Oknoplast organizatorem wydarzeń artystycznych
Producent okien Oknoplast nawiązał współpracę z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie. W ramach tej współpracy zorganizował konkurs Oknoplast For Art, pokonkursową wystawę wyróżnionych prac można oglądać do 17 września.
Była to pierwsza edycja konkursu, która została ogłoszona w listopadzie 2022 roku. Głównym wyzwaniem było zaangażowanie artystów w komunikację z marką oraz wykonanie zadania konkursowego, którego celem było pokazanie okna w całkowicie nowej, niespotykanej do tej pory w branży konwencji. „Płótnem” (obiektem) które stanowiło punkt wyjścia było okno, potraktowane przez artystów jako symbol.
Konkurs był kontynuacją działań wspierających środowisko artystyczne. Pomysł na inicjatywę mającą na celu finansowe wspieranie oraz promowanie twórczości artystycznej pojawił się podczas pandemii Covid-19, która pogłębiła niestabilność pracy twórczej i niepewność finansową twórców.
Ogłaszając konkurs, Oknoplast odszedł od dotychczasowego wspierania sportu, równocześnie repozycjonując markę premium i angażując nowe grupy odbiorców. Dzięki wspieraniu środowiska artystycznego, firma stworzyła nowe punkty styku marki z grupami docelowymi oraz nowe pola semantyczne w odbiorze i interpretacji brandu. Pokazała też swoją gotowość do wyznaczania nowych trendów i skutecznego angażowania się w innowacyjne, nieszablonowe projekty.
Produkty firmy zaczęto pokazywać w zupełnie nowej, niespotykanej w branży konwencji. Mechaniczny świat produkcji zderzono z subtelnością i elegancją świata sztuki.
Prestiż konkursu wzmocniło partnerstwo z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, które zaprosiło do grona jury ważne na arenie polskiej sztuki postacie. Wśród jurorów oceniających prace – poza Marią Anną Potocką, krytyczką sztuki i dyrektorką muzeum – znaleźli się: wieloletnia dyrektorka warszawskiej Zachęty Anda Rottenberg, marszand i kolekcjoner Andrzej Starak, rektor krakowskiej ASP Andrzej Bednarczyk i przedstawicielka firmy Oknoplast Edyta Kurpiel-Placek.
Rozgłos inicjatywie przyniosły regularnie prowadzone przez organizatorów działania z zakresu media relations oraz kampania w mediach społecznościowych. Konkurs został objęty patronatem medialnym przez magazyn Architektura i Biznes. W jego promocję Oknoplast zaangażował również influencerkę Katarzynę Moczulską – twórczynię bloga Konik Kreatywny, która swoimi działaniami precyzyjnie dotarła do grupy docelowej, czyli artystów. Oknoplast zadbał także o komunikację na rynkach zagranicznych, na których funkcjonują oddziały firmy, a z których artyści mogli przesyłać projekty swoich prac. Na potrzeby komunikacji opracowano KV konkursu oraz kreacje marketingowe.
Na konkurs nadesłano 211 prac z całej Europy – z Polski, Austrii, Cypru, Francji, Niemiec, Włoch, Szwecji, Norwegii. Wśród nich znalazł się również projekt artystki z Turcji, rezydującej w Wiedniu. Poziom zgłoszonych prac był bardzo wysoki i wyrównany, dlatego, poza trzema nagrodami głównymi jury przyznało siedem wyróżnień. Zwycięzcy wykonali swoje projekty na oknach dostarczonych przez Oknoplast.
Prezentacja nagrodzonych prac i wręczenie nagród odbyło się 29 czerwca 2023. Pierwszą nagrodę o wartości 8000 euro przyznano Jakubowi Słomkowskiemu, druga nagroda o wartości 2000 euro przypadła Andrzejowi Wełmińskiemu, trzecią nagrodę o wartości 2000 euro zdobył Mateusz Sak. Wyróżniono także prace Marty Hołderny, Ady Jurczak-Łowkis, Michała Iwańskiego, Roberta Kuty, Jerzego Kosałki, Maevy Drack i Klaudii Milačić.
Zwycięskie prace zostały zaprezentowane na specjalnie w tym celu zorganizowanym wernisażu, w którym uczestniczyło około 300 osób. Wydarzenie poprzedziła konferencja prasowa dla mediów.
Inicjatywa Oknoplast for Art była szeroko promowana i komentowana w środowisku artystycznym. Odnotowano prawie 6 tysięcy wejść na platformę konkursową art.oknoplast.com. Łączny zasięg informacji szacowany jest na 23 mln UU, z czego ponad 2 mln UU przypada na social media. W mediach tradycyjnych (www, druk i radio) ukazało się 80 publikacji, których AVE wyniosło ponad 322 tys. zł.
Podcasty stworzone we współpracy z Konik Kreatywny i Pret-a-create zostały odsłuchane ponad 2300 razy. Dodatkowo na tablicach i słupach ogłoszeniowych w Krakowie pojawiły się plakaty informujące o wystawie. Opracowano również ulotki z informacją o wystawie w muzeum.
Sukces pierwszej edycji konkursu zachęcił organizatorów do jego kontynuowania. Jeszcze w 2023 roku zostaną ogłoszone warunki kolejnego konkursu.
W całej prawie 30-letniej swojej historii Oknoplast wiele razy podejmował działania, których celem było promowanie sztuki. Można tutaj wymienić kilkuletni mecenat wystawy sztuki z cyklu „Jasiński&Friends”, patronat nad Konkursem dla Młodych Architektów, partnerstwo konkursu Young Design dla młodych projektantów, a także partnerstwo konkursu European Best Engineering Competition, międzynarodowego wydarzenia, mającego na celu wyłonienie młodych talentów inżynierskich. W październiku 2022 firma objęła mecenatem Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.