Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”: znowu mamy lepszy rok

W 2024 roku w Polsce dominowały wydarzenia korporacyjne i motywacyjne organizowane przez przedsiębiorstwa, głównie w hotelach – wynika z raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” opracowanego przez Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej. 

Na potrzeby tegorocznego raportu miejskie i regionalne convention bureaux oraz centrum wystawienniczo-kongresowe woj. podkarpackiego przekazały dane dotyczące spotkań i wydarzeń zorganizowanych w 2024 roku, w których uczestniczyło co najmniej 50 osób. Wyniki analiz przedstawionych w raporcie oparto na informacjach o 18 934 wydarzeniach zgłoszonych przez miasta oraz 873 wydarzeniach przekazanych przez rekomendowanych PCO i ITC.

– Cieszy fakt, iż znowu mamy lepszy rok! Przemysł spotkań w Polsce przeszedł znaczną transformację, przekształcając się z niszowego sektora w ważny element gospodarki narodowej – podkreśla Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Znaczny wpływ na tę transformację miało również powstanie w roku 2000 Polskiej Organizacji Turystycznej oraz akcesja Polski do Unii Europejskiej, która przyśpieszyła powstanie szeregu kluczowych inwestycji. Te z kolei przyczyniły się do dynamicznego wzrostu i profesjonalizacji branży. Jednym z kluczowych elementów transformacji było powstanie nowoczesnych obiektów konferencyjnych i wystawienniczych, a także powołanie miejskich i regionalnych convention bureaux. Obecnie, obok Poland Convention Bureau, które zostało powołane w 2002 roku, działa 14 biur w różnych częściach Polski, z czego 4 ośrodki – Kraków, Gdańsk, Wrocław i Szczecin postawiły na konkretne i mierzalne rozwiązania, dołączając w latach 2022-2025 do prestiżowej międzynarodowej inicjatywy Global Destination Sustainability Index (GDS-Index) – powiedział Rafał Szmytke, Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Kluczowe wyniki 
W porównaniu z rokiem 2023 liczba raportowanych wydarzeń pozostała na zbliżonym poziomie – w skali kraju odnotowano jedynie niewielki wzrost o 22 spotkania. Zmianie uległa natomiast struktura typów organizowanych wydarzeń. W 2024 roku dominowały wydarzenia korporacyjne i motywacyjne, które stanowiły 49 procent wszystkich spotkań, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych względem roku poprzedniego. Konferencje i kongresy odpowiadały za 46 procent wydarzeń, notując spadek o 8 punktów procentowych, natomiast targi i wystawy utrzymały udział na poziomie 5 procent.

Wydarzenia korporacyjne i motywacyjne 
W 2024 roku w Polsce odbyło się 9201 wydarzeń korporacyjnych i motywacyjnych, w których uczestniczyło łącznie ponad dwa miliony osób. Głównymi organizatorami pozostają przedsiębiorstwa odpowiadające za 79 procent rynku, a mniejszy udział mają stowarzyszenia i organizacje non profit oraz instytucje rządowe i publiczne. Zdecydowana większość spotkań ma charakter krótkoterminowy – 64 procent trwa jeden dzień, około jedna trzecia dwa lub trzy dni, a jedynie 6 procent cztery dni lub dłużej, co daje średni czas trwania 1,7 dnia. Najczęściej wybieraną lokalizacją są hotele, w których odbywa się 72 procent wydarzeń.

Konferencje i kongresy 
W 2024 roku w Polsce zorganizowano 8784 konferencje i kongresy, w których uczestniczyło blisko 2,5 miliona osób, co potwierdza ich znaczącą pozycję w krajowym rynku spotkań. Największy udział miała branża handlowo-usługowa odpowiadająca za 40 procent wydarzeń, a kolejne miejsca zajęły branże: humanistyczna, ekonomiczno-polityczna oraz medyczna. Najwięcej konferencji odbywało się w maju, czerwcu, październiku i listopadzie. Głównymi organizatorami były przedsiębiorstwa, które odpowiadały za ponad połowę wydarzeń, następnie instytucje rządowe i publiczne oraz stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. W porównaniu z wydarzeniami korporacyjnymi widoczny jest znacznie większy udział sektora publicznego i NGO. Większość konferencji i kongresów miała charakter jednodniowy (69 procent), a jako miejsca organizacji najczęściej wybierano hotele, dalej obiekty konferencyjne, centra wystawienniczo-kongresowe oraz uczelnie wyższe, które w tym segmencie odgrywają istotnie większą rolę niż w przypadku wydarzeń korporacyjnych.

Targi i wystawy 
Zgodnie z danymi w raporcie, w 2024 roku odbyło się 949 targów i wystaw. Przyciągnęły one ponad 4,5 miliona uczestników, co oznacza, że mimo stosunkowo niewielkiej liczby wydarzeń generują one ogromną frekwencję. Średni czas trwania wydarzenia to 3,4 dnia, czyli znacznie dłużej niż w przypadku konferencji czy wydarzeń korporacyjnych. 

Miasta i regiony 
Analiza wydarzeń w miastach i regionach wygląda następująco: 
Kraków – 4647 wydarzeń zgłoszonych przez Kraków Convention Bureau (wzrost o 6 proc.), ok. 1,24 mln uczestników
Warszawa – 4273 spotkania zgłoszone przez Warsaw Convention Bureau (spadek o 32 proc.), 2,47 mln uczestników
Gdańsk – 1920 wydarzeń zgłoszonych przez Gdańsk Convention Bureau (wzrost o 56 proc.), ponad 796 tys. uczestników
Poznań – 1707 wydarzeń zgłoszonych przez Poznań Convention Bureau (spadek o 18 proc.), ok. 1,25 mln uczestników
Wrocław – 1673 spotkań zgłoszone przez Convention Bureau - Wrocław (wzrost o 10 proc.), ponad 975 tys. uczestników.
Łódź – 785 wydarzeń zgłoszonych przez Łódź Convention Bureau (wzrost o 4 proc.), ponad 404 tys. uczestników
Szczecin – 614 wydarzenia zgłoszone przez Szczecin Convention Bureau (wzrost o 38 proc.), ok. 157 tys. uczestników
Bydgoszcz – 551 wydarzenie zgłoszone przez Bydgoszcz Convention Bureau (wzrost o 50 proc.), ponad 247 tys. uczestników
Katowice – 246 wydarzeń zgłoszonych przez Convention Bureau Katowice, ponad 510 tys. uczestników
Rzeszów – 53 spotkania zgłoszonych przez centrum wystawienniczo-kongresowe w woj. podkarpackim (spadek o 55 proc.), ponad 42 tys. uczestników

Lubelskie – 847 wydarzeń zgłoszonych przez Lubelskie Convention Bureau (wzrost o 32 proc.), ponad 285 tys. uczestników
Śląskie – 648 spotkań zgłoszonych przez Silesia Convention Bureau (wzrost o 33 proc.), 531,9 tys. uczestników
Mazowsze – 647 wydarzeń zgłoszonych przez Mazovia Convention Bureau (wzrost o 82 proc.), ponad 101 tys. uczestników
Świętokrzyskie – 323 wydarzenia zgłoszonych przez Świętokrzyskie Convention Bureau (spadek o 2 proc.), ponad 104 tys. uczestników, 

Co w raporcie 
Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” ma na celu kompleksowe przedstawienie aktualnego obrazu branży spotkań i wydarzeń w naszym kraju, opartego na danych z 2024 roku. Szesnasta edycja publikacji, obok podsumowania wydarzeń zorganizowanych w Polsce, zawiera także opracowanie „GDS Index Polska: mapa zrównoważonych miast” oraz słowniczek terminów i pojęć charakterystycznych dla przemysłu spotkań. Publikacja zawiera również podsumowanie pozycji Polski w najnowszych rankingach branżowych. W zestawieniu ICCA Polska zajęła 19. miejsce na świecie, utrzymując się w gronie czołowych destynacji konferencyjnych, natomiast w rankingu UIA uplasowała się na miejscu 23.

– Prezentując kolejną edycję raportu, dziękujemy trzynastu miejskim i regionalnym convention bureaux oraz Zen.com Expo – Centrum Wystawienniczo–Kongresowemu Województwa Podkarpackiego, która włączyła się w zbieranie danych na swoim obszarze. Dziękujemy i gratulujemy udanych realizacji wszystkim naszym rekomendowanym organizatorom kongresów i podróży motywacyjnych. Przekazali oni dane opracowane w rozdziale dotyczącym analizy spotkań i wydarzeń zorganizowanych przez nie w 2024 roku. Po wielu latach wracamy w Reporcie do słowniczka pojęć i skrótów, licząc, iż ułatwi dostęp i przybliży nasze działania również osobom spoza naszego środowiska. Serdecznie zapraszam również do zielonej części Raportu, czyli rozdziału poświęconego działaniom miast i branży spotkań na rzecz zrównoważonego rozwoju – mówi Aneta Książek, kierowniczka Biura Spotkań i Wydarzeń – Poland Convention Bureau POT. 

Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2025” dostępny jest tutaj >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl