Anna Górska: Wpływ koronawirusa na międzynarodową branżę spotkań
Mobile World Congress, Facebook Global Marketing, targi IBTM Regionu Azja Pacyfik. To tylko niektóre z dużych imprez branżowych odwołane w związku z zagrożeniami wywołanymi epidemią koronawirusa na świecie, który zaraził ponad 17 tys. osób w ponad 25 krajach i pochłonął już 2100 istnień ludzkich. Koronawirus jest rosnącym globalnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego, które ma konsekwencje w branży spotkań.
Inauguracyjna impreza Reed Travel Exhibitions IBTM Asia Pacific miała odbyć się w Singapurze w dniach 6-8 kwietnia, ale została odwołana w celu ochrony zdrowia odwiedzających. Wydarzenie odbędzie się teraz 13-14 kwietnia 2021r. Facebook odwołał konferencję marketingową, Global Marketing Summit, w której wziąć udział miało w marcu tego roku w San Francisco ponad 4000 uczestników. Mobile World Congress w Barcelonie, który odbywał się od 33 lat bez zakłóceń, a w 2019 r. goszcząc 107 tys. odwiedzających z 200 krajów, wygenerował wpływ ekonomiczny w wysokości 473 mln euro, został również odwołany. Powodem było zagrożenie zdrowia uczestników oraz problemy związane z podróżowaniem.
Według International Congress and Convention Association (ICCA), która monitoruje status 1065 konferencji zaplanowanych w Regionie Azji i Pacyfiku, 44 z nich odczuło negatywny wpływ koronawirusa. 34 z nich zostały odłożone na inny termin, pięć odwołano i pięć przeniesiono w inne miejsce. Poza Azją i Pacyfikiem dwa spotkania w Europie i jedno w Afryce zostały przełożone.
Wychodząc z założenia, że w obliczu niepewności lub kryzysu znalezienie wiarygodnych i aktualnych źródeł informacji ma kluczowe znaczenie dla podejmowania odpowiedzialnych decyzji, ICCA stworzyło blog COVID-19 (Corona-Virus-Disease-2019), aby pomóc profesjonalistom z branży znaleźć wiarygodne informacje na temat nowej epidemii.
Branża spotkań międzynarodowych może odegrać istotną rolę w znalezieniu rozwiązania na obecną epidemię. Po pierwsze nie panikując. Wykazując się odpornością i zaufaniem, utrzymując w możliwie największym stopniu bieżący harmonogram działań i spotkań, a tam, gdzie nie jest to możliwe, współpracując nad opracowaniem alternatywnych rozwiązań, które pomagają w utrzymaniu wymiany informacji. Po drugie, organizacja kongresów, transfer wiedzy to najlepszy możliwy sposób rozwiązania tych i wielu innych globalnych problemów. Na branżę spotkań zawsze będzie mieć wpływ wszystko, co ogranicza lub hamuje podróż - ale jednocześnie wydarzenia, które organizujemy i wspieramy, są sposobem na rozwiązanie tych problemów. W obliczu takich wyzwań naszym zadaniem jest zatem nieustanne podkreślanie roli, jaką odgrywamy w ułatwianiu kluczowych interakcji i przez to znajdowanie kreatywnych rozwiązań jako sposobu na postęp globalny.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opublikowała właśnie dziewięciostronicowy dokument z kluczowymi zaleceniami dla osób planujących duże wydarzenia w kontekście wybuchu COVID-19. Oprócz podstawowych porad dotyczących zarządzania ryzykiem, dokument zawiera porady dotyczące zachowania w tłumie, sposobu interakcji uczestników, układu obiektów, rejestracji i średniego wieku uczestników.
Podczas gdy większość regionów świata jest stosunkowo mało narażona na tę chorobę, ważne jest, aby organizatorzy przewidywali i byli przygotowani na zagrożenia w celu zarówno zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom swoich eventów, jak i sukcesu ich wydarzeń.
Autor: Anna Górska, business development director Expo XXI Warszawa, doradca zarządu Symposium Cracoviense, wiceprezes ds. współpracy międzynarodowej Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce