Marcin Cieślikowski: Dobre praktyki cateringowe

Odpowiedzialne menu, zaprojektowane w stylu smart, produkcja utrzymana w duchu zero waste. Marcin Cieślikowski, general manager firmy cateringowej Masters Catering, członek Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce, dzieli się spostrzeżeniami w kwestii istotności cateringu w kreacji wydarzeń.
 
Rola usług cateringowych podczas kongresów
Na przestrzeni lat usługi cateringowe zmieniają się wraz z modą, zapotrzebowaniem, wymaganiami oraz funkcją, jaką mają pełnić na evencie. Odpowiedni dobór menu, w oparciu o alergeny, dania wegańskie, wegetariańskie, bezglutenowe, bez laktozy, to już zostało powszechnie uznane i nie uchodzi raczej za nowość tylko za standard podczas cateringów kongresowych. Jeśli miałbym teraz wymienić funkcję cateringu, to z pewnością będzie to zaspokojenie potrzeb kulinarnych każdego uczestnika. A uczynić to można, budując odpowiedzialne menu, zaprojektowane w stylu smart, gdzie będą odpowiednie porcje, produkcja utrzymana w duchu zero waste, gdzie kupuje się produkt, jak się pracuje w kuchni.
 
Trendy w usługach cateringowych
Spotkałem się ostatnio z dwoma bardzo mocnymi trendami. Pierwszy to utrzymanie cateringu z niskim śladem węglowym przez odpowiedni dobór produktów. Są już tabele kalkulacyjne i można wyliczyć ślad węglowy danego cateringu i przyznam, że mamy już kilka kongresów za sobą utrzymanych w duchu redukcji śladu węglowego. Kolejnym trendem są bufety utrzymane w stylu wyłącznie wegańskim i wegetariańskim. Dla szefów kuchni i kucharzy jest to bardzo ciekawe wyzwanie. Dla organizatorów kongresów wprowadzenie nowości i zaskoczenie uczestników, a dla osób odwiedzających pewna sensacja, która zaczyna być bardzo dobrze postrzegana. Duch zrównoważonego rozwoju także jest zauważalny, natomiast jest to złożony proces wielu decyzji na różnych stanowiskach i w różnych działach firm cateringowych. Ponieważ wszyscy muszą mieć świadomość całego systemu cateringu zrównoważonego, na czym to polega i o co w tym chodzi. W naszej firmie pracujemy na dekalogu dobrych praktyk wypracowanych przez nas samych wraz ze specjalistami cateringowymi z Łotwy, Danii, Norwegii oraz Szwecji. Poniżej najważniejsze z nich:

  • Planuj efektywnie catering
  • Analizuj marnowanie żywności
  • Projektuj inteligentne menu
  • Podawaj rozsądne porcje
  • Zamawiaj produkty odpowiedzialnie
  • Praktykuj dobre procedury przechowywania
  • Zbuduj w swojej kuchni kulturę zero waste
  • Wyjdź poza swoją kuchnię, ucz się
  • Komunikuj zmiany cateringu na wydarzeniach
  • Uważaj na smak
  • Uświadamiaj pracowników na temat swojej organizacji i wprowadzanych zmian
  • Licz ślad węglowy
  • Zrezygnuj z opakowań jednorazowych    

Trzeba ciągle próbować się zmieniać
Jakie zmiany podjęliśmy? Na początku zainwestowaliśmy w nowoczesne bufety bez obrusowe, dzięki czemu oszczędzamy czas, wodę, paliwo, chemię. Współpracujemy z bankiem żywności, oddając produkty. Nasze menu nieustannie ewoluuje. W miarę możliwości zrezygnowaliśmy z ciętych kwiatów podczas realizacji. Od ponad siedmiu lat nie używamy naczyń jednorazowego użytku. Zmieniliśmy dostawców i patrzymy na catering, jako całość złożonych procesów decyzyjnych i zwiększamy świadomość swoją i naszych pracowników.        
 
Autor: Marcin Cieślikowski, ekspert w tworzeniu kreacji cateringowych. Odpowiada za strategię i misję firmy. Specjalista do spraw komunikacji i public relation. Manager z wieloletnim doświadczeniem w HoReCa. Były szef kuchni z wrodzoną pasją do gotowania. Swoją kulinarną przygodę zaczynał w Hotelu Bristol, Restauracji Przy Koperniku oraz Między Nami Cafe w Warszawie. Były manager wielu restauracji oraz hotelowych działów F&B. Brał udział przy otwarciu hotelu Farmona Business & Spa, gdzie pozostał na stanowisku dyrektora hotelu przez cztery lata. Dyrektor Hotelu Elbląg, project manager Sound Garden Hotel w Warszawie. Współautor pierwszej książki kucharskiej „Między Nami Cafe”. Obecnie prezes jednej z największych firm cateringowych na południu Polski. Zdobywca MP Power Award w kategorii Dostawca – Catering.
Prywatnie nurkuje, podróżuje i spędza czas z rodziną”.

Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl