IGHP: lipiec w hotelach dobry, choć słabszy niż rok temu

fot. Marten Bjork / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Marten Bjork / Unsplash

Półmetek wakacji w hotelach wypada korzystnie. Wyniki lipca można uznać za dobre, choć okazały się wyraźnie słabsze od zeszłorocznych – to wniosek z najnowszej branżowej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. W grupie hoteli biznesowych 60 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 29 proc. powyżej 70 proc.
 
Zdaniem ankietowanych przez IGHP hotelarzy, okres wakacyjny na jego półmetku wypadł pozytywnie. Wśród wszystkich hoteli biorących udział w ankiecie ponad 2/3 (68 proc.) hoteli ocenia go dobrze, choć w tym 43 proc. poniżej oczekiwań. 23 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 9 proc. nie ma on istotnego znaczenia.
Spośród hoteli biorących udział w badaniu IGHP 8 proc. obiektów odnotowało w lipcu frekwencję poniżej 30 proc., obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 72 proc., w tym 46 proc. obiektów powyżej 70 proc.
W grupie hoteli biznesowych 60 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 29 proc. powyżej 70 proc. Obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 14 proc. Wśród obiektów wypoczynkowych 87 proc. zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 57 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Nie było obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 40 proc.
 
Frekwencja w lipcu gorsza niż rok temu
Wskaźniki obłożenia były na niższym poziomie do uzyskanych rok temu, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla 46 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. Tylko 37 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 27 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 16 proc. hoteli osiągnęło wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku.
Dla 37 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 27 proc. obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. Blisko połowa hoteli (48 proc.) zanotowała obniżenie obłożenia, w tym dwie równoliczne grupy po 19 proc. z frekwencją niższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 39 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 26 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. Ponad połowa obiektów (52 proc.) pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 35 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
 
Zmalało tempo wzrostu cen w hotelach
W lipcu średnie ceny nadal rosły rok do roku, ale w niższym tempie niż w czerwcu. Ankietowane hotele wskazują, że 61 proc. z nich podniosło ceny w stosunku do lipca 2024 r., w tym blisko połowa (48 proc.) odnotowała wzrost do 10 pp. 39 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 15 proc. utrzymało te same ceny, a 19 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
 
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na sierpień wskazują na wyraźnie lepsze prognozy w hotelach wypoczynkowych (po umiarkowanym lipcu). Dla całej grupy ankietowanych 17 proc. hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 57 proc. Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 26 proc.
W hotelach biznesowych 29 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 37 proc. Wskaźniki aktualnego (na dzień wypełnienia ankiety) obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 91 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym blisko połowa (48 proc.) jest zapełniona w więcej niż 70 proc. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 40 proc.
 
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP online w dniach 7-14 sierpnia 2025 roku wzięło udział 127 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76 proc. położonych jest w miastach. 42 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 54 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 103 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 41 proc., 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 41 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (81 proc.). 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl