Gala Ambasadorów Kongresów Polskich w Gdyni
Honorowe wyróżnienia Ambasadorom i Mecenasom Kongresów Polskich za ich działania w latach 2020-2021 wręczono podczas uroczystej gali, która odbyła się 15 maja w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront. Program Ambasadorów Kongresów Polskich jest realizowany we współpracy Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) i Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP).
Program Ambasadorów Kongresów Polskich to projekt współorganizowany przez Polską Organizację Turystyczną i Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce. Celem programu jest promowanie Polski jako atrakcyjnego miejsca do organizacji międzynarodowych kongresów i konferencji. Program Ambasadorów Kongresów Polskich skupia się na pozyskiwaniu kongresów i konferencji do Polski oraz zapewnianiu skutecznej pomocy w przyciąganiu tych wydarzeń do kraju. W programie biorą udział Polacy działający w strukturach organizacji międzynarodowych, takich jak naukowcy i profesjonaliści z różnych branż. Podobne programy ambasadorskie są stosowane w innych krajach jako narzędzie marketingu miejsc. Kapituła Programu, składająca się z wybitnych postaci polskiego świata nauki, gospodarki i kultury, wybierana jest co trzy lata. Ma za zadanie wyłonić grono Ambasadorów Kongresów Polskich, którzy w swoich międzynarodowych środowiskach promują i upowszechniają wiedzę o atutach Polski, przyczyniając się do decyzji o wyborze naszego kraju jako miejsca następnego międzynarodowego wydarzenia.
Głównym celem programu jest pozyskiwanie kongresów do Polski i zapewnienie skutecznej pomocy polskim przedstawicielom działającym w międzynarodowych organizacjach – naukowcom i specjalistom z różnych branż – w przyciąganiu takich wydarzeń do naszego kraju.
– Program Ambasadorów, który wspólnie rozwijamy od 25 lat jako SKKP oraz POT liczy 300 ambasadorów. Do tego grona w Gdyni dołączyło 34 uhonorowanych ambasadorów i mecenasów. Jesteśmy im wdzięczni za ich wysiłki i za to, że dzięki nim mamy kongresy i konferencje w Polsce, licząc, że następne lata zainspirują kolejnych przedstawicieli świata nauki, partnerów biznesowych, aby wspierać nas w tym procesie – powiedziała Paula Fanderowska, prezeska SKKP.
– Program ambasadorów to znany na świecie mechanizm angażowania ludzi wybitnych, cenionych w swoich środowiskach zawodowych – czy to naukowych, czy biznesowych, czy kulturalnych – do promowania danego kraju jako miejsca, w którym warto organizować międzynarodowe wydarzenia – mówi Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. – Polsce nie brakuje takich osobistości, zajmują wysokie stanowiska w europejskich i światowych organizacjach i instytucjach, mają wpływ na ich prace i plany. A kongresy i konferencje łączą się ściśle z całą sferą turystyki biznesowej. Ta z kolei jest najbardziej dochodową częścią turystyki. Wystarczy powiedzieć, że przed pandemią, w 2019 roku to właśnie ten segment turystyki przyniósł ponad 65 procent całej sumy przychodów z turystyki.
Tegoroczna gala Ambasadorów Kongresów Polskich, pierwsza na Pomorzu, została zorganizowana wspólnie przez Poland Convention Bureau - Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej, SKKP Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce oraz Miasto Gdynię. Gości powitali prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezydentka Katarzyna Gruszecka-Spychała. Później wręczono honorowe statuetki nowym ambasadorom i mecenasom. Całość uświetniły występy aktorów Teatru Muzycznego, imprezę poprowadził Krzysztof Dąbrowski.
– Jestem przekonany, że Gala Ambasadorów Kongresów Polskich, która odbyła się w Gdyni, przyniesie długotrwałe korzyści dla miasta jako atrakcyjnego miejsca na organizację kongresów i spotkań biznesowych. Nie tylko lokalizacja wydarzenia, ale także liczne atrakcje, jakie oferuje Gdynia, przyczyniły się do niepowtarzalnego charakteru gali. Wspaniałe widoki, nowoczesne obiekty, wysoka jakość usług i doskonała infrastruktura turystyczna sprawiły, że uczestnicy mogli w pełni docenić urok naszego miasta „z morza i marzeń” – powiedział Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
– Cieszę się ogromnie, że to właśnie Gdynia, którą od lat promujemy jako miasto spotkań, może być gospodarzem takiej gali, bo wierzę, że ma tak niezwykły urok i tak niesamowite genius loci, że ambasadorowie, którzy tutaj zjechali bez większego trudu będą w stanie zachęcać największe, najbardziej prestiżowe kongresy do tego, aby pojawiły się w naszym mieście – mówiła Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydentka Gdyni.
