Przemysław Całka: Research & development w eventach – na czym to polega?

Przemysław Całka, R&D manager, endorfina events
Na zdjęciu: Przemysław Całka, R&D manager, endorfina events

Branża eventowa to bez wątpienia jedno z najtrudniejszych miejsc, w których research & development manager może się znaleźć. Pisze Przemysław Całka, R&D manager w endorfina events.

Wyzwania stawiane przed agencjami na dzisiejszym wymagającym, szybko zmieniającym się rynku, potrzebują zarówno kreatywności i spostrzegawczości, jak również optymalnego kosztowo podejścia do zadań i oczekiwań stawianych przez klientów. W biznesie liczy się w końcu ten, kto pierwszy zaprezentuje nową, koncepcję, spełniając wymagania formalne, realizując zapotrzebowanie zgodnie z nałożonymi ograniczeniami finansowymi.
 
W endorfina events cenimy sobie innowacyjność, idącą na równi z najwyższą jakością. Tak, jak żaden specjalista nie przetestuje nowego rozwiązania dopiero podczas finałowej realizacji, tak zależy nam na odpowiednim sprawdzeniu wszelkich możliwych scenariuszy, przed wdrożeniem rozwiązań w ofercie skierowanej do klientów. Dlatego kluczowe było powołanie działu R&D, który odpowiada na potrzeby wysokiej jakości rozwiązań szytych na miarę, zgodnych z najnowszymi trendami i możliwościami technologicznymi, ale również na pierwszym miejscu stawiającymi experience gości.
 
R&D manager w agencji eventowej to zdecydowanie wolny elektron. Osoba, potrafiąca doświadczeniem i wiedzą włączyć się w proces kreatywny, realizacyjny i rozliczeniowy. Pewnego rodzaju alchemik, może nawet mityczny druid. Osoba mająca szeroką wiedzę z całego zakresu pracy agencji (wszak druidzi szczycili się ogromną wiedzą, której pochodzenie jest w zasadzie nieznane), wyszukująca nowinki technologiczne, kończąc na przygotowaniu zawsze doskonałego wywaru w postaci narzędzi dla realizacji najbardziej skomplikowanych celów. Wszystko to w duchu maksymalnej optymalizacji kosztów.
Jak wygląda typowy dzień w zespole R&D? Niezależnie od tego, czy aktualnie prowadzi się rozmowę z kolejną firmą technologiczną, przegląda krótkie filmiki, czy robi zdjęcie konstrukcji mostu – każdy z tych elementów będzie badaniem. Wszystko co nas otacza, każde drobne rozwiązanie techniczne, architektoniczne, czy chociażby to, jak odkłada się światło na ścianie – to kolejne informacje. Jeśli tylko potrafimy to wykorzystać, połączyć kropki i stworzyć z tego odpowiedni kształt – to oznacza, że badania są wartościowe.
 
Spójrzmy chociażby w kierunku projektu Beksiński.Live, pierwszego takiego spektaklu audio-wizualnego stworzonego we współpracy Michała Wasilewskiego, Kamila Zawiślaka (znanego szerzej jako Wishlake), endorfina events oraz Live 2 Listen. Sztuka mistrza ujęta na zupełnie nowy sposób dostała jeszcze jeden, szczególny wyróżnik, związany z eksperymentalną sztuką marketingu doświadczeń – wykorzystaniem sztucznej inteligencji, nowego narzędzia w świecie twórców. Implementacja innowacyjnych rozwiązań nie zawsze musi oznaczać oddania w pełni sił danemu narzędziu, całe piękno polega na synergii pracy ludzkiej z maszynową oraz wykorzystywaniu wyobraźni człowieka do poszukiwania optymalnych rozwiązań, z pomocą technologii – wychodzących poza bariery ludzkiego myślenia.
 
To właśnie „nowe rozwiązania” mogą stanowić solidny fundament tworzonych wydarzeń i pozwalają agencji wyróżnić się na tle innych. Wszystko powyższe przekłada się na kluczowy element – koszty. Posiadając świadomość o dwóch (lub więcej) możliwościach wykonania tego samego zadania, nie tracąc przy tym na jakości, to decyzja o wyborze jest bardzo łatwa i jednoznaczna.
 
Chodzi o wzajemną satysfakcję i napędzanie rozwoju. Oferujemy rozwiązania, by zoptymalizować działania klientów w sposób, o którym nie pomyśleliby, że może im pomóc. Po każdej przeprowadzonej realizacji zbieramy informacje, które pozwalają nam wnioski – a dzięki powołaniu komórki Research & Development – skutecznie analizować je, oraz skutecznie przekształcać w bazę innowacyjnych produktów, zgodnie z ideą design thinking.
 
Research & Development stoi danymi, a co za tym idzie – badaniami i częstym przeprowadzaniem takowych zleconych. Bardzo często badania prowadzą bezpośrednio do działań developerskich. Znajomość sprzętu, technologii, podstawy inżynierii – pozwalają zadawać dużo trudnych pytań i stanowią dobre podwaliny do zrealizowania pomysłu w nieoczywisty sposób, z wykorzystaniem znanych rozwiązań w nieznany sposób. We współpracy ze specjalistami można przeprowadzić wiele działań badawczo-rozwojowych bez angażowania znacznych nakładów finansowych. W konsekwencji takiego, wszyscy znajdują się w sytuacji win-win. Agencja ma optymalne i skrojone na miarę rozwiązanie dla klienta, a podwykonawca jest pewny współpracy przy nadchodzącej realizacji.
 
Pole do poszukiwań jest naprawdę szerokie. Nasz zespół cechuje szczególne podejście do kwestii zielonych eventów, które odzwierciedlają także wartości teamu i struktury, jak chociażby moja koleżanka z zespołu – Kasia Pypla, powołana na CSR managerkę & senior creative. W 2022 po raz pierwszy zorganizowaliśmy wspólnie z Fundacją Perspektywy, pierwszy pozytywny klimatycznie event w Polsce. Aby to osiągnąć, kluczowy był zarówno szczegółowy research i dobór partnerów (z tego miejsca gorąco pozdrawiamy niezawodnych Plan Be Eco), jak i planowanie i implementacja rozwiązań drobnych, pozwalających na łatwe ograniczenie produkcji nadmiernych śmieci, jak i zaawansowanych technologicznie działań względem chociażby oświetlenia, nagłośnienia czy logistyki transportu. W 2023 powtórzyliśmy kilkukrotnie szczegółowe badanie śladu węglowego podczas wydarzeń – dla lepszej przyszłości, dla transparentności klientów – oraz wyznaczania ścieżki w branży doświadczeń.
 
Powyższe przykłady i sytuacje bardzo szeroko traktują o roli R&D. Nierozerwalnie jednak takie stanowisko kojarzy nam się z projektami IT. Jest to ogromny segment, który w obecnych czasach towarzyszy każdej realizacji eventowej. Niezależnie, czy do wykonania jest prosta rejestracja, mailing, czy przygotowanie skomplikowanego narzędzia – bez konkretnej wiedzy trudno jest nadzorować taki proces. R&D manager w takich działaniach łączy jeszcze więcej umiejętności. Jednocześnie musi być liderem takiego projektu, postawić się w rolach UI/UX, przewidzieć możliwe problemy i wyeliminować je na etapie projektu. Musi również być nauczycielem dla klienta względem dobrych i złych praktyk.
 
Przykład? Dla wszystkich naszych klientów wdrożyliśmy dedykowane serwery danych, posiadające pełną zgodność z RODO, certyfikacje ISO 27001:2013 oraz 9001:2015, oraz certyfikat potwierdzający użycie 100 procent energii do utrzymania z OZE.
 
Dobra znajomość ograniczeń technicznych, graficznych, mechanicznych pozwala dobrać najlepsze oprogramowanie (albo zlecić przygotowania nowych, skrojonych na potrzeby), a nawet skierować działania na tworzenie własnych, agencyjnych narzędzi zawierających najlepszą wiedzę i doświadczenie wielu osób.
 
W świecie eventów, R&D manager to nie tylko badacz i odkrywca, lecz przede wszystkim technolog i nadzorca. Jako alchemik nowoczesnych wydarzeń, R&D manager wprowadza w życie kreatywne wizje, zarządzając procesami i testując nowe pomysły. Jego rola w agencji eventowej to nieustanna podróż w poszukiwaniu eliksiru niezapomnianych doświadczeń, które pozostawiają widzów z zachwytem i wspomnieniami na długie lata.
 
Aktualnie w endorfinie tworzymy nową historię, gdyż już niedługo launch naszego autorskiego systemu, który umożliwi naszym partnerom samodzielne, skuteczne zarządzanie kwestiami logistycznymi, od mniejszych po liczne grupy gości – skracając maksymalnie czas potrzebny w tej materii, a także zwiększając kontrolę nad procesem i ułatwiając go.

Autor: Przemysław Całka, R&D manager w endorfina events

Eksperci endorfina events (agencji roku według MP Power Awards 2022) podzielą się wiedzą i doświadczeniem w serii artykułów w MeetingPlanner.pl. Zespół agencyjny każdego dnia opowiada historie swoich klientów, wykorzystując najnowsze trendy i technologie. Bliskie im są proekologiczne rozwiązania i zielone eventy. Early users wszelkich nowinek – i entuzjaści tematu, o czym opowiedzą więcej na łamach portalu.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl