Michał Kaleta: 2023 to był w endorfinie rok zielonych eventów
W 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 250 projektów z obrotami przekraczającymi 50 mln zł. Był to dla nas bardzo dobry rok pod wieloma względami. Michał Kaleta, managing director endorfina events, Agencji Roku w jedenastej edycji MP Power Awards®, podsumowuje ostatni rok w branży i w działalności agencji oraz wskazuje najważniejsze trendy i wyzwania 2024.
Najważniejsze trendy i zjawiska 2023
Trendy
- AI. Jakie były trendy i zjawiska 2023? Moglibyśmy to pytanie zadać Chatowi GPT! To właśnie AI zdominowało dyskusje branżowe: Czy zabierze nam prace? Czy powinniśmy się jej bać? Jakie daje szanse? Odmieniana była przez wszystkie przypadki – nie tylko w eventach. 2023 to był rok zabawy w AI, testowania o co chodzi i gdzie się przyda. Już się z nią oswoiliśmy i teraz przyjdzie czas na realne wykorzystywanie jej potencjału w naszej pracy.
- ESG i zielone eventy. Znacząca część briefów zawiera już wymogi dotyczące ekologii. Klienci i agencje coraz częściej wspólnie rozmawiają o tym, jak tworzyć zrównoważone eventy. Z ESG jest trochę podobnie jak z AI – w 2023 zaczęliśmy się zaprzyjaźniać z tematyką, czasem na siłę, ale to był rok budowania świadomości.
- Immersja. W endorfinie definitywnie słowo 2023. Coraz rzadziej mówimy o „efekcie wow”, a coraz częściej o zanurzeniu gości w świecie marki, oddziaływaniu na wiele zmysłów, wykorzystywaniu wielu współgrających ze sobą narzędzi.
Wydarzenia/ zjawiska
- Wysoka inflacja i związane z tym wyzwania budżetowe. Brak benchmarków budżetów eventowych z minionych lat powoduje zmianę relacji agencja – klient. Wymaga od agencji większej roli doradcy oraz przewodnika po tym, co dziś można zrealizować, a czego nie w zadanym budżecie.
- Upadek Fest Festiwalu. Najgoręcej dyskutowane wydarzenie w branży, a w szczególności w bardzo szerokim gronie podmiotów skupionych w orbicie Festa. Przestroga, że wcale nie jest tak, że każdy event „jakoś się uda”. Miejmy nadzieję, że konsekwencją będzie profesjonalizacja branży i stawianie na zaufanych partnerów.
- Geopolityka. Kolejne słowo, które na stałe weszło do naszego języka. Wojna w Ukrainie wciąż odciska swoje piętno na prowadzeniu działań agencyjnych.
Najważniejsze trendy i wyzwania roku 2024
Trendy
- „ESG 2.0”, czyli podejście do ESG na serio. Mimo mniej zasobnych portfeli konsumenci będą patrzeć na wartości, jakie reprezentują marki. Budowanie wydarzeń z uwzględnieniem potrzeb społecznych i ekologicznych staje się niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Wartości, jakie stoją za marką, są już równie ważne jak treści, które ma do przekazania konsumentom.
- AI ciąg dalszy – zaczniemy wykorzystywać narzędzia AI świadomie i tym samym przyspieszać i usprawniać prace. Przestaniemy traktować je w kategoriach gadżetów, a staną się naszą codziennością.
- „Made by humans” – to trend, o którym mówi się coraz więcej i będzie rozwijał się równolegle wobec postępującej technologizacji życia codziennego. Oznacza on mniej więcej to, że zaczniemy doceniać efekty pracy człowieka (nawet jeżeli będą to niedoskonałe ręczne szkice na papierze) bardziej niż perfekcyjne obrazy wygenerowane przez AI. Podobnie, jak już dziś, gdy bardziej doceniamy rękodzieło, lokalność, butikową biżuterię, kraftowe piwo niż masową produkcję. Słowem – wobec zalewu dzieł generowanych przez AI, większą wartość będziemy widzieli w efektach pracy ludzkiej, włożonej wrażliwości, empatii i kreatywności.
- Zetki w natarciu – czyli jeszcze więcej autentyczności. Pokolenie Zet ma coraz więcej do powiedzenia i działania eventowe, zwłaszcza te „open to public” muszą to brać pod uwagę. Kreowanie wydarzeń w oparciu o emocje, prawdziwe insgihty i wartości będzie must be, ponieważ Zetki są wyjątkowo wyczulone na fałszywe komunikaty.
- UGC (User Generated Content) – promocja i kreowanie wydarzeń „od środka”. To potężne narzędzie wykorzystujące uczestników eventu jako nośniki contentu będzie mocno wykorzystywane, również dzięki rozwojowi technologii.
Wyzwania
- Wdrożenie ESG na poziomie współpracy klient – agencja – dostawcy. Aby uniknąć greenwashingu konieczna jest bliska współpraca, na którą nie wszyscy są dziś gotowi i nie mają świadomości, ile i jakiej pracy wymagają takie działania.
- Technologia rozwija się tak szybko, że trudno za nią nadążyć. Niejednokrotnie to, co dziś jest nowinką, za miesiąc jest już standardem.
- Szybki rozwój AI generuje potrzebę nowego typu ekspertów, umiejących właściwie korzystać z nowych narzędzi technologicznych. Powstają w ten sposób nowe kompetencje i zawody jutra, np. R&D manager, AI researcher, prompt manager.
endorfina events w 2023
W 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 250 projektów z obrotami przekraczającymi 50 mln zł. Był to dla nas bardzo dobry rok pod wieloma względami.
Endorfina to przede wszystkim ludzie i dlatego tak bardzo cieszy nas brak rotacji w składzie. Poza wzmocnieniami w zespole produkcyjnym i kreatywnym, budujemy struktury i nowe kompetencje. Do grona dyrektorskiego dołączył Dawid Wojtkiewicz jako development & creative director, a Ewa Wiącek awansowała na stanowisko event director. Przemek Całka buduje kompetencje R&D (Research& Development), Natalia Kapuza rozwija dział New Media (w tym influencer marketing in house) a Kasia Pypla odpowiada za CSR i ESG.
Zrealizowaliśmy nasz pierwszy projekt autorski (partnersko z agencją Live2Listen) finansowany w 100 proc. ze sprzedanych biletów – Beksinski. Live. Po sukcesie spektakli na warszawskim Torwarze, w Hali Stulecia we Wrocławiu i katowickim Spodku (3 x sold out) ogłosiliśmy dalszą część trasy projektu na 2024. Planujemy aż kilkanaście wydarzeń.
2023 to był w endorfinie rok zielonych eventów. Postawiliśmy na edukację klientów oraz dodaliśmy do naszych ofert propozycje działań ESG. Udało nam się z sukcesem zrealizować kilka zeroemisyjnych eventów, a w wielu zaplanować działania ograniczające ślad węglowy lub rozpocząć dyskusję nad kolejnymi projektami u naszych klientów.
Zostaliśmy agencją roku podczas MP Power Awards® oraz otrzymaliśmy 4 statuetki! W międzynarodowym konkursie Eventex zdobyliśmy 4 nagrody, a na Best Events Awards w Rzymie otrzymaliśmy nominację. Ja zostałem wyróżniony przez Eventex umieszczeniem w rankingu TOP50 najbardziej wpływowych osób w branży eventowej w Europie i w TOP100 na świecie. Kluczowe osoby w agencji były jurorami w konkursach polskich i międzynarodowych.
Zrealizowaliśmy projekty w całym kraju, w tym tak spektakularne produkcje jak 30-lecia Rossmann Polska w cieniu polskich gór, strefa festiwalowa Jacka Daniels’a, rozpoczęliśmy współpracę z L’oreal. Utrzymaliśmy dotychczasowych klientów i pozyskaliśmy nowych.
Pod koniec roku dołączyliśmy do międzynarodowej organizacji 27names, zrzeszającej niezależne agencje z całej Europy, reprezentując Polskę (1 agencja, 1 kraj).
Zespół agencji endorfina events
endorfina events, agencja wyróżniana w Polsce i za granicą. Zespół pracuje dla największych polskich i międzynarodowych marek, ma na swoim koncie realizacje w kilkunastu krajach Europy. Szyte na miarę projekty online oraz onsite powstały dla dziesiątek klientów, z odmiennych sektorów, w tym m.in.: H&M, L’oreal, Jack Daniel’s, Milka, GE Healthcare, Ekstraklasa, CCC, T-Mobile, Rossmann czy Adidas.