Jak AI zmienia HR i co to dla nas oznacza?

Krajobraz po pandemii.
Podczas tzw. „Wielkiej Rezygnacji” miliony pracowników na świecie odeszło z pracy w poszukiwaniu lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Podyktowane to było przewartościowaniem priorytetów życiowych, potrzebą większej elastyczności pracy, ale też zmianami demograficznymi. Od tego czasu minęły dwa lata i mimo pewnego spadku liczby ofert pracy, działy HR nadal zadają sobie pytanie: jak najskuteczniej zatrzymywać najlepszych pracowników i pozyskiwać nowe talenty? Rynek pracy pozostaje więc dynamiczny, a firmy muszą aktywnie konkurować o przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych pracowników.
 
Motywacje pracowników.
Według najnowszych badań, przy wyborze pracodawcy, kandydaci kierują się najczęściej pięcioma głównymi motywatorami: szukają pracy z sensem, chcą mieć zapewnioną równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym, zwracają szczególną uwagę na etykę pracodawcy, czyli to, na ile szanuje różnorodność, inkluzywność i działa uczciwie wobec ludzi, na ile ich rozwija i szkoli oraz czy oferuje stabilność i adekwatne wynagrodzenie.
Oczywiście, jest cała masa możliwych działań i inicjatyw HR, które odpowiadają na te potrzeby i to w rękach tych działów leży odpowiedzialność za pozytywny wpływ na te motywatory. Coraz więcej firm traktuje te działania strategicznie i priorytetowo, gdyż rzutują one na sukces rynkowy i sprawne funkcjonowanie całych organizacji. Niestety, jak wskazują badania Mercer z 2023, działy HR obecnie borykają się z poważnym obciążeniem pracą i trudnościami. Zmagają się z dużym napięciem i presją czasu w związku z wieloma rolami, jakie przyszło im pełnić. Starają się zrozumieć coraz więcej danych, które zbierają w procesie digitalizacji, a jednocześnie nie czują się wystarczająco zwinnie, aby sprostać nowym wymaganiom biznesowym.
 
Boom na sztuczną inteligencję.
Zaczyna pojawiać się coraz silniejsze przekonanie, że bez przyśpieszenia digitalizacji w celu wykorzystania możliwości sztucznej inteligencji zespoły HR będą się kręcić w kółko, w poczuciu niewystarczającej siły i wpływu w organizacji.
Wielkie nadzieje pokłada się teraz w generatywnej sztucznej inteligencji (AI), która jest „mądrzejsza”, dzięki mechanizmowi samouczenia. Wystarczy, że ma dostęp do ogromnej ilości danych, a trenuje się sama, aby rozpoznawać w nich wzorce i — co najważniejsze — wyciągać z tego wnioski. Dzięki wchłanianiu ogromnej ilości danych, jest w stanie generować nowe informacje w oryginalny, a nawet unikalny dla każdej interakcji sposób. Ponadto jej sprytna konstrukcja techniczna umożliwia jej ciągłą ewolucję, samodzielnie, bez potrzeby programowania przez człowieka.
Nic więc dziwnego, że wszyscy, w tym również działy HR, dostrzegły w AI szansę rozwiązania wielu swoich problemów. Jak pokazuje najnowsze badanie Lattice, już 76 proc. ankietowanych działów HR dużych korporacji zaczyna inwestować w rozwiązania AI, mając przekonanie, że to odciąży je w pracy administracyjnej i w końcu pozwoli szybko i jasno pokazać powiązanie realizowanych działań z celami biznesowymi.
 
AI na potrzeby HR.
Działy HR mogą wykorzystać AI na wiele sposobów, na przykład:

  • w rekrutacji, selekcji, onboardingu, AI może pomóc w przesiewaniu i ocenie kandydatów, analizie ich danych, testowaniu ich umiejętności a nawet w przeprowadzaniu wstępnych rozmów,
  • w personalizacji szkoleń i rozwoju ludzi, AI może tworzyć programy szkoleniowe dopasowane do indywidualnych potrzeb i umiejętności, stylów i sposobów komunikacji, morale, aktywności, a nawet stanu zdrowia i dobrostanu pracowników,
  • w ścieżkach kariery i zarządzaniu talentami, poprzez analizę umiejętności, wyników pracy i potencjału pracowników – czyli zarówno obecnych, jak i potencjalnych umiejętności, uzupełnianych dodatkowymi danymi na temat zainteresowań, wyznawanych wartości czy preferencji,
  • analizując dane o pracownikach i raportując je – AI może zbierać, analizować i raportować wszelkie dane, typu czas pracy, wyniki osiągane na stanowiskach, satysfakcja z pracy itp. Bazując na dużych zbiorach danych, algorytmy AI mogą tworzyć tak zwane predykcje – potrafią z zaskakująco dużą dokładnością przewidzieć, którzy pracownicy w najbliższym czasie zrezygnują z pracy i podać możliwe przyczyny ich decyzji.

Sztuczna inteligencja świetnie się sprawdza w integrowaniu danych z wielu różnych systemów, rozproszonych po firmie, co jest bardzo często zmorą osób zarządzających. Możliwość łatwego połączenia różnych procesów i narzędzi w jednym miejscu, to ogromne ułatwienie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji i pokusa, której trudno się oprzeć…
 
Wpływ na skuteczność HR.
Dzięki AI HR ma szanse uwolnić mnóstwo czasu ze swoich codziennych zadań oraz rozwiązać swoje kluczowe problemy, związane z pozyskiwaniem wsparcia i zaangażowania ze strony Zarządów. Dzięki wsparciu od kadry kierowniczej łatwiej jest zapewnić spójność i rozszerzać działania na całą organizację, budować właściwą kulturę organizacyjną i realizować cele, które zwiększą zaangażowanie pracowników i menedżerów. A to z kolei nakręca całościowy rozwój organizacji. Według szacunków ekspertów, do 2025 roku AI i uczenie maszynowe przyczynią się do 37 proc. wzrostu wydajności w pracy, co brzmi bardzo obiecująco!
 
Konsekwencje dla MICE.
Agencje eventowe, team buildingowe czy firmy szkoleniowe, będą musiały dużo bardziej precyzyjnie personalizować swoją ofertę dla klientów, w których posiadaniu znajdą się coraz bardziej szczegółowe i kompleksowe dane o grupie docelowej, z pakietem indywidualnych cech i preferencji.
W odpowiedzi na ten trend możemy więc spodziewać się rozbudowanych i wyczerpujących briefów, gdzie zobaczymy zwiększone zapotrzebowanie na technologicznie zaawansowane wydarzenia. Może to oznaczać większy nacisk na cyfrowe interakcje, wykorzystanie aplikacji mobilnych, wirtualnej rzeczywistości (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR), w celu wzbogacenia doświadczeń uczestników. Możemy się spodziewać zmian w treściach i programie wydarzeń, z naciskiem na sesje i warsztaty dotyczące AI, transformacji cyfrowej i innowacji. AI może umożliwić firmom MICE oferowanie bardziej spersonalizowanych doświadczeń, dostosowanych do indywidualnych preferencji i zachowań uczestników, na przykład poprzez rekomendacje sesji czy networking. Możliwa będzie analiza danych i mierzenie skuteczności poszczególnych elementów wydarzenia i urealnienie ROI, co może pomóc w optymalizacji przyszłych wydarzeń. Czeka na nas bieżący feedback od Klientów i potrzeba ciągłej optymalizacji projektów. Wykorzystanie narzędzi AI klienta do zbierania, analizowania a przede wszystkim do wyciągania wniosków z feedbacku po wydarzeniu, będzie dawało więcej przestrzeni na ciągłe doskonalenie i lepsze dostosowanie przyszłych eventów do potrzeb klienta. Zapewne zmierzymy się też z nowymi wyzwaniami w zakresie prywatności i bezpieczeństwa danych, bo wraz ze zbieraniem dużych ilości danych pojawia się konieczność zapewnienia im odpowiedniej ochrony.

A co u naszych Klientów?
Należy pamiętać, iż algorytmy AI bazują na analizie danych historycznych, które mogą być niepełne lub w jakimś stopniu zanieczyszczone. AI jest tak rzetelna, jak rzetelne są dane, na których pracuje i na bazie których się uczy. Dlatego obecnie działy HR, ale też całe firmy, rozpoczęły pracę nad Master Data. Firmy czyszczą i sprzątają dane źródłowe, żeby lepiej je przygotować do pracy z AI: a przede wszystkim wyeliminować wszelkie rozbieżności w terminologii i definicjach danych, które są wsadem dla generatywnej AI. Prace te dzieją się na skrzyżowaniu wielu organizacyjnych dróg – obszarów firmy. Został zapoczątkowany proces, który powoli, lecz sukcesywnie będzie redukował silosy, łączył się z poszerzaniem spektrum kompetencji pracowników, uniwersalizacją pewnych ról, integracją różnych poziomów i różnych obszarów firmy.

Transformacja firm.
W dobie rozwijania AI w firmach tradycyjne podejście do pracy oparte na stanowiskach pracy przestaje mieć już sens. Zamiast tego, organizacje muszą przyjąć podejście oparte na umiejętnościach. I to się już zaczęło dziać. Zaczyna się patrzyć na pracowników całościowo, jako na wyjątkowe osoby z portfelem umiejętności do zaoferowania, a następnie dopasowuje do nich pracę, która odpowiada tym umiejętnościom, zainteresowaniom i preferencjom. Daje to większą elastyczność wobec rozmywania się granic pomiędzy działami, większą wydajność, większą podaż talentów.
Obserwujemy obecnie początki fascynującej transformacji, która dotknie nas wszystkich. Zacierają się granice pomiędzy światem realnym a wirtualnym, zmieniają się reguły gry, a potrzeba adaptacji i rozwoju jest niezbędna. Świat pracy staje się światem bez granic. Zacierają się fizyczne lokalizacje, działy, stanowiska... W świecie bez granic konieczne jest wykształcenie nowych umiejętności, ukierunkowanych na współpracę i eksperymentowanie. Dla tych, którym uda się skutecznie wprowadzić niezbędne zmiany, świat bez granic przestanie być chaosem – zmieni się w nieskończony zbiór nowych szans i możliwości. 

Autorka: Monika Dymacz, Chief Experience Officer, Catalyst Poland

W rozwijaniu umiejętności współpracy doskonale sprawdzają się aktywności Team Building, poprzez tworzenie środowiska, w którym członkowie zespołu mogą ćwiczyć i doskonalić zdolność do efektywnego komunikowania się, wspólnego rozwiązywania problemów i wzajemnego wsparcia. Uczestnicząc w różnorodnych zadaniach zespołowych, pracownicy uczą się, jak ważne jest przekraczanie własnych ograniczeń i otwieranie się na perspektywy innych, co prowadzi do lepszego zrozumienia i szacunku między kolegami.
Przez eksperymentowanie w bezpiecznym, wspierającym środowisku, Team Building zachęca do innowacyjnego myślenia i próbowania nowych rozwiązań. Uczestnicy są motywowani do wychodzenia poza schematy i testowania nowych pomysłów, co rozwija ich kreatywność i zdolność adaptacji do zmieniających się warunków.
Poprzez angażowanie w zadania wymagające proaktywnego podejścia, uczestnicy uczą się, jak ważne jest podejmowanie odpowiedzialności za wyniki i jak ich indywidualne działania wpływają na sukces całego zespołu. To wzmacnia pewność siebie u pracowników i gotowość do bycia liderami w różnych sytuacjach.
Działania teambuildingowe bardzo skutecznie wspierają firmy w niwelowaniu silosowości. Poprzez mieszanie członków z różnych działów i poziomów hierarchii w trakcie wspólnych aktywności, zanikają tradycyjne bariery komunikacyjne. Wspólne zadania promują wymianę wiedzy i doświadczeń między różnymi obszarami firmy, co prowadzi do zrozumienia wspólnych celów i lepszej współpracy międzydziałowej. Taka integracja ma ogromny wpływ na budowanie bardziej spójnej kultury organizacyjnej, gdzie współpraca i komunikacja są na pierwszym planie.
Aby dowiedzieć się, jakimi konkretnie programami i aktywnościami rozwijać współpracę w zespołach, zachęcamy do kontaktu z firmą Catalyst Poland.

Kim jest Catalyst Poland:

  • wyłączny przedstawiciel w Polsce największej międzynarodowej organizacji teambuildingowej Catalyst Global
  • Catalyst Global – korporacja teambuildingowa ze wspólnym portfolio produktów oraz zintegrowanymi działaniami operacyjnymi, marketingowymi i sprzedażowymi
  • ponad 35 lat na rynku, 55 partnerów, 90 krajów i 30 języków
  • ponad 150 różnych programów integracyjnych: stacjonarnych, hybrydowych oraz zdalnych
  • nasze programy plasują się w obszarze szkoleń oraz eventów, często na granicy tych dwóch obszarów – jednym słowem: EDUTAINMENT.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami.
www.catalystteambuilding.pl
ARTYKUŁ PARTNERA

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl