Aneta Książek: UIA bada wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń

Ukazała się aktualizacja badania UIA 2022 – „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”, która jest próbą określenia zmian w podejściu stowarzyszeń do planowania i organizacji międzynarodowych wydarzeń. Pisze o tym Aneta Książek w cyklu #KonkretAnety
 
Pandemia Covid-19 wywarła ogromny wpływ na światową branżę turystyczną i przemysł spotkań oraz na zachowanie międzynarodowych stowarzyszeń względem organizowanych spotkań i wydarzeń. Analiza tego wpływu i ustalenie jego konsekwencji było przedmiotem specjalnego badania, które przeprowadził instytut badawczy – Union of International Associations (UIA) w 2021 roku. Pisałam o tym w #konkretach
 
Obecnie ukazała się aktualizacja badania UIA 2022 – „Wpływ Covid-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń”, która jest próbą określenia zmian w podejściu stowarzyszeń do planowania i organizacji międzynarodowych wydarzeń: zmiany w ich potrzebach, oczekiwaniach i podejściu technologicznym.
Tym razem z punktu widzenia współpracy stowarzyszenia z miejscem docelowym postanowiłam przeanalizować w szczególności doświadczenia ze współpracy z Convention Bureaux i porównać czy sytuacja się poprawiła czy też została na poziomie z 2021.

Pytanie dotyczyło doświadczeń ze współpracy z Convention Bureaux w ostatnich pięciu latach. O pięć punktów procentowych poprawiła się znajomość darmowych usług oferowanych przez CVB (z 38 proc. do 33 proc. w 2022), nieznacznie więcej stowarzyszeń w ciągu ostatnich pięciu lat konsultowało swoje spotkania z CVB (z 13 proc. na 14 proc w 2022), więcej też deklaruje (obecnie 9 proc., w 2021 – 7 proc.), iż prawdopodobnie w najbliższej przyszłości skonsultują się z CVB, tylko 3 proc. (z 5 proc. w 2021) otrzymało pomoc w przygotowania budżetu swojego spotkania, z kolei o połowę – do 8 proc. wzrosła pomoc CVB w przygotowaniu oferty (bid), 9 proc. otrzymało pomoc w znalezieniu dostawców lub miejsca na swoje spotkanie (spotkania), tylko 4 proc. stowarzyszeń przyznało się, iż otrzymało pomoc finansową od CVB na swoje spotkanie (spadek o 1 proc. w stosunku do roku 2021), a 2 proc. Convention bureaux udzieliły wsparcia technicznego dla spotkań wirtualnych/hybrydowych.
Zdobywanie konferencji i kongresów nigdy nie było łatwe, a w nowej rzeczywistości stało się jeszcze trudniejsze. Wniosek nasuwa się sam: jeśli chcemy, aby stowarzyszenia lokowały więcej swoich spotkań w naszych destynacjach, to musimy zwiększyć naszą aktywność promocyjną i docierać z podstawową informacją do członków stowarzyszeń czy też Ambasadorów Kongresów.
 
Czy coś się jednak zmieniło? Czy CVB nadal są potrzebne?
Różnice w odpowiedziach są krzepiące – wzrasta rola Convention bureaux w przygotowaniu oferty a stowarzyszenia coraz bardziej są zainteresowane odbywaniem konsultacji z reprezentantami destynacji, również poszukując najlepszego sposobu na pozostawienie w miejscu realizacji dobrego śladu – dziedzictwa (legacy). Wzajemne oddziaływanie na siebie wydarzenia i miasta skutkuje „impactem”, którego nie postrzegamy wyłącznie w kontekście wymiaru ekonomicznego, ale szerzej: jako efekt organizacji eventu czy spotkania, zmieniający destynację, w której realizowany jest dany projekt. Może on wpływać na podejście miejscowych decydentów, a także inspirować lokalne społeczności w niemal każdej dziedzinie ludzkiej działalności.
 
Oczekiwania stowarzyszeń w ramach współpracy z Convention Bureaux
Respondenci w swoich odpowiedziach wskazali kilka głównych obszarów wparcia (merytoryczne, finansowe i promocyjne), jakiego oczekują od miejskich, regionalnych czy krajowych Convention Bureaux. Odpowiedzi nieznacznie się różnią w porównaniu do 2021 roku.

