Opóźniony samolot, czyli prawa pasażerów linii lotniczych

Większość z podróżujących – zdaniem ekspertów z Passenger Rights – nadal nie jest świadoma tego czy i w jaki sposób ma prawo ubiegać się o rekompensatę za opóźnione lub odwołane loty, która jednorazowo może sięgnąć kwoty 600 euro. Dotyczy to także podróży służbowych.
Lot może zostać opóźniony, a nawet odwołany z wielu powodów. Mgła czy klęska żywiołowa, zamknięcie przestrzeni powietrznej spowodowane np. konfliktem na danym terenie czy strajk personelu lotniskowego to czynniki, na które linie lotnicze nie mają wpływu.
Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy rejs nie zostaje zrealizowany o czasie z przyczyny leżącej po stronie przewoźnika. W takiej sytuacji – zgodnie z prawem unijnym – pasażerom przysługuje rekompensata.
– Dokładne statystyki opóźnień samolotów są trudno dostępne. Z oczywistych powodów takich informacji nie podają linie lotnicze. W ich interesie nie leży to, aby pasażerowie dobrze znali swoje prawa. Dlaczego? Bo dla przewoźników może to być bardzo kosztowne. Przykładowo, gdyby komplet pasażerów opóźnionego Dreamlinera lecącego z Polski do USA zwrócił się o rekompensatę, to przewoźnik musiałby wypłacić im w sumie 150 000 euro – mówi mec. Marcin Maciejewski z kancelarii Passenger Rights (opoznionysamolot.pl).
Problem rekompensat za opóźnione i odwołane loty został szczegółowo uregulowany w Rozporządzeniu (WE) nr 261/ 2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.02.2004.
Według przepisów, podróżujący ma prawo do rekompensaty jeżeli rejs:
został odwołany na mniej niż 14 dni przed wylotem,
jest opóźniony o ponad trzy godziny z winy leżącej po stronie przewoźnika,
podróżujący w wyniku opóźnienia utracił kolejne połączenie lub odmówiono mu wejścia na pokład.
Wysokość rekompensaty zależy od długości przelotu i wynosi kolejno:
- 250 euro (ok. 1 110 złotych) w przypadku rejsów do 1500 km
- 400 euro (ok. 1 780 złotych) w przypadku podróży pomiędzy 1500 km a 3500 km
- 600 euro (ok. 2 670 złotych) dla pozostałych rejsów (ponad 3500 km).
Warto pamiętać, że unijne prawo dotyczące rekompensat dotyczy wszystkich linii lotniczych: zarówno tradycyjnych (np. LOT), budżetowych (np. Wizzair), jak i czarterowych (np. Enter Air). Na każdym przewoźniku spoczywa także obowiązek poinformowania pasażerów o ich prawach, oraz – niezależnie od przyczyny opóźnienia – zapewnienia napojów, posiłków czy hotelu w stopniu adekwatnym do długości oczekiwania.
Swoich praw związanych z rekompensatą za opóźnienie lub odwołanie lotu z przyczyn leżących po stronie przewoźnika można dochodzić nawet przez 10 lat – mówi Marcin Maciejewski z Passenger Rights.