Grzegorz Słyszyk: Nie zamykamy Expo XXI Warszawa

Grzegorz Słyszyk, prezes Warszawskiego Centrum Expo XXI Sp. z o.o.
Na zdjęciu: Grzegorz Słyszyk, prezes Warszawskiego Centrum Expo XXI Sp. z o.o.

Z końcem 2017 roku wyniki sprzedażowe wzrosły o 7,5 proc., dzięki czemu osiągnęliśmy najlepszy wynik finansowy w przeciągu pięciu lat. Wdrożyliśmy plan dalszej modernizacji naszych hal. W ciągu ostatnich dwóch lat wydaliśmy na ten cel prawie sześć milionów złotych. Nie było, nie ma i nie będzie planów zakończenia funkcjonowania Warszawskiego Centrum Expo XXI. Rozmawiamy z Grzegorzem Słyszykiem, prezesem Expo XXI.

MeetingPlanner.pl: Zapytam wprost. Czy to prawda, że planują Państwo sprzedaż gruntu, na którym znajduje się kompleks Expo XXI Warszawa? Albo może powinnam zadać pytanie, na jakim etapie jest ten proces i skąd taka decyzja?
Grzegorz Słyszyk: Odpowiem wprost. Nie było, nie ma i nie będzie planów zakończenia funkcjonowania Warszawskiego Centrum Expo XXI Sp. z o.o. na terenach i obiektach przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie.

 

MP: Mówi się, że w każdej plotce, i tej biznesowej, jest ziarno prawdy. Skąd więc, Pana zdaniem, wziął się ten pomysł?
GS: To nie jest pomysł. Z różnych kręgów docierają do nas informacje, że Expo XXI Warszawa zostało, bądź zostanie sprzedane firmie deweloperskiej, ale nie ma w tym najmniejszego ziarna prawdy. Informacje te zaczęły do mnie docierać wkrótce po zmianie zarządu w 2017 roku. Wnioski proszę sobie wyciągnąć samemu. Z naszej perspektywy, jeżeli takie nieprawdziwe informacje wychodzą ze strony konkurencji, możemy się jedynie cieszyć. Uciekanie się do rozpowszechniania plotek oraz nieprawdziwych informacji świadczy bowiem o braku rzeczowych i merytorycznych argumentów przy próbach pozyskiwania klientów.

 

MP: Przejdźmy więc do faktów – jakby Pan podsumował sytuację biznesową Expo XXI Warszawa. Spójrzmy na konkrety – rok 2017 i pierwsze półrocze 2018? Co możemy powiedzieć o planowanych wydarzeniach?
GS: 2017 rok, był rokiem wielu zmian w Expo XXI Warszawa. Powołaliśmy nowy zarząd, a funkcję dyrektora sprzedaży objął znany specjalista z branży MICE, Davide Odella. Zmianom zawsze towarzyszy pytanie, czy wyjdą na dobre. W tym momencie po ponad roku od ich wprowadzenia, możemy bez zawahania powiedzieć, że były one strzałem w dziesiątkę i przełożyły się na wiele aspektów związanych z naszym obiektem, w tym na wzrost efektywności. Z końcem 2017 roku wyniki sprzedażowe wzrosły o 7,5 proc., dzięki czemu osiągnęliśmy najlepszy wynik finansowy w przeciągu pięciu lat. Wystarczyło nam osiem miesięcy pracy, aby w sierpniu osiągnąć wynik, jaki został wcześniej osiągnięty w przeciągu całego 2016 roku. Pierwsze półrocze bieżącego roku potwierdza nasze wcześniejsze prognozy – wraz z jego końcem czeka nas kolejny wzrost wyników. Na dzień dzisiejszy są one wyższe o 6 proc. względem ubiegłego roku. W obszarze targów odnotowaliśmy ponowne zwiększenie wydarzeń względem poprzednich lat, m.in. ze względu na przedłużenie zeszłorocznych umów oraz na międzynarodowe imprezy, takie jak kwietniowa konferencja Microsoft Tech Summit, w której uczestniczyło 2500 osób. Poza pozyskaniem nowych tytułów targowych, m.in. Expo Sweet, powróciły do nas imprezy takie jak Wiatr i Woda, które w tym roku odbyły się po raz 30. Nawiązaliśmy również strategiczną współpracę z firmą Evential Agnieszki Huszczyńskiej, która będzie organizować w Expo XXI Warszawa trzy znane na rynku projekty: Kongres Szefów Kuchni, Forum Branży Eventowej oraz Kongres Wyposażenia Wnętrz Concept@Design. Mówiąc o wydarzeniach, na szczególne podkreślenie zasługuje także dynamika wzrostu eventów. Myślę, że idealnym podsumowaniem planowanych wydarzeń w Expo XXI jest to, że nasz dział sprzedaży po raz pierwszy w historii obiektu, podpisał szereg umów najmu na rekordowy okres pięciu lat z wiodącymi organizatorami targów. To zarówno sukces i dowód dużego zaufania do marki, jaką jest Expo XXI Warszawa, jak i swoiste zobowiązanie z naszej strony, aby w dalszym ciągu dynamicznie się rozwijać, polepszać infrastrukturę oraz jakość świadczonych usług.

 

MP: Czy w kontekście tych rezerwacji i długoterminowego kalendarza wydarzeń widzi Pan zmiany wynikające z pojawienia się nowych konkurencyjnych podmiotów?
GS: Oczywiście dostrzegamy pojawienie się na rynku obiektów konkurencyjnych. Odbieramy to jednak jako czynnik pozytywny, który tylko stymuluje nas do dalszego polepszania usług, infrastruktury oraz kolejnych inwestycji. Wyrazem tego jest chociażby wdrożony plan dalszej modernizacji naszych hal. W ciągu ostatnich dwóch lat wydaliśmy na ten cel prawie 6 milionów złotych. Jednak niezależne obiekty wcale nie muszą ze sobą konkurować. Idealnym przykładem jest nasza współpraca z liderem branży wystawienniczej w Polsce, Międzynarodowymi Targami Poznańskimi oraz z nowoczesnym obiektem Targi w Krakowie, czy niedawno podpisana „Deklaracji Woli Współpracy” pomiędzy trzema krakowskimi obiektami wystawienniczymi. Takie przykłady doskonale obrazują, jak niezależne ośrodki, zamiast konkurować ze sobą, blisko i lojalnie współpracują dla dobra swoich klientów.


MP: Jak w ogóle ocenia Pan rynek eventowy w Polsce? Czy walka o klienta jest dziś bardzo trudna?
GS: Rynek eventowy rozwija się z roku na rok, co widać chociażby po wzrastającej liczbie wydarzeń oraz ich jakości. Ze względu na to, że rynek ewoluuje, wymusza on poniekąd zarówno od organizatorów, jak i zarządzających obiektami dostosowanie się do zmieniających się potrzeb. Nie mogę natomiast powiedzieć, aby walka o klienta była trudna. Z perspektywy czasu nie dostrzegam, aby 20 lat temu była ona łatwiejsza. W naszej branży niezwykle ważne są relacje. Expo XXI Warszawa tworzą ludzie. To wszystko, co osiągamy, nie byłoby możliwe bez wspaniałego zespołu Expo pod kierownictwem Davide Odella. Dzięki ich oddaniu, profesjonalizmowi i zaangażowaniu świadczymy usługi na najlepszym poziomie. Nasi klienci są naszymi partnerami i dbamy o to, aby być dla nich na każdym szczeblu współpracy.