  • 16 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu odpowiedniego miejsca na spotkanie,
  • 15 proc. oczekuje pomocy w znalezieniu zakwaterowania (udzielanie wskazówek/doradztw przy wyborze hotelu),
  • 14 proc. oczekuje pomocy w uzyskaniu dotacji od miasta-gospodarza (o 1 proc. więcej niż w 2021)
  • 12 proc. oczekuje na wsparcie techniczne dla spotkań wirtualnych/hybrydowych (o 1 proc. mniej niż w 2021),
  • 11 proc.  oczekuje pomocy finansowej,
  • 10 proc.  oczekuje pomocy w planowaniu i organizacji inspekcji na miejscu (o 1 proc. mniej niż w 2021),
  • 9 proc.  oczekuje pomocy w promocji i znalezienia potencjalnych uczestników (o 1 proc. więcej niż w 2021),
  • 4 proc. oczekuje sugestii w sprawie możliwych pomysłów na tzw. legacy/dziedzictwo, które dane wydarzenie pozostawia po sobie w miejscu realizacji (o 1 proc. więcej niż w 2021)

 
Kluczowe czynniki organizacji wydarzeń na żywo w centrum konferencyjnym lub innym miejscu spotkań wg. stowarzyszeń to:

1. Forma spotkania:

  • Możliwość zdalnego oglądania przemówień i wydarzeń (nawet jeśli nie jest to wydarzenie hybrydowe),
  • Osobiście tylko wtedy, gdy nie ma możliwości, aby spotkanie odbyło się wirtualnie,
  • Miejsce musi obsługiwać wydarzenia hybrydowe,

2. Logistyka podróży i delegatów: odpowiedzi tutaj wskazywały na bieżące wyzwania związane z ułatwieniem delegatom osobistego uczestnictwa, obawy dotyczące wpływu na klimat, a także radzenie sobie z zakłóceniami w podróżach lotniczych i światowej gospodarce:

  • Łatwość wymagań dotyczących wizy / podróży
  • Łatwy dostęp do lotniska
  • Łatwy dojazd samolotem, pociągiem
  • Bliskość lokalizacji członków
  • Transport publiczny w okolicy

3. Opcje dotyczące zdrowia / bezpieczeństwa / miejsca: oczywiście, ponieważ pandemia się nie zakończyła, istnieją obawy dotyczące bezpieczeństwa / zdrowia uczestników oraz odpowiedniego komunikowania takich środków:

  • Dbanie o higienę / kontrole pandemiczne
  • Wentylacja / przepływ powietrza
  • Protokoły BHP
  • Przestrzeń dla zachowania dystansu społecznego
  • Rozpowszechnienie pandemii w mieście/regionie

4. Przestronne sale konferencyjne / miejsca spotkań:

  • Wystarczająca prywatność – brak dzielenia przestrzeni z innymi grupami
  • Skala przestrzeni – tj. czy bylibyśmy jedynymi najemcami czy też inne spotkania odbywałyby się w tym samym czasie,
  • Przestrzeń plenarna z konfigurowalnymi obszarami do wydzielenia / małych grup.

5. Anulowanie / redukcja ryzyka / warunki / umowy:

  • Gotowość obiektu do współpracy w celu zmniejszenia ryzyka
  • Zasady anulowania / elastyczność
  • Jasne warunki umowy, w tym dotyczące siły wyższej
  • Żadnych ukrytych opłat / kosztów

6.     Współpraca lokalnych partnerów / stowarzyszeń / branży w planowaniu spotkań:

  • Zawsze współpracujemy z jednym z naszych członków
  • Kluczowa jest motywacja ich zespołu, a także lokalne/regionalne/krajowe fundusze, które gospodarz może znaleźć
  • Wsparcie lokalnych współorganizatorów

7. Cena / koszty:

  • Wsparcie finansowe / finansowanie imprezy
  • Przystępność / koszty / ceny (miejsce i zakwaterowanie)

8. Łączność internetowa:

  • Możliwości technologiczne (np. szybki internet na potrzeby wydarzeń hybrydowych)
  • Możliwość Wi-Fi. Łączność z Internetem. Szybkość transmisji danych
  • Bezpłatna łączność na miejscu i w hotelach dla uczestników

9. Infrastruktura tłumaczeniowa:

  • Wsparcie dla kwestii tłumaczeniowych / językowych

10. Środowisko turystyczne / zainteresowania:

  • niektórzy respondenci za ważne uważają możliwość spędzenia czasu poza spotkaniami i odkrywanie turystycznie miejsca docelowego

11.  Catering:

  • Zarówno na miejscu, jak i opcje lokalne / zewnętrzne; obawy dotyczące dostępności, jakości i preferencji żywieniowych

12. Dostępność dla osób niepełnosprawnych: zarówno na miejscu, jak i w hotelach
13. Lokalny / osobisty personel pomocniczy: w kilku odpowiedziach wspomniano o potrzebie specjalnych kontaktów na miejscu
14. Płatność przelewem bankowym
15. Bezpieczeństwo fizyczne / ochrona
 
Kluczowe czynniki dla podróży na krajowe lub międzynarodowe spotkanie wskazane przez stowarzyszenia w ankiecie w 2022 roku to:
1. Linie lotnicze / lotniska / loty:

  • Dostępne loty
  • Loty przylatujące na czas
  • Dobra obsługa na lotniskach
  • Brak zakazów / ograniczeń w podróżowaniu
  • Bezpośrednie loty
  • Koszt przelotu
  • Elastyczność odwołań lotów

2. Podróż pociągiem:

  • Czyste pociągi
  • Dostęp do pociągów IC w Europie
  • • Dostępność miasta

3. Komunikacja lokalna / połączenia:

  • Miejsce w pobliżu punktów przylotu (lotnisko / dworzec kolejowy)
  • Dostępność / Dostępność obiektu transportem lokalnym
  • Hotele w pobliżu miejsca konferencji

4. Pandemia – trwa:

  • Polityka wizowa i COVID-19
  • Jasne wytyczne dotyczące ograniczeń związanych z COVID-19
  • Otwarte granice / ograniczenia w podróżowaniu

5. Koszty / finanse / wydatki:

  • Elastyczność w zakresie anulowania lub pełnego zwrotu kosztów (podróż / hotel / miejsce)

6. Ocena, czy spotkanie twarzą w twarz jest w ogóle konieczne i dotyczy kwestii zrównoważonego rozwoju/klimatu:

  • Czy potkanie nie może odbyć się wirtualnie? (funkcjonalne alternatywy)
  • Analiza kosztów i korzyści, w kontekście programów zrównoważonego rozwoju
  • Czy spełnia nasze cele związane ze zmianą klimatu / redukcją śladu węglowego?
  • Spotkanie na miejscu musi mieć wartość dodaną w porównaniu do śledzenia go online

7.  Koszt/rozsądne wydatki na podróż i zakwaterowanie:

  • Wspieranie członków z krajów o niskich dochodach,
  • Obniżenie kosztów podróży lotniczych,
  • Przywrócenie budżetów na podróż obciętych w czasie pandemii

8. Bezpieczeństwo i ochrona / osobista i geopolityczna:

  • Międzynarodowy wskaźnik zakażeń COVID-19, szczególnie w kraju przyjmującym.
  • Protokoły szczepień/kwarantanny itp. w miejscu docelowym
  • Bezpieczeństwo / bezpieczeństwo / brak wojny

9. Zaangażowany czas / planowanie:

  • Priorytetowo traktuj krótkie podróże
  • Mniej dni poza biurem
  • Odległość – mniej niż osiem godzin podróży

10. Elastyczność w opcjach płac:

  • dla uczestników z zagranicy, ponieważ wielu z nich nie posiada kart kredytowych zatwierdzonych do użytku w USA – przyjmujemy gotówkę po przyjeździe na potrzeby rejestracji i pomagamy we współpracy z hotelami w przyjmowaniu płatności gotówką za zakwaterowanie

 
Jawi nam się destynacja idealna: bezpieczna, łatwo dostępna, bez zbędnych formalności wizowych, z centrum konferencyjnym i hotelami w pobliżu, elastycznymi warunkami finansowania i wsparciem finansowym miasta, prowadząca świadomą politykę zrównoważenia, atrakcyjna turystycznie, rozwinięta technologicznie... #DestinationPoland!
 
UIA jest instytutem badawczym oraz centrum dokumentacyjnym, który od ponad 100 lat zbiera i przekazuje informacje o rynku międzynarodowych spotkań stowarzyszeń pozarządowych i organizacji międzyrządowych oraz o kierunkach i trendach w jego rozwoju.
Partnerem badania „Wpływ COVID-19 na międzynarodowe spotkania stowarzyszeń” jest Kraków Convention Bureau oraz Polska Organizacja Turystyczna (Poland Convention Bureau), która także jest jedynym członkiem stowarzyszenia UIA z Polski.

Źródło: Pełny raport można pobrać ze strony: https://uia.org/publications/meetings-survey

#Konkrety Anety to nazwa zbioru publikacji z Polski i ze świata, które wyszukuje i analizuje Aneta Książek, na co dzień związana z Poland Convention Bureau (POT). Aneta stawia na dane pochodzące z krajowych i światowych raportów, a także na dobre przykłady oraz nowe trendy w marketingu miejsc i przemyśle spotkań. Analizuje je pod kątem Polski i sektora spotkań ze szczególnym uwzględnieniem działań prowadzonych przez convention bureaux (biura marketingu miejsc). Jak sama mówi, inspirują ją cytaty. Często są one wstępem do dalszego wyszukiwania i przetwarzania treści, które publikuje w mediach społecznościowych a czasem również na łamach pism branżowych.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl