To był dobry rok na Mazowszu. MROT prezentuje wyniki badań turystycznych i marketingowych

Konferencja prasowa MROT w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. fot. Marta Wasilewska
Na zdjęciu: Konferencja prasowa MROT w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. fot. Marta Wasilewska

Rok 2023 był udany dla turystyki na Mazowszu – Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna (MROT) ogłosiła wyniki swoich badań.
 
W porównaniu do danych z 2022 roku, rok 2023 przyniósł wyraźny wzrost liczby turystów odwiedzających miejsca noclegowe w województwie mazowieckim. Zanotowano o 6,3 proc. więcej turystów, co przekłada się na liczbę łącznie 6 264 932 turystów w miejscach noclegowych (więcej o 371 194 osób). Zwiększyła się też liczba turystów zagranicznych – na nocleg w regionie zdecydowało się o 11,71 proc. więcej odwiedzających spoza granic Polski, dając łącznie 1 633 101 osób.
 
– Rekordowa frekwencja turystyczna w 2023 roku sprawiła, że był to wyjątkowo korzystny okres dla naszego województwa. Badania MROT wykazały wyraźne wzrosty zarówno w liczbie odwiedzających, jak i w zainteresowaniu naszym regionem online. Jesteśmy dumni z tych wyników, ponieważ przekładają się one nie tylko na rozwój turystyki, ale przede wszystkim na lepsze wyniki lokalnej gospodarki, większą liczbę miejsc pracy i podniesienie jakości życia mieszkańców. Turystyka to ważny sektor gospodarczy, stanowiący aż 6 proc. naszego PKB i silny motor napędowy rozwoju społeczno-ekonomicznego, który sprawia, że Mazowsze staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia, pracy i wypoczynku – mówi Izabela Stelmańska, prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
 
Dobre wyniki mazowieckich lotnisk
Znaczący wzrost zanotowały również mazowieckie lotniska, obsługując w 2023 roku łącznie 22 miliony pasażerów. Ten dynamiczny rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu potwierdza rosnącą popularność regionu jako ważnego węzła komunikacyjnego i turystycznego.

Najpopularniejsze atrakcje województwa mazowieckiego
– Zarówno mieszkańcy, jak i turyści z kraju i zagranicy coraz chętniej odkrywają uroki Mazowsza. Od zabytków historycznych po malownicze krajobrazy, od pulsu życia miasta po spokój wiejskich terenów – województwo mazowieckie oferuje niezliczone możliwości spędzania czasu aktywnie i kulturalnie. To doskonałe wyniki, które podkreślają atrakcyjność województwa mazowieckiego jako destynacji turystycznej, a także efektywność naszych działań promocyjnych. Jesteśmy dumni z tego, że coraz więcej osób odkrywa piękno i bogactwo naszego regionu – mówi Jarosław Jóźwiak, członek zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.


Top 10 atrakcji woj. mazowieckiego – frekwencja

1. Łazienki Królewskie w Warszawie (5,45 mln, +3,45 proc.)
2. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (2,6 mln, +2,11 proc.)
3. Zamek Królewski w Warszawie (2,02 mln, +11,49 proc.)
4. Muzeum Narodowe w Warszawie (2 mln, +41,71 proc.)
5. Centrum Nauki Kopernik (1,38 mln)
6. Suntago – Park of Poland
7. Kampinowski Park Narodowy (1,38 mln)
8. Miejski Ogród Zoologiczny w Warszawie (890 tys.)
9. Pałac Kultury i Nauki (795 tys.)
10. Muzeum Powstania Warszawskiego (624 tys.)
Na kolejnych miejscach znalazły się:
11. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin (465 tys.)
12. Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki
13. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze (122 tys.)
14. Julinek Park
15. Państwowe Muzeum Etnograficzne (108 tys.)
Atrakcje turystyczne prowadzone przez komercyjne przedsiębiorstwa nie udostępniają dokładnych danych co do liczby odwiedzin
 – Wyłączając z zestawienia atrakcje z Warszawy, widzimy jak bogata i różnorodna jest oferta turystyczna Mazowsza poza stolicą. Ranking pokazuje potencjał regionu, jego zróżnicowanie oraz zachęca podróżujących do odkrywania województwa mazowieckiego – podkreślali podczas konferencji prasowej przedstawiciele MROT.

Top 10 atrakcji woj. mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy) – frekwencja
1. Suntago – Park of Poland
2. Kampinowski Park Narodowy (1,3 mln)
3. Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki
4. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej (122 tys.)
5. Julinek Park
6. Dom urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli (98,9 tys.)
7. Muzeum Wsi Mazowieckiej z Sierpcu (97,5 tys.)
8. Muzeum Zbrojownia na Zamku w Liwie (77.2 tys.)
9. Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu (76,3 tys.)
10. Zamek Książąt Mazowieckich w Czersku (56,1 tys.)
Atrakcje turystyczne prowadzone przez komercyjne przedsiębiorstwa nie udostępniają dokładnych danych co do liczby odwiedzin

Treści w internecie, które wywołały największe zainteresowanie internautów
Najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych oraz artykuły w mazowieckich serwisach turystycznych pokazują, że internauci coraz częściej szukają ciekawych atrakcji poza Warszawą. Aktywny wypoczynek, w tym wycieczki piesze, rowerowe, kajaki oraz zimowe wyprawy cieszą się dużą popularnością. Zainteresowanie internautów skupia się też na odkrywaniu zabytków, parków krajobrazowych oraz miejscowości o unikatowym charakterze. Swoimi atrakcjami turystycznymi przyciągają zwłaszcza: Płock, Żyrardów, Węgrów, Liwiec i Kampinoski Park Narodowy.

Top 5 postów na Facebooku
1. Warszawa w konkursie European Best Destination 2023
2. Płock – wycieczka rowerowa po Płocku i Brudzeńskim Parku Krajobrazowym
3. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną
4. Węgrów – historia miasta i polecane zabytki
5. Liwiec – wiosenna wycieczka rowerowa wzdłuż rzeki
źródło:facebook.com/ModaNaMazowsze facebook.com/dziejesienamazowszu

Top 5 postów na Instagramie
1. Mniszew – osada nad Pilicą i Wisłą
2. Dolina Liwca – pieszo, kajakiem lub rowerem
3. Kampinoski Park Narodowy na zimowe wyprawy
4. Węgrów i jego niezwykłe opowieści
5. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną
źródło: instagram.com/moda_na_mazowsze


Podsumowanie projektów Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej z 2023 roku
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna podejmuje działania mające na celu promocję turystyki na terenie Mazowsza. Za jeden z największych sukcesów minionego roku uznaje przewodnik „Industrialne Mazowsze”, który zdobył m.in.: pierwsze miejsce w VI Turystycznych Mistrzostwach Vlogerów, w 31. Ogólnopolskim Przeglądzie Książki Krajoznawczej i Turystycznej oraz w konkursie Róża Regionów w kategorii „folder”. – Przewodnik Industrialne Mazowsze to nie tylko źródło wiedzy o bogactwach województwa mazowieckiego, ale także zaproszenie do odkrywania Mazowsza w sposób nowatorski i nieszablonowy. To przewodnik, który ukazuje Mazowsze z zupełnie innej perspektywy, prowadząc czytelnika śladami największych osiągnięć przemysłowych regionu. Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że nasza praca została doceniona przez społeczność oraz instytucje turystyczne, zdobywając wiele prestiżowych nagród. To dla nas motywacja do dalszego tworzenia inspirujących projektów promujących nasz piękny region – podsumowuje Dorota Zbińkowska, dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną media społecznościowe oraz portale informacyjne stanowią najpopularniejsze źródła informacji o Mazowszu. Portal „Moda na Mazowsze” notuje 300 tys. odwiedzin, a w mediach społecznościowych 6,5 mln zasięgu na Facebooku przy 149 tys. obserwujących i zasięg 603 tys. na Instagramie przy 37,8 tys. obserwujących. Ekwiwalent marketingowy portalu w 2023 roku wyniósł 1,2 mln zł. Łączny ekwiwalent marketingowy Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w 2023 r. wyniósł 14,8 mln zł.
 
Wartość przemysłu spotkań na Mazowszu
W 2023 działające w ramach MROT Mazovia Convention Bureau badanie „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact”. Województwo mazowieckie jako pierwsze w Polsce podjęło się próby oceny wpływu branży spotkań na gospodarkę regionu – było to drugie badanie, pierwsze zrealizowano w 2019 roku. Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1,2 proc., a branża tworzy w regionie 36 tys. miejsc pracy. Wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego wyniósł 13 mld złotych, a wartość dodaną brutto wypracowaną dzięki przemysłowi spotkań na Mazowszu oszacowano na 5,6 mld złotych. Badanie i raport zostały przeprowadzone i opracowane we współpracy z Celuch Consulting (więcej o badaniu można przeczytać tutaj >>>).

*źródła danych: Główny Urząd Statystyczny, Stołeczne Biuro Turystyki, Polskie Porty Lotnicze, Polska Organizacja Turystyczna, Mazovia Event Impact i dane własne MROT.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl