Konferencje zdalne w opinii naukowców
Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI PIB) uruchomił drugą edycję Akademii OPI PIB. Dr Grzegorz Banerski w odcinku „Naukowiec też człowiek” przedstawia wyniki badań dotyczące preferencji i potrzeb kadry naukowej w zakresie konferencji zdalnych.
Czy konferencje zdalne przetrwały?
Pandemia COVID-19 się skończyła, choć wiele osób sobie zadaje pytanie, czy jeszcze nie wróci? Wraz z ustaniem epidemii, ludzie zaczęli na nowo się spotykać. Organizowane są koncerty, zawody sportowe z udziałem publiczności, a także konferencje naukowe. Tych ostatnich właśnie dotyczyło badanie, które w trakcie epidemii zrealizowali badacze OPI PIB.
– Na podstawie otrzymanych wyników można zauważyć, że w czasie pandemii zdalne konferencje zdobyły zdecydowanie większe grono zwolenników niż przeciwników, nawet wśród osób, które wcześniej nie miały okazji uczestniczyć w wydarzeniu zorganizowanym w formule online. Natomiast, gdy pytania dotyczyły preferencji po zakończeniu pandemii, odsetek zdeklarowanych zwolenników znacznie spada. Wciąż jednak stanowi on niemal połowę badanych, bo 45 proc. – mówi dr Grzegorz Banerski, adiunkt w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym.
Można zauważyć, że obecnie nadal organizowane są konferencje zdalne. Jednak ich popularność nie jest już tak duża, jak w czasie epidemii COVID-19. Wyniki badania naukowców OPI PIB to przewidziały. Z analizy danych wynika, że konferencje zdalne dalej będą realizowane także po zakończeniu pandemii, ale nie zastąpią one naukowych wydarzeń organizowanych w sposób stacjonarny. Można spodziewać się, że w przyszłości obie formy organizacji konferencji będą współistnieć i wzajemnie się uzupełniać.
Badanie zrealizował zespół badawczy: dr Grzegorz Banerski, Zbigniew Bohdanowicz, dr Anna Knapińska, dr Agata Kopacz, Adam Muller.
Akademia OPI PIB to proaktywny projekt popularyzujący naukę z udziałem ekspertów i badaczy z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Jego celem jest budowanie kultury dzielenia się wiedzą, możliwości wymiany doświadczeń i dalszego rozwoju kompetencji na polu nowych technologii. Podcasty udostępniane są za darmo na kanale YouTube OPI PIB i dotyczą takich obszarów wiedzy jak informatyka techniczna i telekomunikacja oraz nauki socjologiczne. Każdy odcinek to zbiór angażujących historii, dobrych praktyk i inspirujących case studies. Pierwsza edycja projektu liczyła 9 odcinków. W ramach drugiego sezonu nagrano natomiast cztery materiały filmowe.
– Po opublikowaniu wszystkich odcinków pierwszej edycji Akademii OPI PIB otrzymaliśmy dużo pozytywnych komentarzy, które utwierdziły nas w przekonaniu, że warto kontynuować projekt. Promocja dokonań naukowych nie jest łatwa i nie cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem jak treści rozrywkowe, jednak zyskuje coraz większe grono odbiorców. Ludzie kształcą się przez całe życie i są ciekawi, co odkryli naukowcy. Ważne jest, aby materiały miały atrakcyjną formę, ale przede wszystkim, aby były oparte na wiarygodnych wynikach naukowych. W epoce fake newsów nie można pozwolić sobie na publikowanie niezweryfikowanych informacji – mówi dr inż. Jarosław Protasiewicz, dyrektor Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego.
Zobacz też: Badanie: „Efekt pandemii – konferencje zdalne w świecie nauki” >>>