CMRT podsumowało kampanię na temat standardów i dobrych praktyk na rynku turystycznym
Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego podsumowało kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem było podniesienie standardów bezpieczeństwa, dobrych praktyk, konkurencyjności i rzetelności na rynku usług turystycznych. Działania realizowane w ramach kampanii wzbudziły duże zainteresowanie, wskazały na potrzebę upowszechniania wiedzy w tym zakresie oraz ich kontynuowania.
Kampania była dofinansowana ze środków z budżetu państwa w ramach zadań publicznych realizowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, wartość dofinansowania wyniosła 190 tys. zł, cały koszt kampanii to 211 750 zł. Realizowana była przez Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego oraz Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki, w ciągu sześciu miesięcy, formalnie zakończona została 31 grudnia 2023 roku. Podczas konferencji prasowej 18 grudnia 2023, odbyła się prezentacja podsumowująca kampanię oraz dyskusja podsumowująca inicjatywę i poruszająca kwestię jej przyszłości.
Promocja dobrych praktyk i dotarcie do branży MICE
– Zdecydowaliśmy się na realizację tego zadania, gdyż stwierdziliśmy, że panuje duża nieznajomość prawa, zarówno po stronie klientów, jaki i przedsiębiorców działających w szeroko rozumianej branży organizatorów imprez. W przypadku części podmiotów są to działania w pełni świadome, ale w przypadku wielu wynikają z niewiedzy. W rezultacie media społecznościowe są pełne witryn, które sprzedają imprezy turystyczne organizowane bez jakichkolwiek zabezpieczeń, które z punktu widzenia podatkowego znajdują się w „szarej strefie”, a klienci, zarówno indywidualni, jak i biznesowi, korzystający z nich, powierzają swoje życie niesolidnym organizatorom. Nasze działania chcieliśmy zacząć od promocji dobrych praktyk i prawa, a głównym celem było dotarcie do przedsiębiorców, marketerów, przedstawicieli branży spotkań oraz organizatorów turystyki i nadanie odpowiedniej rangi ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z 24 listopada 2017 roku – wyjaśniała Edyta Dróżdż, dyrektor Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego.
Misją CMRT było stworzenie platformy, która upowszechniałaby wiedzę na temat prawa w turystyce oraz propagowała dobre praktyki, dążąc do profesjonalizacji branży i zapewnienia bezpieczeństwa klientom.
Edyta Dróżdż (CMRT)
Wielokanałowa kampania
Kampania wykorzystywała różne narzędzia, między innymi artykuły eksperckie, które opublikowane zostały w branżowych mediach (powstało ich pięć, w tym rozmowa w MeetingPlanner.pl), aktywności zasięgowe kierujące do tych artykułów oraz posty w mediach społecznościowych.
Działania medialne zostały poddane analizie Instytutu Monitoringu Mediów, który ocenił wydźwięk publikacji jako bardzo dobry, pozytywny lub neutralny, bez negatywnych ocen. Algorytmy internetowe oceniły treści wysoko z uwagi na ich poradnikową zawartość, ich dotarcie wyniosło około 200 tysięcy osób, a szacunkowy ekwiwalent reklamowy – 0,5 mln zł. – Jest do dobry wynik, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę, że naszym celem były wyłączenie media branżowe – podkreśla Edyta Dróżdż.
CMRT uczestniczyło także w wydarzeniach branżowych, takich jak targi, fora czy konferencje, które w sumie zgromadziły 2 tysiące osób (wśród nich byli wydarzenia organizowane przez MeetingPlanner.pl, jak MP Impact® czy MP Fast Date®).
Pytania i odpowiedzi w publikacji
Uczestnicy wydarzeń chętnie zadawali pytania, na bazie których oraz na bazie pytań przesyłanych przez stronę internetową, powstała publikacja pt. „Regulacje prawne rynku usług turystycznych – zagadnienia i analizy”, pod redakcją dr hab. Hanny Zawistowskiej, profesor SGH, wydana przez AWF Warszawa. Jej autorami są dr Dominik Borek (Ministerstwa Sportu i Turystyki, SGH), Edyta Dróżdż (CMRT), mec. Leszek Miłosz (Polska Izba Turystyki), dr Agnieszka Muszyńska (AWF Warszawa) oraz dr hab. Hanna Zawistowska (SGH). Publikacja została wydana w formie papierowej oraz elektronicznej (można ją pobrać bezpłatnie ze strony CMRT).
W ramach kampanii strona CMRT nabrała bardziej praktycznego charakteru, pojawiły się na niej artykuły oraz linki do portali ważnych podmiotów. Zadawane pytania wraz z odpowiedziami umieszczono w zakładce – Niezbędnik organizatora.
– To, co nas bardzo zaskoczyło, to liczba zapytań, które do nas docierały drogą telefoniczną, odbyliśmy kilkaset rozmów. Kontaktowali się z nami głównie przedsiębiorcy, którzy oczekiwali wsparcia prawnego, ale też klienci indywidualni, którzy szukali pomocy w sprawach dotyczących reklamacji wobec touroperatorów – mówiła Edyta Dróżdż.
Łukasz Adamowicz (RPSIW), Izabela Stelmańska (Urządu Marszałkowski Województwa Mazowieckiego), Dominik Borek (MSiT), Konrad Wielgórski (SOIT), Marcin Mazur (IGHP)
Hub informacyjno-edukacyjny
Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego powstało w styczniu 2023 i początkowo reakcje na jego powstanie były dość sceptyczne. – Udział w kampanii pokazał, że staliśmy się swego rodzaju hubem informacyjno-edukacyjnym, z którym branża chce rozmawiać i od którego oczekuje wiedzy oraz interpretacji przepisów. Zauważamy, jak zmieniło się w ciągu tego roku podejście branży eventowej do ustawy. Kiedyś często trzeba było przekonywać, że event jest imprezą turystyczną, obecnie dzieje się tak już coraz rzadziej – mówił Konrad Wielgórski, członek zarządu SOIT, biorący udział w dyskusji z udziałem członków Rady CMRT i zaproszonych gości, która odbyła się po prezentacji działań w ramach kampanii.
Podkreślił też, że udało się dotrzeć do klientów korporacyjnych, a kolejnym krokiem może być podjęcie działań będących odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony klientów indywidualnych. Zasugerował także stworzenie infolinii, która dawałaby możliwość otrzymania porad prawno-informacyjnych.
Dominik Borek, dyrektor Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki, zwrócił uwagę, że autorzy wydawnictwa mogli się zmierzyć z wieloma problemami istotnymi dla rynku. Dzięki przekazywanym uwagom można także doprecyzować przepisy, zawarte w powstającej dyrektywie, która w grudniu została przekazana do konsultacji, na przykład dotyczące umowy generalnej czy tego, kiedy event staje się imprezą turystyczną.
– Ważne jest to, że Centrum zajmuje się całym rynkiem usług turystycznym, także hotelarstwem, co sprawia, że ma duży potencjał, a realizowany projekt zdobył rozpoznawalność, co będzie miało znaczenie na przyszłość – mówił Dominik Borek, który zaznaczył, że dzięki inicjatywie CMRT spadła liczba pytań zgłaszanych do Ministerstwa Sportu i Turystyki. Postulował także opracowanie kolejnej części publikacji.
Według Izabeli Stelmańskiej, zastępcy dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, prezes zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, potrzebna byłaby weryfikacja zgłoszeń dotyczących działań konkretnych przedsiębiorców oraz stworzenie miejsca, które dawałoby ogólny pogląd na to, co dzieje się w turystyce. Podkreśliła także, że po kampanii CMRT mniej zapytań trafia także do urzędu marszałkowskiego i jednocześnie zwiększyła się liczba wniosków o wpis do rejestru.
Marcin Mazur, który został oddelegowany z ramienia Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, do tworzenia Centrum, postulował skupienie się na pozyskiwaniu środków na dalsze inicjatywy i stworzenie narzędzi, które pozwoliłyby lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie przedsiębiorców i klientów rynku spotkań. Dotychczas bowiem osoby działające przy realizacji kampanii były zaangażowane na zasadzie wolontariatu.
Biorący udział w dyskusji, którą poprowadził Łukasz Adamowicz (członek Rady CMRT, prezes Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń Tugether), zgodzili się, że Centrum Monitoringu Rynku Turystycznego może stać się miejscem, które będzie integratorem zarówno dla instytucji rządowych, jak i samorządów i organizacji działających na rynku turystycznym, pełniącym funkcję informacyjno-promocyjną oraz edukacyjną.