Szkolenie dla pilotów incentive travel
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT), SITE Poland oraz Kadry Turystyki zorganizowały szkolenie skierowane do pilotów incentive travel.
– To pierwsze tego typu szkolenie na polskim rynku – podkreśla Małgorzata Gulińska, członkini zarządu SOIT, pomysłodawczyni i inicjatorka kursu. – Po pandemii zauważyliśmy, że na rynku brakuje pilotów, zwłaszcza specjalizujących się w incentive. Wiele osób odeszło z branży z uwagi na niepewność i niestety nie powrócili już na rynek, Właściciele i dyrektorzy zarządzający niejednokrotnie sami wyjeżdżają z grupami, co utrudnia bieżące zarządzanie firmą. Widzimy ogromną potrzebę szkolenia nowych kadr i uznaliśmy, że najlepiej będzie, jak połączymy siły, aby pozyskać odpowiednie osoby.
Na szkolenie zgłosiło się około 30 osób, z czego przyjętych zostało 19 kursantów. Kandydaci byli przyjmowani zgodnie z kryteriami podanymi w regulaminie szkolenia. Do udziału w kursie wymagane było doświadczenie w pilotażu, animacji, znajomość języków obcych. Brano także pod uwagę posiadanie innych umiejętności przydatnych w tej pracy. Zakwalifikowani uczestnicy przyjechali na szkolenie z różnych stron Polski: z Poznania, Wrocławia, Katowic, Oświęcimia, Łodzi i Warszawy.
– Przygotowania do kursu trwały kilka miesięcy. Przy organizacji kursu nawiązaliśmy współpracę z Kadrami Turystyki, których właścicielem i zarazem członkiem zarządu stowarzyszenia SITE Poland jest Radosław Szafranowicz-Małozięć. Szkoła organizuje szkolenia w branży turystycznej i wspierała nas w prowadzeniu zapisów i promocji kursu – mówi Grażyna Grot-Duziak, prezes zarządu SITE Poland – W przygotowaniu programu szkolenia oparliśmy się natomiast na opisie kwalifikacji rynkowej „Pilotowanie imprez turystycznych typu incentive”, którą SITE Poland włączyło do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Nad wartością merytoryczną oraz przygotowaniem wykładów zgodnie z założonym i wspomnianym wyżej programem czuwały Grażyna Woźniczka oraz Małgorzata Gulińska (członkinie SOIT, które od ponad 25 pracują jako pilotki incentive travel).
– Naszą rolą było czuwanie nad programem, wartością merytoryczną, przygotowaniem konspektów i wykładów przez naszych kolegów – mówi Grażyna Woźniczka. – Będąc od ponad 25 lat czynnym pilotem, wykorzystałam swoją wiedzę i doświadczenie w pracy a także szlify akademickie sprzed lat, by nadać porządek ścieżce merytorycznej. Wspólnie z Małgosią przeprowadziłyśmy proces koordynacji tworzenia wsadu merytorycznego szkolenia, od analizy programu poprzez dobranie zespołów roboczych, uzgodnienie zakresu konspektów, zgodności z programem i finalnie spójności prezentacji i materiałów dla słuchaczy.
Wykłady poprowadzili: Jarosław Hulboj (BCD Meetings & Events), Grażyna Grot-Duziak, (MICE Travel Expert), Majka Szura (Polka Travel), Katarzyna Szełemej-Pobożniak (Haxel), Małgorzata Gulińska (Margot Travel), Marcin Lewandowski (Travel Bidder), Grażyna Woźniczka (Polka Travel), Agnieszka Słowik (Flower Travel), Marcin Łukaszewicz (Activezone).
– Wykładowcy pracowali w kilkuosobowych zespołach dla uzyskania najwyższej jakości merytorycznej przekazywanych treści – mówi Grażyna Woźniczka. – W celu weryfikacji przygotowanych materiałów merytorycznych posiłkowaliśmy się także ankietą, w której respondentami byli właściciele wszystkich agencji członkowskich SOIT. Do przedstawienia innych zagadnień związanych z pracą pilota incentive travel zaprosiliśmy także specjalistów z zewnątrz.
O ważnych kwestiach związanych z ustawą o RODO w pracy pilota incentive travel opowiedziała kursantom Karolina Praszek z Kancelarii Bezpieczeństwa. Zagadnienia dotyczące kluczowych aktów prawnych w turystyce oraz odpowiedzialności prawnej pilota przedstawił zdalnie dr Piotr Cybula, specjalista w prawie turystycznym. Marek Lewczuk z firmy Code and more zaprezentował możliwości jego autorskiej aplikacji na smartfony MICE/Unipla.
W trakcie szkolenia uczestnicy poznali m.in. charakterystykę i specyfikę rynku incentive w Polsce. Omówiono pojęcia, dokumenty i materiały niezbędne do realizacji imprez typu incentive, procedury i ścieżki postępowania w przypadku sytuacji kryzysowych oraz dobre praktyki stosowane w pracy pilota w tej branży.
Zwieńczeniem trzydniowego kursu były wystąpienia kursantów przed grupą oraz krótki test sprawdzający zdobytą wiedzę na szkoleniu o postępowaniu w sytuacjach kryzysowych. Uczestnicy byli obserwowani przez komisję złożoną z wykładowców oraz Olgę Krzemińską-Zasadzką ze Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel (SOIT) i Grażynę Grot-Duziak z SITE Poland.
Jak informują organizatorzy, uczestnicy zaprezentowali wysoki poziom merytoryczny i z pewnością zasilą kadry pilotów incentive. Agencje incentive zrzeszone w SOIT i SITE będą miały dostęp do nowych kadr – pilotów, którzy ukończyli szkolenie. Absolwenci otrzymają od nas do końca stycznia 2023 opisową ocenę swoich prezentacji a następnie możliwość bezpośredniego kontaktu z agencjami – podkreśla Grażyna Woźniczka.
Kursanci otrzymali dyplomy. Pierwszą niezwykle udaną i wysoko ocenianą przez uUczestników edycję kursu zakończyliśmy pamiątkowym zdjęciem, tortem i szampanem. Zrobimy wszystko, by ta inicjatywa była kontynuowana. Planujemy kolejne edycje z częstotliwością dwa razy do roku, co więcej, mamy nadzieję, że szkolenie stanie się jedną z edukacyjnych wizytówek organizatorów na rynku – podsumowuje Małgorzata Gulińska.
Poza szkoleniem pilotów, SOIT planuje kolejne działania edukacyjne, w tym szkolenia dla klientów w zmieniającym się rynku usług w tym sektorze.
Szkolenie odbyło się w dniach 12 – 14 stycznia w Warszawie.