PLL LOT stawiają na transparentność i odpowiedzialność w biznesie – ponownie deklaruje stosowanie Standardów Branży Komunikacji Marketingowej
Polskie Linie Lotnicze LOT (PLL LOT) zaktualizowały swoją deklarację standardów przetargowych, ujętych w tzw. Białej Księdze Branży Komunikacji Marketingowej, opracowanej w Dialogu Branżowym przez reprezentantów agencji, marketingu i zakupów, potwierdzając tym samym zaangażowanie w budowanie przejrzystych, etycznych i zrównoważonych relacji biznesowych.
Podpisanie deklaracji to odpowiedź na wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna branża marketingowa – w tym presję ekonomiczną, konieczność adaptacji do zmian technologicznych oraz rosnące oczekiwania społeczne i środowiskowe. W takim otoczeniu klarowne i odpowiedzialne procesy przetargowe stają się podstawą zasad uczciwej konkurencji.
Narodowy przewoźnik pierwszy tego typu dokument podpisał w 2015 roku. W 2025 roku odświeża deklarację dla standardów tzw. Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej, która opisuje praktyki prowadzące do efektywności współpracy poprzez profesjonalne procesy i partnerstwo. Złożenie deklaracji – jak podkreśla PLL LOT – to jasne stanowisko dla przyjętych wartości, ale także praktyczny wyraz podejścia, które zyskuje dziś coraz większe znaczenie w oczach klientów, partnerów biznesowych, a także pracowników.
– W Polskich Liniach Lotniczych LOT wierzymy, że transparentność i wzajemny szacunek są fundamentem trwałych relacji biznesowych. Mają one bezpośredni wpływ nie tylko na jakość realizowanych projektów, lecz także na zaufanie, które budujemy z naszymi klientami. Podpisując odświeżenie deklaracji, dajemy jasny sygnał, że chcemy współtworzyć rynek oparty na jasnych zasadach i profesjonalizmie. Jako duża spółka mamy świadomość naszej roli i wpływu na kształtowanie standardów rynkowych. Dlatego nie tylko konsekwentnie działamy w oparciu o przyjęte zasady, ale również aktywnie wspieramy naszych partnerów z branży reklamowej oraz staramy się inspirować innych do wdrażania podobnych praktyk w swojej działalności – mówi Ewa Lampart, dyrektor Biura Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej PLL LOT.
Ewa Lampart, dyrektor Biura Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej oraz Łukasz Caliński, dyrektor Biura Zakupów PGL
Stosowanie wspólnych standardów nie tylko usprawnia same procesy przetargowe i ogranicza ich koszty, ale również zwiększa efektywność komunikacji marketingowej, pozwalając na lepsze wykorzystanie budżetów, czasu i zasobów. Deklaracja zawiera również zasady sprzyjające odpowiedzialnemu podejściu do marketingu – promując uczciwą komunikację oraz przeciwdziałając niewłaściwym praktykom, które wciąż pojawiają się w przestrzeni reklamowej.
– Skuteczne praktyki przetargowe i partnerska współpraca to nie tylko sposób na większą efektywność działań marketingowych. To także realna szansa na zdrowe tempo pracy i bardziej zaangażowane zespoły. Nawet jedna trzecia budżetów może być tracona przez nieskuteczne procesy – dlatego tworzymy i pilnujemy standardów, które naprawdę działają. Bo tam, gdzie są jasne zasady i dobre procesy, łatwiej przyciągnąć i rozwijać ludzi z pasją i talentem – mówi Marcin Gaworski, prezes zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Podkreśla to także Darek Maciołek, prezes Polskiej Organizacji Reklamodawców (POR): – Współpraca oparta na jasnych zasadach gwarantuje większą efektywność i jakość działań. Standardy branży marketingowej to partnerstwo, otwarta komunikacja, wymiana wiedzy oraz gotowość do szukania rozwiązań w sytuacji trudności. Ale przede wszystkim te standardy to większa skuteczność. Efektywność w relacjach z partnerami to podstawa siły i przewagi biznesu.
– W życiu codziennym, w relacjach międzyludzkich wszystko, co trwałe i bezpieczne opiera się na fundamencie zaufania. Nie inaczej jest w biznesie, gdzie przewidywalność i transparentność przekłada się wprost na stabilność i możliwości sprawnego planowania rozwoju. Tym bardziej, że relacje pomiędzy różnorodnymi partnerami bywają liczne i skomplikowane. W dobie dynamicznych i wciąż przyspieszających zmian w geopolityce, makroekonomii, czy wreszcie technologii, skala zagrożeń, ale również i pojawiających się szans rośnie lawinowo. To wszystko powoduje brak stabilności i komplikuje zarządzanie. Dlatego też oparcie relacji biznesowej na klarownych, uczciwych standardach, zdecydowanie może pomóc w skutecznym nawigowaniu w tym trudnym otoczeniu, a co za tym idzie dotarciu do wyznaczonego celu, jeszcze przed naszą konkurencją – tłumaczy perspektywę strony zakupowej Marcin Wocial, członek zarządu i przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML).
Zdaniem Jerzego Minorczyka, dyrektora generalnego IAA Polska, deklaracja stosowania standardów standardów opisanych w Białej Księdze Branży Komunikacji Marketingowej przez PLL LOT to wartościowy sygnał dla całego rynku komunikacji marketingowej w Polsce. – IAA Polska to organizacja, którą tworzą marketerzy, agencje i media, czyli podmioty, których interesy zazwyczaj bywają rozbieżne. Dlatego w naszej „Misji” znalazły się dwa następujące zdania: „Kluczowe wartości dla IAA Polska to transparencja, inkluzywność i współpraca. A przede wszystkim dialog: z partnerami zewnętrznymi, ale też wewnątrz branży”. Założenia sformułowane w „Misji” staramy się realizować w praktyce. Stąd nasze zaangażowanie w opracowanie oraz promocję standardów opisanych w Białej Księdze Branży Komunikacji Marketingowej – wyjaśnia Jerzy Minorczyk.
Polskie Linie Lotnicze LOT są obecnie częścią większej społeczności firm, które łączy wspólna wizja rynku – opartego na partnerstwie, przejrzystości i profesjonalizmie. To przestrzeń do współpracy, wymiany doświadczeń i wspólnych działań na rzecz poprawy standardów w całej branży. Podpisanie odświeżenia deklaracji to nie tylko formalny gest – to zobowiązanie do długofalowego działania w duchu odpowiedzialności, jakości i zaufania. Polskie Linie Lotnicze LOT traktują ten krok jako element strategii rozwoju, który wzmacnia jej pozycję jako świadomego partnera na rynku.