Ambasadorowie Kongresów Polskich 2020
- dr n. med. Szymon Bakalczuk, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 w Lublinie
- prof. dr hab. Natalia Bloch, Instytut Antropologii i Etnologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr hab. Krzysztof Celuch, Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie
- prof. dr hab. Artur Jarmołowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
- mgr inż. Jan Kawaler, Polski Związek Hodowców Gołębi Pocztowych
- prof. dr hab. Tomasz Tadeusz Koncewicz, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Gdański
- prof. dr hab. inż. Zbigniew Kowalewski, Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk
- prof. dr hab. inż. Mieczysław Kuczma, Politechnika Poznańska
- prof. dr hab. n. farm. Michał Markuszewski, Gdański Uniwersytet Medyczny
- prof. dr hab. n. med. Maria Mazurkiewicz-Bełdzińska, Klinika Neurologii Rozwojowej Katedra Neurologii, Gdański Uniwersytet Medyczny
- prof. dr hab. n. med. Marta Misiuk-Hojło, Katedra i Klinika Okulistyki Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
- prof. dr hab. inż. Józef Pacyna, Akademia Górniczo-Hutnicza (profesor emerytowany)
- mgr Paweł Panczyj, Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL)
- prof. dr hab. Jan Pomorski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- prof. dr hab. n. med. Piotr Richter, I Katedra Chirurgii Ogólnej, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
- mgr Dariusz Starowicz, StarComp Dariusz Starowicz / Fundacja Invest Cuffs
- dr hab. Piotr Sula, Uniwersytet Wrocławski
- prof. dr hab. n. med. Tomasz Urbanek, Śląski Uniwersytet Medyczny, Katedra i Klinika Chirurgii Ogólnej, Chirurgii Naczyń Angiologii i Flebologii
- prof. dr hab. inż. kpt. ż. w. Adam Weintrit, Uniwersytet Morski w Gdyni
- prof. dr hab. inż. Włodzimierz Zieniutycz, Politechnika Gdańska.
Mecenasi Kongresów Polskich 2020
- Marcin Wenus, FX Ekspert Marcin Wenus (Comparic.pl portal internetowy)
- Maciej Plebanek, Novartis Poland
- Maciej Jaskot, Olimp Laboratories
- Anna Ziobroń, PKN Orlen SA
Ambasadorowie Kongresów Polskich 2021
- dr inż. Piotr Bielaczyc, Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL
- dr hab. inż. Krzysztof Burnecki, Wydział Matematyki, Politechnika Wrocławska
- prof. dr hab. Andrzej Chmielewski, Instytut Chemii i Techniki Jądrowej
- dr n. med. Barbara Jasiewicz, Katedra Ortopedii, Klinika Ortopedii i Rehabilitacji, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
- prof. zw. dr hab. n. med. Marek Jóźwiak, Klinika Ortopedii i Traumatologii Dziecięcej
- prof. dr hab. Wojciech Kujawski, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Chemii
- prof. dr hab. Agnieszka Merkisz-Guranowska, dyrektor Instytutu Transportu, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu, Politechnika Poznańska
- prof. dr hab. n. med. Maria Mielnik-Błaszczak, Katedra i Zakład Stomatologii Wieku Rozwojowego, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
- dr Anna Wałek, Politechnika Gdańska
Poza Galą organizatorzy przygotowali ciekawą propozycje na spędzenie czasu wolnego przed wydarzeniem i po nim. Dzięki temu goście mogli lepiej poznać miasto i skorzystać z przygotowanych tam atrakcji, w tym m.in. obejrzeć musical „Something Rotten, czyli coś się psuje” w Teatrze Muzycznym, odwiedzić Muzeum Miasta Gdyni, Muzeum Emigracji, planetarium Uniwersytetu Morskiego, popłynąć w rejs jachtem żaglowym ze skipperem Super Yachts Club Gdynia, odbyć spacer nordic walking trasą nadmorską, spróbować sił na desce SUP lub pojechać na wycieczkę trolejbusem w towarzystwie przewodnika Michała Miegonia.
Współorganizacja gali przez miasto Gdynia miała na celu promocję miasta i kreowanie wizerunku Gdyni jako atrakcyjnej destynacji na mapie turystycznej kraju i regionu Morza Bałtyckiego oraz dalsze wzmacnianie rangi jako miasta spotkań na rynku ogólnopolskim i międzynarodowym. Celem jest również rozwój elementów infrastruktury turystycznej, oferty kulturalnej oraz turystycznej i pozycjonowanie Gdyni jako miejsca spotkań. Są to jedne z priorytetowych celów wskazane w Strategii Rozwoju Gdyni do 2030 roku.