Paweł Orłowski: Dziś organizatorzy targów to twórcy biznesowych społeczności

Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich SA
Na zdjęciu: Paweł Orłowski, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich SA

Musimy zmienić się z organizatora przestrzeni, na firmę budującą społeczność biznesową dla naszych klientów, gdzie spotkanie podczas targów jest punktem kulminacyjnym współpracy.

Targi to klasyczne, bardzo efektywne narzędzie marketingowe wspierające sprzedaż, budujące relacje handlowe i prestiż firmy. Jednakże w czasie kryzysu wywołanego pandemią, wojną w Ukrainie i przy stale rosnącej inflacji, zmniejsza się rentowność, a zwiększają się koszty prowadzenia działalności. To oczywiste. Niefortunne zmiany podatkowe wynikające z Polskiego Ładu, na pewno sytuacji nie poprawiły. Zmniejszają się zatem budżety przedsiębiorstw, ale także niestety samorządów, które są kreatorem wielu wydarzeń, głównie w zakresie kultury, sportu – więc z punktu widzenia działalności eventowej ważnych.

Bardzo często w takich momentach przedsiębiorstwa szukają oszczędności w budżetach marketingowych. Historia pokazuje jednak, że strategia przeczekania, nigdy się nie sprawdza. Wygrywają firmy, które rozsądnie inwestują środki w marketing. Coraz więcej polskich i zagranicznych firm, gdy przez pandemię i różne kryzysy przerywane są łańcuchy dostaw i spada rentowość, kładzie strategicznie nacisk na zwiększenie skali sprzedaży, zdobywanie nowych klientów, a przede wszystkim stara się pogłębić relacje z klientami, z którymi współpracę już podjęło. Do nas należy rola, żeby przekonać naszych partnerów, jak niezwykle efektywnym narzędziem w takich momentach są targi i spotkania na żywo.

Również decydenci na różnych szczeblach administracji powinni mieć świadomość, że branża targowa, wzorem zagranicznych rozwiązań, po tak długim okresie braku możliwości działania, potrzebuje różnych instrumentów wsparcia – gwarancyjnych, ubezpieczeniowych, płynnościowych. Wciąż nie uświadamiamy sobie, jak wiele targi znaczą dla lokalnej ekonomii i ile środków zasila inne branże. W okresie, kiedy trzeba odbudowywać gospodarkę, odtwarzać relacje biznesowe, również te eksportowe i upowszechniające innowacje, targi i przemysł spotkań w Polsce muszą działać. Nasza konkurencja za granicą z pewnością nie prześpi tego okresu.

Branża targowa dynamicznie się zmienia, starając się odpowiedzieć na aktualne i przyszłe wyzwania. Włączamy się w zrównoważony rozwój, stosując ekologiczne rozwiązania i dążąc do jak najniższej emisji. Nasze wydarzenia są coraz bardziej kompleksowe i budowane tak, aby nasi klienci i goście doświadczali jak najwięcej doznań, wchodzili w interakcję, a nie tylko przechadzali się wśród korytarzy z ekspozycjami. Wsłuchujemy się także w lokalne potrzeby.

Wydarzenia hybrydowe łączące spotkania na żywo z częścią online staną się codziennością – musimy zapewnić taką możliwość preferującym kontakt online czy też z różnych powodów nie mogącym uczestniczyć w spotkaniu na żywo. To wartość dodana. Targi w bliżej określonej przyszłości, nawet przy szybkich zmianach technologicznych nie ulegną jednak całkowitej digitalizacji. Nawet w pokoleniu Z widać trend powrotu do „fizyczności”, a firmy dotąd w całości skupione na sprzedaży w sieci na powrót otwierają showroomy. Tak naprawdę, to nie spotkanie online jest wyzwaniem, a budowa społeczności skupionej wokół targów za pomocą narzędzi cyfrowych.

Dlatego największym wyzwaniem zawodowym dla mnie i całego zespołu Międzynarodowych Targów Gdańskich jest z pewnością aktywne przeprowadzenie firmy przez okres burz związany ze wszystkimi kryzysami, których doświadczamy i wsparcie lokalnej gospodarki. Mamy na to pomysł, a firma starała się wykorzystać trudny czas na unowocześnienie, lepsze poznanie klientów i przejście z trybu analogowego na wykorzystujący cyfrowe rozwiązania.

Dzisiaj w AMBEREXPO nie zajmujemy się po prostu przysłowiową sprzedażą metrów, organizacją przestrzeni i rozrywką, ale staramy się pomóc naszym klientom w zbudowaniu relacji z biznesowymi partnerami, nie tylko raz do roku podczas kulminacji w postaci wydarzenia targowego, ale w sposób ciągły. Naszą ambicją jest dogłębne poznanie branż, dla których pracujemy i zaproponowanie wystawcom kompleksowego wsparcia oraz możliwości zbudowania społeczności z klientami, którzy odwiedzają nas od lat. Nawiązując do naszej strategii – chcemy organizować najlepsze wydarzenia na świecie na żywo. Dzisiaj dodałbym, że także z nutką online‘u.

Paweł Orłowski, prawnik, urodzony w 1976 roku w Gdyni, wiceprezes Międzynarodowych Targów Gdańskich SA, członek Zarządu Województwa Pomorskiego w latach 2016-2018, wiceprezes Pomorskiego Funduszu Rozwoju w latach 2015-2016, wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w latach 2011-2015, poseł na Sejm RP w latach 2010-2011, wiceprezydent Sopotu w latach 2006-2010.
Członek Rady Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Członek Zarządu Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.
Przewodniczący Rady Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

ARTYKUŁ PARTNERA

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl