Koszt utrzymania sklepu internetowego – od czego zależy? Ile kosztuje utrzymanie e-sklepu?
Koszty utrzymania sklepu internetowego są tym, co na początku może wydawać się dość enigmatyczną sprawą. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze jesteśmy skazani na wysokie koszty. Okazuje się bowiem, że w wielu przypadkach można skutecznie zredukować przynajmniej część opłat. A to jest kluczowe zwłaszcza dla świeżo założonego biznesu.
Ile kosztuje oprogramowanie sklepu?
Opłaty zaczynają się już na samym początku. Korzystanie z gotowego szablonu i systemu, na którym działać będzie sklep internetowy, już oznacza pierwsze opłaty. Trzeba kupić licencję lub też korzystać z płatnych platform sprzedażowych. Te zwykle są oparte na miesięcznym abonamencie – opłaty rosną wraz ze wzrostem wielkości sklepu. Najtańsze systemy kosztują mniej więcej 20 złotych miesięcznie. Z zasady ten element nie wymaga wielkich nakładów finansowych, popularne rozwiązania sklepowe to np. Shoper, Shopify czy Wordpress WooCommerce.
Prowizje oraz domena i serwer
Roczny wykup domeny na serwerze wynosi mniej więcej 150 złotych rocznie. Musisz płacić też prowizje za korzystanie z niektórych systemów płatniczych – te prowizje są z góry ustalone, więc z łatwością można dostosować do nich ceny produktów.
Prowadzenie działalności gospodarczej i koszty księgowe
Działalność gospodarcza jest popularnym rozwiązaniem, jednak obowiązują tu pewne wymogi podatkowe. Na początku jest to nieco ponad 300 zł przy uldze na start (jest to wtedy tylko składka zdrowotna). Z kolei przez 1,5 roku obowiązuje tzw. mały ZUS wynoszący ponad 600 złotych. Dopiero później składka ZUS wzrasta do ponad 1400 złotych. Do tego dochodzą również podatki, które trzeba opłacać. Jeśli nie chcemy się tym zajmować samodzielnie, trzeba wynająć biuro księgowe, które zażyczy sobie zwykle co najmniej 100 złotych miesięcznie.
Jakie są koszty powierzchni magazynowej?
Magazynowanie sprzedawanych towarów jest nie lada kłopotliwe. Trzeba znaleźć magazyn i go opłacać. Ile to kosztuje?
- Od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – zależy to od wielkości magazynu oraz od eksploatacji.
- Niemal nic – jeśli zdecydujemy się na dropshipping. Tu towar jest w magazynie dystrybutora lub hurtowni – wtedy też ta firma odpowiada za wysyłkę towarów. Jest to dobra opcja, jeśli nie mamy środków zarówno na wynajęcie magazynu, jak i na nabycie sporego zapasu towarów.
Nie zapomnij o pracownikach
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej opartej na dropshippingu wydaje się to mało istotne. Małe sklepy można prowadzić samodzielnie, opłacając jedynie księgową. Nawet bez dropshippingu jest możliwe poradzenie sobie bez współpracowników. Jednak wraz z rozwojem biznesu pojawia się konieczność zatrudnienia jakiejś osoby do pracy. W przypadku umowy o pracę oznacza to minimalny koszt zatrudnienia pracownika w wysokości 4337,28 zł. Wtedy pracownik zarabia najniższą krajową.
Marketing i reklama – ile kosztuje skuteczne rozwijanie e-commerce?
Szczególnie istotne są koszty związane z marketingiem i reklamą. Dlaczego? W praktyce to od tego zależy, czy wszystko inne będzie miało realny sens. Jeśli bowiem mało ludzi w ogóle będzie wchodzić na stronę sklepu internetowego, trudno będzie o przychody. Inwestycja w marketing jest więc niezwykle istotna, dlatego warto zadbać o to, aby zajęli się tym profesjonaliści. W szczególności dbałość powinna dotyczyć optymalizacji. Do tego najlepiej wybrać profesjonalną agencję SEO np. Carted.
Google AdWords i Facebook Ads
Myśląc o kosztach reklam, warto pamiętać o tym, że najskuteczniejsze nieraz są płatne reklamy. Tu wybiera się zwykle Facebooka i Google, ponieważ w Polsce są to główne źródła ruchu na stronie sklepów internetowych. Oczywiście, dokładny wybór zależy od specyfiki biznesu e-commerce. Jednocześnie budżet w tym przypadku jest bardzo zróżnicowany, dostosowany do branży, grupy docelowej i możliwości finansowych. Zaleca się zaczynanie od małych kwot na reklamy, stopniowo angażując coraz większe środki.
SEO, czyli ruch bez reklam
Są sytuacje, w których nie trzeba poświęcać dużych sum na reklamę. Zadbanie o wysoką pozycję w wyszukiwarce internetowej nieraz pozwala nawet na podwojenie przychodów. Proces ten zajmuje jednak wiele miesięcy i od razu warto zwrócić się do profesjonalnych agencji. A ile kosztuje pozycjonowanie SEO? Działania tego typu zwykle oznaczają koszty w wysokości kilkuset złotych miesięcznie. A kończą…? W praktyce zależy to od dostępnego budżetu. Zwykle jest tak, że im większy zastrzyk gotówki, tym lepsze efekty.
Media społecznościowe
Można również korzystać ze współpracy np. z influencerami tak, aby oni promowali nasz sklep lub nasze produkty np. na swoim Facebooku, lub Instagramie. Koszty tego zależą od wielu czynników. Przede wszystkim od popularności influencera, jego zasięgów i stawki, jaką zaproponuje.
Pamiętaj o blogu!
Prowadzenie bloga sklepu dobrze wpływa na pozycjonowanie, ale także buduje świadomość marki. Można to robić samodzielnie, ale też można postawić na specjalistów. Koszty wahają się od zaledwie 200 złotych, nawet do 5000 złotych miesięcznie – zależą przede wszystkim od:
- częstotliwości publikowania tekstów,
- długości tekstów,
- jakości tekstów.
Nie zapomnijmy o aktualizacji!
Raz otwarty sklep internetowy musi podlegać ciągłemu usprawnieniu i aktualizacji – jeśli chcesz osiągnąć sukces. Nie da się raz postawić serwera, dokonać opłat za domenę, reklamy itp. I cieszyć się z ciągłego rozwoju. Musisz dodawać nowe produkty, funkcjonalności, które nieraz lepiej zlecić specjaliście. Konkretna kwota raczej tu się nie pojawi, bo wiele będzie zależało od tego, co jest aktualizowane i przez kogo.