Katarzyna Łoś: Wirtualna rzeczywistość, a prezentacje targowe

Katarzyna Łoś, event manager, marketing & communication manager w Modii3D. Zdobywczyni tytułu „Młody Kreatywny Branży Eventowej” w dziesiątej edycji konkursu MP Power Awards®.
Na zdjęciu: Katarzyna Łoś, event manager, marketing & communication manager w Modii3D. Zdobywczyni tytułu „Młody Kreatywny Branży Eventowej” w dziesiątej edycji konkursu MP Power Awards®.

Udział w targach każdej branży to możliwość spotkań biznesowych z dziesiątkami osób. Ile z nich jesteśmy w stanie zapamiętać? Tylko tych, którzy naprawdę zapadną w naszą pamięć. To jest powód, dla którego firmy coraz częściej szukają alternatywnych rozwiązań. Takich, które pozwolą maksymalnie wykorzystać kilka minut kontaktu z drugą osobą. Jedną z możliwości jest prezentacja w wirtualnej rzeczywistości. Dlaczego?

Prezentacje w VR umożliwiają odbiorcy przeniesienie się do naszego obiektu oraz „realne” doświadczenie tego, co mamy do zaoferowania. Zaproszenie go w progi firmy w wirtualnym świecie pozwala na zapoznanie się z nią lepiej niż zrobiłaby to jakakolwiek broszura. Możemy oprowadzić drugą osobę po obiekcie hotelowym, pokazując całą infrastrukturę, prezentując również zakres usług i przyjęty standard obsługi. A jak to wygląda „od środka”?

Formy prezentacji
Taka prezentacja może przyjąć różne formy. Można stworzyć ją tak, że będzie pozwalała uczestnikowi jedynie na obserwację danej przestrzeni, a za pomocą hotspotów na przeniesienie się w konkretne lokalizacje, np. do lobby hotelowego, sal konferencyjnych, czy restauracji. Jest to podstawowa funkcjonalność dająca możliwość pokazania przestrzeni hotelowo-eventowej i oferowanych możliwości w szybki i nieskomplikowany sposób. Istnieje jednak rozszerzona opcja – prawdziwe, interaktywne doświadczenie zwiedzania obiektu. W takim przypadku odbiorca może np. wybrać coś z menu w restauracji, włączyć projektor na sali czy wjechać windą na inne piętro.
Decydując się na wykorzystanie technologii VR, mamy możliwość prezentacji nie tylko samej przestrzeni hotelowej czy eventowej, ale całego zaplecza technologicznego obiektu. Prezentując swoje rozwiązania czy wykorzystywane systemy, tworzymy tym samym obraz przedsiębiorstwa, które skoncentrowane jest na stałym rozwoju oraz takiego, które nie boi się nowych wyzwań.

Tworzenie aplikacji VR
Praca nad stworzeniem aplikacji VR składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to wykonanie szkieletu aplikacji VR, sceny prototypowej (wg wybranej metody), menu i niezbędnych podstawowych interakcji z otoczeniem. Drugi etap to wykonanie contentu graficznego oraz zaprogramowanie go w taki sposób, aby odpowiadał on założeniom projektu (np. włączanie reflektorów, wybór wina z menu, wezwanie pokojówki, itd.). W ramach tego etapu istnieją różne rozwiązania, które różnią się zakresem oraz ilością pracy.

Opcja nr 1: aplikacja oparta na pełnym 3D
Tworzymy modele przestrzeni hotelowej, wyposażenia i odwzorowanie istotnych elementów infrastruktury. Aplikacja może w tym wydaniu być w pełni interaktywna, a przemieszczanie się po niej dowolne. Prezentacja poszczególnych elementów może odbywać się w pełnym środowisku 3D i możemy je oglądać z dowolnej perspektywy.

Opcja nr 2: aplikacja oparta na filmach 360 stopni i modelach 3D elementów wyposażenia
Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas i zasoby na tworzenie wnętrza infrastruktury. Dzięki zdjęciom lub filmom 360 stopni możemy pokazać wnętrze obiektu. Przemieszczanie odbywa się za pomocą zaznaczenia kolejnego z dowolnych hotspotów rozmieszczonych na mapie lub w przestrzeni. Dzięki temu mamy możliwość zwiedzenia hotelu, zobaczenia wszystkiego od środka i zapoznania się z oferowanymi usługami. Tym, co wzbogaca aplikację, jest także wyświetlenie modelu 3D danego elementu. Może on być w pełni interaktywny, czyli jak w opcji pierwszej możemy coś z nim zrobić, np. przesunąć fotel czy wziąć menu do ręki. Różnica polega na tym, że prezentacja odbywa się na wyszarzonym tle hotelu, tak aby oddzielić materiał zdjęciowy od obiektów 3D.
Warto dodać, że poza aplikacją VR, do której potrzebujemy specjalnych gogli, można stworzyć również aplikację desktopową. Bardzo dobrze wypełnia ona lukę w przypadku, gdy targi jednak nie mogą się odbyć. Takie rozwiązanie może zostać wykorzystane także w sytuacji, gdy chcemy zaprezentować obiekt lub oferowane usługi, nie mając możliwości spotkania „face-to-face”. Taka opcja nie wymaga posiadania headsetu VR, a jedynie komputera lub laptopa. Aplikacja działa jak pewnego rodzaju gra.

Tworzenie środowiska VR
Czego potrzeba, aby stworzyć środowisko w wirtualnej rzeczywistości? Są to modele 3D, rysunki techniczne, zdjęcia, plany techniczne.
Kolekne pojawiące się pytanie, to czy gogle muszą być podłączone do komputera czy są one bezprzewodowe? Czy oprócz samych gogli potrzebuję dodatkowy sprzęt do takiej prezentacji? Gogle mogą działać bezprzewodowo oraz być podłączone do laptopa. Jeśli nasze wirtualne środowisko jest większe i zawiera więcej elementów, wersją z podłączeniem do laptopa będzie dobrą opcją, ponieważ aplikacja jest wówczas bardziej wydajna. Oprócz samych gogli korzystamy także z kontrolerów na dłonie, które umożliwiają interakcję ze strony uczestnika.
Czy można dołączyć jakąś prezentację lub dodatkowe informacje? Oczywiście. W trakcie prezentacji można wyświetlić osadzony film prezentacyjny, wyświetlać informacje dotyczące danego miejsca czy usługi, np. wymiary sali konferencyjnej, usługi dodatkowe, czy zalety danego rozwiązania. Można dołączyć także np. opcję quizu, który pozwoli na zbieranie punktów. Idąc dalej, punkty mogą korelować się z promocjami i rabatami zgodnie z założonym algorytmem – w ten sposób zachęcamy odbiorcę, aby do nas wrócił i budujemy program lojalnościowy.

Czy mamy możliwość w późniejszym czasie aktualizacji takiej aplikacji o nowe usługi lub dodatkowe elementy? Aplikacja może być uaktualniana. Można stworzyć prosty scenariusz pokazujący pewną przestrzeń,a  później stopniowo go rozszerzać o kolejne elementy.

Czy warto inwestować w takie rozwiązania? Na pewno warto walczyć o klienta. Pokazanie się na targach dla samego faktu nie ma sensu. Tam trzeba zrobić wrażenie „wow” oraz przyciągnąć potencjalnego klienta. Na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia mamy tylko jedną szansę, a w przypadku spotkań w czasie targów branżowych dobre wrażenie może okazać się podstawą dalszych rozmów.
Warto zwrócić uwagę również na to, że aplikacje VR służą nie tylko w celom prezentacyjnym, ale również i szkoleniowym. Mając solidną bazę w postaci aplikacji VR, możliwe jest stworzenie i przeprowadzenie efektywnego szkolenia dla nowych pracowników.

Autor: Katarzyna Łoś
Event manager, doświadczenie zdobywała podczas pracy w firmie brytyjskiej, pracując podczas międzynarodowych realizacji, m.in w Londynie czy Nowym Jorku. Obecnie pracuje jako marketing & communication manager w Modii3D, które specjalizuje się w technologiach VR. Członkini MPI, aktywistka i miłośniczka podróży. Zdobywczyni tytułu „Młody Kreatywny Branży Eventowej” w dziesiątej edycji konkursu MP Power Awards®.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Inwestycje
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl