Nowe zasady klasyfikowania hoteli Hotelstars Union

Po ponad 18 miesiącach pracy, zakończono proces weryfikacji kryteriów oceny Hotelstars Union (HSU). Nowy katalog klasyfikacji hoteli wszedł w życie 1 czerwca, natomiast kraje członkowskie mają czas na jego wdrożenie do 1 stycznia 2021 r.
Hotelstars Union (HSU) oferuje system oceny dla ponad 22 tysięcy sklasyfikowanych hoteli oferujących ponad 1,2 miliona pokoi w Europie. Jednolitym systemem europejskiej klasyfikacji oparty jest na jakości usług. Co pięć, sześć lat kryteria klasyfikacji są poddawane weryfikacji, w celu ich modernizacji zgodnie z potrzebami gości i wymaganiami rynku.
- Udało nam się pogodzić stanowiska wszystkich 17 krajów członkowskich. W wielu krajach klasyfikacja hoteli jest związana z tradycją i historią, dlatego często nie jest łatwo wejść na nowy grunt - wyjaśnia prezes HSU Jens Zimmer Christensen.
Prace nad weryfikacją kryteriów doprowadziły do zmniejszenia katalogu z 270 do 247 kryteriów. Starano się dostać do nowoczesnych koncepcji hotelowych i digitalizacji w hotelach - czy to w postaci nowoczesnej technologii komunikacyjnej w recepcji i w pokoju, elektroniki rozrywkowej dla gościa czy opcji samodzielnego zameldowania i wymeldowania.
Ważną rolę w trakcie weryfikacji odegrał aspekt zrównoważonego rozwoju. Nowy katalog zachęca sklasyfikowane hotele do przyłączenia się i korzystania z etykiet i certyfikatów zrównoważonego rozwoju, a także dobrych praktyk po przez oferowania swoim gościom np. rezygnacji z codziennego sprzątania pokoju i zmiany pościeli. Zachęcono również do instalowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych lub do ograniczenia stosowania plastikowych opakowań w łazienkach.
Z powodu kryzysu wywołanego przez COVID 19 w krajach członkowskich HSU mogą obowiązywać dodatkowe regulacje dotyczące stosowania środków czystości i higieny. Te dwie kwestie zawsze były istotną częścią systemu oceny HSU i są podstawowym wymogiem począwszy od pierwszej kategorii. Zgodność zasad obowiązujących w hotelach z przepisami prawa i przepisami krajowymi zawsze ma pierwszeństwo przed kryteriami klasyfikacji i może zastąpić niektóre kryteria HSU do odwołania.
W Hotelstars Union aktualnie jest zrzeszonych 17 krajów. Polska od 2018 posiada status członka - obserwatora HSU, a polską branżę hotelarską w stowarzyszeniu reprezentuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Poza polską jeszcze Francja, Włochy, Gruzja, Azerbejdżan, Słowacja, Hiszpania i Irlandia mają status członka -obserwatora, co oznacza, że kraje te nie wdrożyły jeszcze standardów HSU do ustawodawstwa lokalnego.
– Obserwując bezpośrednio działania HSU, wyraźnie widzimy, jak ten system działa w praktyce. Na wprowadzeniu klasyfikacji HotelStars Union korzystają obydwie strony, zarówno goście, jak i hotele. I taki jest cel tego systemu, który w Europie funkcjonuje od 2009 roku. Chcemy, aby polskie wymogi kategoryzacyjne były spójne z europejskimi. To oczywiście wymaga czasu i powinno być procesem stopniowym. Jednak w naszej ocenie, kierunek jest jeden – mówi wiceprezes IGHP Tomasz Pieniążek. Dodaje również, że największym wyzwaniem w trakcie najnowszej aktualizacji klasyfikacji było sprawienie, aby kryteria nadążały za szybkimi zmianami w hotelarstwie oraz uwzględniały specyfikę wszystkich krajów zrzeszonych w organizacji.
Hotelstars Union to działające przy HOTREC zrzeszenie stowarzyszeń hotelarskich z Austrii, Belgii, Czech, Danii, Estonii, Niemiec, Grecji, Węgier, Łotwy, Liechtensteinu, Litwy, Luksemburga, Malty, Holandii, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii. Zrzeszenie funkcjonuje od 2009 roku. Jego działalność skupia się na tworzeniu wspólnych kryteriów klasyfikacji obiektów hotelowych.
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego to największa organizacja samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej. Od 2003 roku jest rzecznikiem środowiska biznesu hotelarskiego i gastronomicznego m.in. w kontaktach z administracją państwową.