To był dobry rok na Mazowszu. MROT prezentuje wyniki badań turystycznych i marketingowych
Rok 2023 był udany dla turystyki na Mazowszu – Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna (MROT) ogłosiła wyniki swoich badań.
W porównaniu do danych z 2022 roku, rok 2023 przyniósł wyraźny wzrost liczby turystów odwiedzających miejsca noclegowe w województwie mazowieckim. Zanotowano o 6,3 proc. więcej turystów, co przekłada się na liczbę łącznie 6 264 932 turystów w miejscach noclegowych (więcej o 371 194 osób). Zwiększyła się też liczba turystów zagranicznych – na nocleg w regionie zdecydowało się o 11,71 proc. więcej odwiedzających spoza granic Polski, dając łącznie 1 633 101 osób.
– Rekordowa frekwencja turystyczna w 2023 roku sprawiła, że był to wyjątkowo korzystny okres dla naszego województwa. Badania MROT wykazały wyraźne wzrosty zarówno w liczbie odwiedzających, jak i w zainteresowaniu naszym regionem online. Jesteśmy dumni z tych wyników, ponieważ przekładają się one nie tylko na rozwój turystyki, ale przede wszystkim na lepsze wyniki lokalnej gospodarki, większą liczbę miejsc pracy i podniesienie jakości życia mieszkańców. Turystyka to ważny sektor gospodarczy, stanowiący aż 6 proc. naszego PKB i silny motor napędowy rozwoju społeczno-ekonomicznego, który sprawia, że Mazowsze staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem do życia, pracy i wypoczynku – mówi Izabela Stelmańska, prezes Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Dobre wyniki mazowieckich lotnisk
Znaczący wzrost zanotowały również mazowieckie lotniska, obsługując w 2023 roku łącznie 22 miliony pasażerów. Ten dynamiczny rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu potwierdza rosnącą popularność regionu jako ważnego węzła komunikacyjnego i turystycznego.
Najpopularniejsze atrakcje województwa mazowieckiego
– Zarówno mieszkańcy, jak i turyści z kraju i zagranicy coraz chętniej odkrywają uroki Mazowsza. Od zabytków historycznych po malownicze krajobrazy, od pulsu życia miasta po spokój wiejskich terenów – województwo mazowieckie oferuje niezliczone możliwości spędzania czasu aktywnie i kulturalnie. To doskonałe wyniki, które podkreślają atrakcyjność województwa mazowieckiego jako destynacji turystycznej, a także efektywność naszych działań promocyjnych. Jesteśmy dumni z tego, że coraz więcej osób odkrywa piękno i bogactwo naszego regionu – mówi Jarosław Jóźwiak, członek zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Top 10 atrakcji woj. mazowieckiego – frekwencja
1. Łazienki Królewskie w Warszawie (5,45 mln, +3,45 proc.)
2. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (2,6 mln, +2,11 proc.)
3. Zamek Królewski w Warszawie (2,02 mln, +11,49 proc.)
4. Muzeum Narodowe w Warszawie (2 mln, +41,71 proc.)
5. Centrum Nauki Kopernik (1,38 mln)
6. Suntago – Park of Poland
7. Kampinowski Park Narodowy (1,38 mln)
8. Miejski Ogród Zoologiczny w Warszawie (890 tys.)
9. Pałac Kultury i Nauki (795 tys.)
10. Muzeum Powstania Warszawskiego (624 tys.)
Na kolejnych miejscach znalazły się:
11. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin (465 tys.)
12. Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki
13. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze (122 tys.)
14. Julinek Park
15. Państwowe Muzeum Etnograficzne (108 tys.)
Atrakcje turystyczne prowadzone przez komercyjne przedsiębiorstwa nie udostępniają dokładnych danych co do liczby odwiedzin
– Wyłączając z zestawienia atrakcje z Warszawy, widzimy jak bogata i różnorodna jest oferta turystyczna Mazowsza poza stolicą. Ranking pokazuje potencjał regionu, jego zróżnicowanie oraz zachęca podróżujących do odkrywania województwa mazowieckiego – podkreślali podczas konferencji prasowej przedstawiciele MROT.
Top 10 atrakcji woj. mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy) – frekwencja
1. Suntago – Park of Poland
2. Kampinowski Park Narodowy (1,3 mln)
3. Farma Iluzji – Edukacyjny Park Rozrywki
4. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Górnej (122 tys.)
5. Julinek Park
6. Dom urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli (98,9 tys.)
7. Muzeum Wsi Mazowieckiej z Sierpcu (97,5 tys.)
8. Muzeum Zbrojownia na Zamku w Liwie (77.2 tys.)
9. Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu (76,3 tys.)
10. Zamek Książąt Mazowieckich w Czersku (56,1 tys.)
Atrakcje turystyczne prowadzone przez komercyjne przedsiębiorstwa nie udostępniają dokładnych danych co do liczby odwiedzin
Treści w internecie, które wywołały największe zainteresowanie internautów
Najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych oraz artykuły w mazowieckich serwisach turystycznych pokazują, że internauci coraz częściej szukają ciekawych atrakcji poza Warszawą. Aktywny wypoczynek, w tym wycieczki piesze, rowerowe, kajaki oraz zimowe wyprawy cieszą się dużą popularnością. Zainteresowanie internautów skupia się też na odkrywaniu zabytków, parków krajobrazowych oraz miejscowości o unikatowym charakterze. Swoimi atrakcjami turystycznymi przyciągają zwłaszcza: Płock, Żyrardów, Węgrów, Liwiec i Kampinoski Park Narodowy.
Top 5 postów na Facebooku
1. Warszawa w konkursie European Best Destination 2023
2. Płock – wycieczka rowerowa po Płocku i Brudzeńskim Parku Krajobrazowym
3. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną
4. Węgrów – historia miasta i polecane zabytki
5. Liwiec – wiosenna wycieczka rowerowa wzdłuż rzeki
źródło:facebook.com/ModaNaMazowsze facebook.com/dziejesienamazowszu
Top 5 postów na Instagramie
1. Mniszew – osada nad Pilicą i Wisłą
2. Dolina Liwca – pieszo, kajakiem lub rowerem
3. Kampinoski Park Narodowy na zimowe wyprawy
4. Węgrów i jego niezwykłe opowieści
5. Żyrardów – kładka spacerowa nad rzeką Pisią Gągoliną
źródło: instagram.com/moda_na_mazowsze
Podsumowanie projektów Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej z 2023 roku
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna podejmuje działania mające na celu promocję turystyki na terenie Mazowsza. Za jeden z największych sukcesów minionego roku uznaje przewodnik „Industrialne Mazowsze”, który zdobył m.in.: pierwsze miejsce w VI Turystycznych Mistrzostwach Vlogerów, w 31. Ogólnopolskim Przeglądzie Książki Krajoznawczej i Turystycznej oraz w konkursie Róża Regionów w kategorii „folder”. – Przewodnik Industrialne Mazowsze to nie tylko źródło wiedzy o bogactwach województwa mazowieckiego, ale także zaproszenie do odkrywania Mazowsza w sposób nowatorski i nieszablonowy. To przewodnik, który ukazuje Mazowsze z zupełnie innej perspektywy, prowadząc czytelnika śladami największych osiągnięć przemysłowych regionu. Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że nasza praca została doceniona przez społeczność oraz instytucje turystyczne, zdobywając wiele prestiżowych nagród. To dla nas motywacja do dalszego tworzenia inspirujących projektów promujących nasz piękny region – podsumowuje Dorota Zbińkowska, dyrektor Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Prowadzone przez Mazowiecką Regionalną Organizację Turystyczną media społecznościowe oraz portale informacyjne stanowią najpopularniejsze źródła informacji o Mazowszu. Portal „Moda na Mazowsze” notuje 300 tys. odwiedzin, a w mediach społecznościowych 6,5 mln zasięgu na Facebooku przy 149 tys. obserwujących i zasięg 603 tys. na Instagramie przy 37,8 tys. obserwujących. Ekwiwalent marketingowy portalu w 2023 roku wyniósł 1,2 mln zł. Łączny ekwiwalent marketingowy Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej w 2023 r. wyniósł 14,8 mln zł.
Wartość przemysłu spotkań na Mazowszu
W 2023 działające w ramach MROT Mazovia Convention Bureau badanie „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact”. Województwo mazowieckie jako pierwsze w Polsce podjęło się próby oceny wpływu branży spotkań na gospodarkę regionu – było to drugie badanie, pierwsze zrealizowano w 2019 roku. Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1,2 proc., a branża tworzy w regionie 36 tys. miejsc pracy. Wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego wyniósł 13 mld złotych, a wartość dodaną brutto wypracowaną dzięki przemysłowi spotkań na Mazowszu oszacowano na 5,6 mld złotych. Badanie i raport zostały przeprowadzone i opracowane we współpracy z Celuch Consulting (więcej o badaniu można przeczytać tutaj >>>).
*źródła danych: Główny Urząd Statystyczny, Stołeczne Biuro Turystyki, Polskie Porty Lotnicze, Polska Organizacja Turystyczna, Mazovia Event Impact i dane własne MROT.