 proc.), ponad 975 tys. uczestników.
Łódź – 785 wydarzeń zgłoszonych przez Łódź Convention Bureau (wzrost o 4 proc.), ponad 404 tys. uczestników
Szczecin – 614 wydarzenia zgłoszone przez Szczecin Convention Bureau (wzrost o 38 proc.), ok. 157 tys. uczestników
Bydgoszcz – 551 wydarzenie zgłoszone przez Bydgoszcz Convention Bureau (wzrost o 50 proc.), ponad 247 tys. uczestników
Katowice – 246 wydarzeń zgłoszonych przez Convention Bureau Katowice, ponad 510 tys. uczestników
Rzeszów – 53 spotkania zgłoszonych przez centrum wystawienniczo-kongresowe w woj. podkarpackim (spadek o 55 proc.), ponad 42 tys. uczestników
Lubelskie – 847 wydarzeń zgłoszonych przez Lubelskie Convention Bureau (wzrost o 32 proc.), ponad 285 tys. uczestników
Śląskie – 648 spotkań zgłoszonych przez Silesia Convention Bureau (wzrost o 33 proc.), 531,9 tys. uczestników
Mazowsze – 647 wydarzeń zgłoszonych przez Mazovia Convention Bureau (wzrost o 82 proc.), ponad 101 tys. uczestników
Świętokrzyskie – 323 wydarzenia zgłoszonych przez Świętokrzyskie Convention Bureau (spadek o 2 proc.), ponad 104 tys. uczestników,
Co w raporcie
Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” ma na celu kompleksowe przedstawienie aktualnego obrazu branży spotkań i wydarzeń w naszym kraju, opartego na danych z 2024 roku. Szesnasta edycja publikacji, obok podsumowania wydarzeń zorganizowanych w Polsce, zawiera także opracowanie „GDS Index Polska: mapa zrównoważonych miast” oraz słowniczek terminów i pojęć charakterystycznych dla przemysłu spotkań. Publikacja zawiera również podsumowanie pozycji Polski w najnowszych rankingach branżowych. W zestawieniu ICCA Polska zajęła 19. miejsce na świecie, utrzymując się w gronie czołowych destynacji konferencyjnych, natomiast w rankingu UIA uplasowała się na miejscu 23.
– Prezentując kolejną edycję raportu, dziękujemy trzynastu miejskim i regionalnym convention bureaux oraz Zen.com Expo – Centrum Wystawienniczo–Kongresowemu Województwa Podkarpackiego, która włączyła się w zbieranie danych na swoim obszarze. Dziękujemy i gratulujemy udanych realizacji wszystkim naszym rekomendowanym organizatorom kongresów i podróży motywacyjnych. Przekazali oni dane opracowane w rozdziale dotyczącym analizy spotkań i wydarzeń zorganizowanych przez nie w 2024 roku. Po wielu latach wracamy w Reporcie do słowniczka pojęć i skrótów, licząc, iż ułatwi dostęp i przybliży nasze działania również osobom spoza naszego środowiska. Serdecznie zapraszam również do zielonej części Raportu, czyli rozdziału poświęconego działaniom miast i branży spotkań na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi Aneta Książek, kierowniczka Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau POT.
Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” dostępny jest tutaj >>>