 

MP: Czego dziś oczekują od obiektu organizatorzy wydarzeń, zarówno reprezentujący agencje, jak i docelowego klienta. I co za tym idzie, co Pana zdaniem decyduje o wyborze partnera (poza takim podstawowym kryterium jak pojemność)? Co w Państwa przypadku buduje przewagę konkurencyjną?
GS: Oprócz rzeczy oczywistych, takich jak odpowiednia infrastruktura oraz jakość usług, cechą dominującą jest stabilność oraz przewidywalność biznesu. W mojej ocenie to właśnie podstawowe kryterium wyboru Warszawskiego Centrum Expo XXI na różnego rodzaju wydarzenia. Zdawało się, że z chwilą powstawania nowego obiektu, powstawał również chwilowy efekt euforii, a co za tym idzie zmiana obiektu. Z perspektywy czasu mogę z przyjemnością powiedzieć, że taka operacja w większości przypadków nie wyszła na dobre klientom i kluczowi z nich powrócili do naszego obiektu. Jest to jeden z wielu możliwych przykładów pokazujących jak stabilność i długoterminowa relacja rzutują na decyzje o wyborze obiektu i są to m.in. te czynniki, które budują przewagę Expo XXI Warszawa nad konkurencją. Nie zapominajmy również o jednej z niezaprzeczalnych zalet naszego obiektu, jakim jest jego lokalizacja. Expo to jedyny obiekt multivenue, który znajduje się w tak bliskiej odległości od centrum Warszawy, od którego dzieli nas zaledwie 10 minut samochodem czy komunikacją miejską. Wola jest obecnie najszybciej rozwijającą się dzielnicą Warszawy.

 

MP: Na rynku eventowym ostatnio bardzo dużo mówi się o etyce i standardach – powstają dokumenty, komisje. Czy w prowadzeniu tego biznesu dostrzega Pan brak standardów?
GS: W każdej branży zdarzają się sytuacje związane z nieetycznymi działaniami. Dotyczy to również rynku eventowego. Znamienne jest to, że na rynku eventowym nie przeprowadza się wielu transakcji kupna czy sprzedaży tytułów, firm i obiektów. Nieliczne wyjątki potwierdzają tę regułę. Dużo łatwiej organizatorowi jest „podebrać” atrakcyjny temat, koncepcję, lub stosując ceny dumpingowe, mówiąc brutalnie, podkradać imprezy należące do konkurenta. Taka praktyka jest nie tylko nieetyczna, ale zwyczajnie psuje rynek oraz obniża standard i jakość świadczonych usług. W naszej branży nie da się iść na skróty. Organizacja dobrego eventu, dobrych targów, wymaga odpowiedniego nakładu finansowego. Dlatego Warszawskie Centrum Expo zawsze sprzeciwiało się cenom dumpingowym i skupiało się na wysokiej jakości usług i zwiększaniu jakości infrastruktury.
Co w planach – na jakich działaniach biznesowych, marketingowych, inwestycjach skupi się Expo XXI?
Wraz z okresem letnim rozpoczęliśmy kolejny etap planu rozwoju obiektu. Nasz plan inwestycji obejmuje m.in. udoskonalenie infrastruktury oraz estetyki obiektu. Na przełomie lipca i sierpnia przeprowadzimy szereg prac remontowo-modernizacyjnych, w tym wymiana rooftop’ów, sufitu na hali 2 oraz zakup nowych krzeseł. Zwiększamy również ilość zieleni przed obiektem i w środku – na początku tego miesiąca dzięki firmie partnerskiej pod Expo stanęły piękne donice z ławkami i drzewami, które umożliwią naszym klientom odpoczynek wśród zieleni. Podążając za duchem czas, na ten rok planujemy również wprowadzenie nowych technologii w celu digitalizacji obiektu. Nie chcąc zdradzić zbyt wiele, zachęcam do śledzenia naszych kanałów komunikacyjnych, gdzie na bieżąco będziemy informować o wszystkich działaniach. A tych, mogę obiecać, nie zabraknie.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl