Jak zmienia się turysta w Krakowie?

Kraków fot. Elżbieta Marchewka. Źródło: Krakow Convention Bureau
Na zdjęciu: Kraków fot. Elżbieta Marchewka. Źródło: Krakow Convention Bureau

Z danych gromadzonych przez firmę Kraków Direct (członka inicjatywy Kraków Network) wynika, że międzynarodowa turystyka przyjazdowa do Krakowa nadal nie powróciła do poziomu sprzed pandemii, choć sukcesywnie rośnie. Najwięcej jest turystów angielskojęzycznych, ale rośnie liczba turystów francuskojęzycznych. Średni pobyt turysty w Krakowie trwa od dwóch do czterech dni.
 
Pandemia koronawirusa znacząco zmieniła warunki funkcjonowania i rozwoju współczesnych miast, zwłaszcza tych o rozwiniętej funkcji turystycznej. Do takich miast zdecydowanie należy Kraków, który mocno odczuł niedogodności związane z kolejnymi lockdownami ograniczającymi ruch turystyczny. Sytuację dodatkowo skomplikowała wojna w sąsiedniej Ukrainie, która także negatywnie wpłynęła na wybór Krakowa jako kierunku turystycznego.



Z danych zbieranych przez firmę Kraków Direct, która wzięła pod lupę międzynarodową turystykę przyjazdową do Krakowa, ta wciąż nie osiągnęła swojego potencjału z roku 2019, choć warto zauważyć, że liczba turystów odwiedzających stolicę Małopolski cały czas rośnie.
Porównując ostatnie kwartały odpowiednio 2019 roku oraz 2022 roku, można zauważyć kilka różnic. W ostatnim roku przed pandemią więcej turystów niż obecnie decydowało się na turystykę indywidualną kosztem turystyki grupowej. Względem lat ubiegłych nieznacznie spadła również turystyka aktywna oraz eventowa.

Wśród gości odwiedzających Kraków wciąż dominuje turysta angielskojęzyczny, natomiast szczególnie w grudniu odnotowano znaczący wzrostu turystów francuskojęzycznych. Poza tym wciąż najliczniejsze grupy pochodzą z Włoch, Niemiec, Hiszpanii czy Grecji i Rumunii, oraz z innych części Polski.
 
Średni pobyt turysty w Krakowie trwa między dwa, a cztery dni, w czasie których korzysta on z głównych atrakcji w regionie. Wobec krótszych pobytów z lokalnych atrakcji często odwiedzają kopalnię soli w Wieliczce, kosztem odwiedzin w Fabryce Emalia Oskara Schindlera. Dużo większym zainteresowaniem cieszy się również Podhale, co widać we wzroście w turystyce aktywnej. Odwrotny trend obserwowany jest z kolei w turystyce pielgrzymkowej, która aktualnie jest mniej interesująca dla odwiedzających Kraków turystów.
 
Celem inicjatywy Kraków Network jest tworzenie silnej grupy biznesowej z różnych sektorów branży turystycznej, której działania wpłyną na zwiększenie liczby wydarzeń biznesowych realizowanych w stolicy Małopolski. Jednym z zadań Kraków Network jest wymiana informacji. Wielu z członków sieci gromadzi dane, które mogą zostać wykorzystane do budowania strategii działań podmiotów z branży MICE, nie tylko tych zrzeszonych w Kraków Network. Zbieraniem, opracowywaniem i rozpowszechnianiem takich materiałów zajmuje się Grupa PR Kraków Network. Koordynatorem inicjatywy Kraków Network jest Kraków5020.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl