Monika Dymacz: Jak wyglądał rok 2022 w stowarzyszeniu MPI Poland Chapter?
„MPI Poland, niezmiennie i od lat: edukuje, łączy ze sobą profesjonalistów MICE, stwarza im przestrzeń do rozwoju, pobudza ich innowacyjność i przedsiębiorczość, buduje współpracę”. Rok 2022 w działalności organizacji podsumowuje Monika Dymacz, prezes zarządu MPI Poland Chapter.
50 lat – tyle minęło, odkąd Meeting Professionals International (MPI) rozpoczęło swoją globalną działalność. Przez ostatnie pół wieku misją Stowarzyszenia było i jest wsparcie profesjonalistów branży MICE. I choć wydawałoby się, że to taki jubileusz, który może prowadzić do pewnych schematów i powtarzalności, my – członkowie MPI Poland Chapter – jako reprezentacja globalnej społeczności udowodniliśmy w 2022 roku, że edukacja stale się zmienia, a nowe czasy wymagają nowego formatu i nowych propozycji. MPI Poland, niezmiennie i od lat: edukuje, łączy ze sobą profesjonalistów MICE, stwarza im przestrzeń do rozwoju, pobudza ich innowacyjność i przedsiębiorczość, buduje współpracę i wspiera. Jako Stowarzyszenie nieustannie więc szukamy możliwości i okazji, by do takich spotkań i wzajemnej wymiany doprowadzać – zarówno na rynku lokalnym, jak i płaszczyźnie międzynarodowej.
W nowy rok ruszyliśmy zatem pełni zapału i wiary w lepsze jutro zgodnie z nowym, świeżo wypracowanym hasłem #MPIforMore, które traktujemy jako obietnicę: żeby robić więcej, szukać szerszych perspektyw, proponować niekonwencjonalne rozwiązania Bo przecież pandemia się wyciszała, coraz więcej było woli i odwagi w narodzie, by się spotykać, spędzać ze sobą czas na żywo… po prostu ze sobą być. Dla wielu z nas: członków i sympatyków MPI, kluczową wartością Meeting Professionals International jest właśnie jej globalny zasięg. Tu nie ograniczamy się do polskiego podwórka, nie chcemy hermetycznego, znającego się na wskroś środowiska, gdzie trudniej już o nową i świeżą wartość – z chęcią i łatwością sięgamy po kontakty międzynarodowe, chłoniemy nowinki i obserwujemy trendy branżowe z całego świata, a dzięki ogromnej społeczności MPI działającej w ponad 70 oddziałach i 75 krajach świata, nasz dostęp do wiedzy i kontaktów biznesowych jest nieograniczony.
I tak właśnie międzynarodowo wystartowaliśmy w styczniu spotkaniem edukacyjno-networkingowym online: „Hybrid event – how to turn it into a treasure chest?”. Był to europejski meet up oddziałów MPI, który zgromadził około 70 event managerów, hotelarzy i dostawców branży MICE. Temat eventów wirtualnych wciąż jeszcze budził emocje i pobudzał do ożywionych rozmów i wymiany opinii między profesjonalistami. Postanowiliśmy podnieść rękawicę i porozmawiać w międzynarodowym gronie o dotychczasowych doświadczeniach i perspektywach na przyszłość. Był to też czas na networking, który przybrał formę gry integracyjnej i przyciągnął sporą grupę entuzjastów świadomego budowania relacji w grupie.
W lutym zrealizowaliśmy całodniowy warsztat w obiektach naszego partnera: Międzynarodowych Targów Poznańskich. Szkolenie: „W co grają ludzie?” było skierowane w stronę poprawy efektywności liderów sprzedaży. Zarówno w życiu prywatnym, jak i pracy zawodowej, dobrze jest być świadomym gier psychologicznych, których używają ludzie, by realizować swoje cele. Warto wiedzieć nie tylko, w jaki sposób te gry rozpoznać, ale także jak sobie z nimi radzić, a przede wszystkim – jak im przeciwdziałać. Wokół tych zagadnień skoncentrowany był nasz warsztat.
Początek 2022 roku wiązał się też u nas z inauguracją projektu „Studencka Kariera Event Managera”. Dostrzeganie i przyciąganie talentów do naszej branży już na wczesnym etapie rozwoju zawodowego (i przed-zawodowego) to bardzo ważna, niezbędna wręcz działalność, która jest naszym wkładem w zapewnienie przyszłych kadr naszym firmom i organizacjom. Musimy więc szukać punktów styku ze studentami: pokazywać im, kim jesteśmy, wzmacniać wizerunek branży spotkań, aby była ona postrzegana jako coraz bardziej atrakcyjna i ciekawa dla młodych ludzi i wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z. W ramach tego projektu, udało się nam zorganizować warsztaty dla dwóch grup studenckich, na AGH oraz UEK w Krakowie. A efektem było również odświeżenie formatu Konkursu Odkrycie Roku MPI Poland Chapter, do którego zaprosiliśmy dodatkowo osoby realizujące projekty MICE nie tylko zawodowo, ale również np. w stowarzyszeniach studenckich, czy w ramach innej działalności.
Kwiecień przyniósł inaugurację naszego nowego projektu edukacyjnego „Hyde Park – Narzędziownia MICE: Od psychologii po technologię”. Pierwsza odsłona nietypowego formatu edukacyjnego odbyła się w ramach Meetings Week Poland. Czym jest nasz Hyde Park? To trochę zabawa formą na styku warsztatu, prezentacji, a nawet stand-upu. To projekt, w którym praktycy branży, ale również eksperci z różnych dziedzin biznesu, w krótkich formach warsztatowych dzielą się wiedzą i narzędziami, jakie powinien znać każdy lider MICE. Te wystąpienia to mini warsztaty, w których wiedza przekazywana jest jako narzędzie do praktycznego zastosowania. Każde spotkanie odpowiadać ma na trzy podstawowe pytania: Co to za narzędzie? Jak je zastosować? Dlaczego warto je stosować? W związku z ogromnym zainteresowaniem zarówno po stronie uczestników oraz pełnych pomysłów mówców – projekt Hyde Park będzie kontynuowany w 2023. Najbliższa edycja odbyła się już na Forum Branży Eventowej.
Tuż po Meetings Week Poland 2022 odbyła się gala MP Power Awards®, na której ogłosiliśmy zwycięzców naszego autorskiego konkursu Odkrycie Roku MPI Poland 2021. Laureatem za rok 2021 został Adam Niespor. Była to już 11. edycja tego konkursu, wyróżniającego osoby, które w ciągu minionego roku, dzięki swojej kreatywności i zaangażowaniu, zaistniały na arenie polskiej branży spotkań – nie tylko zawodowo. Ten konkurs to przede wszystkim pozytywne wzmocnienie najbardziej pożądanych i poszukiwanych postaw i, oczywiście, dawka motywacji do dalszego rozwoju i efektywnego działania.
Maj przyniósł nasze pierwsze podejście do pracy z talentami. W naszych codziennych aktywnościach promujemy i koncentrujemy się na mocnych stronach, talentach, chcąc rozwijać ludzi i organizacje. Talenty to najsilniejsze cechy, obszary, w których radzimy sobie lepiej niż inni. Są źródłem naszych sukcesów, ale i porażek. Każdy talent ma swoje jasne i ciemne strony. Cała tajemnica zarządzania nimi polega na tym, aby wzmacniać jasne, a okiełznać ciemne strony. To dzięki temu osiągamy więcej sukcesów i mniej niepowodzeń. W to wierzymy i tym kierujemy się przy współpracy z naszymi członkami, partnerami, sympatykami.
Do roli prowadzącego warsztat w ramach realizowanego już przez trzy edycje projektu Meeting Professional Excellence Classes zaprosiliśmy trenerkę Aleksandrę Przybylską, specjalistkę od oceny mocnych stron według metodologii Instytutu Gallupa. „Czas na Twoje mocne strony – talenty Gallupa” to warsztat, który powtórzyliśmy potem jeszcze w listopadzie, tym razem dla uczestników krakowskich. Partnerem strategicznym majowego spotkania w Warszawie był NYX Hotel Warsaw, a krakowskiego – Willa Decjusza.
Również w maju odwiedziła nas Mariska Kesteloo, pasjonatka opowiadania historii i ceniona influencerka, która przemierzała Europę środkową swoim kamperem. Wraz z Markiem Myślickim, polskim ekspertem od influencer marketingu, odwiedzili nas w ICE Krakow, na kolejnej mini odsłonie MPI Poland Hyde Park, tym razem w temacie „Influencer Marketingu w branży MICE”. Spotkanie było wspólną inicjatywą MPI Poland oraz Krakow Network.
Maj, czerwiec, wrzesień i grudzień to miesiące podróży zagranicznych na największe branżowe konferencje i targi, firmowane lub współorganizowane przez MPI Global, takie jak IMEX, IBTM czy WEC.
Jednak najważniejszym dla nas wydarzeniem międzynarodowym był niewątpliwie czerwcowy World Education Congress w San Francisco, na którym organizacja świętowała swoje wspomniane już 50-lecie. W tej nowej, po-pandemicznej erze innowacji technologicznych i nowych, globalnych priorytetów, potrzeba bezpośredniego spotkania całej społeczności MPI była ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej i było to widoczne gołym okiem! Dla wielu osób było to pierwsze tak duże wydarzenie branżowe od 2019 roku. Łącznie wzięło w nim udział blisko 2000 osób, z czego 1700 uczestniczyło w nim na żywo, a prawie 300 – wirtualnie. Specjaliści od spotkań i wydarzeń spotkali się ponownie, aby celebrować drogę, jaką przeszliśmy jako branża przez ostatnie dwa lata i wspólnie zastanowić się nad tym, dokąd zmierzamy jako globalna społeczność MICE.
Ze strony MPI Poland w wydarzeniu uczestniczyło aż ośmioro przedstawicieli. Jako oddział zostaliśmy również uhonorowani statuetką za realizację akcji charytatywnej, przy wsparciu i udziale Fundacji MPI oraz Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Dzięki tej wyjątkowej inicjatywie udało się zebrać ponad 30 000 USD na wsparcie grupy 26 ukraińskich studentów turystyki i hotelarstwa. Wielu z nich było na ostatnim roku studiów, a ich edukacja zostałaby przerwana w konsekwencji rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Studenci dostali nie tylko wsparcie finansowe, ale również edukacyjne i networkingowe, mając również otwarty dostęp do polskiego oddziału MPI, jego ludzi i know-how.
Początek wakacji zawsze oznacza dla MPI Poland początek nowego roku zarządczego. Członkowie stowarzyszenia spotkali się w gościnnych progach Mercure Katowice Centrum na corocznym SBM – Summer Business Meeting. To najważniejsze strategicznie spotkanie członkowskie w roku, bo rozmawiamy o potrzebach, oczekiwaniach, planach i projektach oraz wielu innych ważnych sprawach. Nigdy też nie zapominamy o branżowym networkingu, chwilach dla ciała i dla ducha. Tak było i tym razem, a efektem – jak zwykle – były nowe branżowe znajomości i kont(r)akty Jednocześnie zainicjowaliśmy również kolejną akcję skierowaną do: hoteli, sal, przestrzeni eventowych, restauracji. Inicjatywa – pod hasłem #veryMICEplace ma za zadanie wspierać obiekty przyjazne branży. Takie, które realizują w pełni ideę gościnności, a ich sukcesem są nie tylko fantastyczne wnętrza, ale również wyróżniający się zespół ludzi.
Stary Rok zakończyliśmy Christmas Party w nowo otwartym Centrum Konferencyjnym Fabryczna – CKF_13. To spotkanie miało wyjątkowy klimat i charakter, niejako zamykając naszą całoroczną działalność miłymi, wzmacniającymi więzi akcentami. Czas okołoświąteczny to czas sprzyjający lekkim, inspirującym i ciepłym rozmowom. Toczyły się one przez cały ten dzień: przy warsztatach z rękodzieła połączonych z akcentami charytatywnymi, przy mini-szkoleniu, a przede wszystkim w części networkingowo-integracyjnej, która zwieńczyła ten dzień, jak i cały rok, pozostawiając nas uśmiechniętych i silniejszych, w tym wyjątkowym, świątecznym nastroju.
A co dalej? Bardzo wiele. Idąc dalej zgodnie z inicjatywą #MPIforMore, stale pracujemy nad nowymi projektami, formatami, ofertą edukacyjną. W 2023 chcemy udowodnić, że misja edukacyjna wcale nie kłóci się z tworzeniem platformy biznesowej, a wiodącą społecznością, która buduje konkretne wartości, jest właśnie MPI Poland. I choć od wielu lat powtarzamy to samo: „when we meet, we change the world” – w rozpoczynającym się roku chcemy udowodnić to ze zdwojoną siłą.
Autor: Monika Dymacz, prezes zarządu MPI Poland Chapter, chief experience officer Catalyst Poland.
ARTYKUŁ PARTNERA