Joanna Gorczyca: Zrównoważona przyszłość biznesu nie tylko dla korporacji

Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU, w cyklu "W centrum uwagi… "
Na zdjęciu: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju PZU, w cyklu "W centrum uwagi… "

Zrównoważony rozwój biznesu opiera się na świadomości wpływu społecznego, środowiskowego i zarządczego oraz na odpowiedzialności za podejmowane w oparciu o nią decyzje biznesowe. Szczególnie na znaczeniu zyskuje teraz, kiedy żyjemy w globalnej cywilizacji i nasze strefy wpływów coraz bardziej się przenikają. Równowaga w biznesie i równe rozłożenie wszystkich trzech czynników ESG są planem działania na rzecz budowania lepszej przyszłości, a nie działaniem jednorazowym czy incydentalnym. Długoterminowe zarządzanie społeczną odpowiedzialnością biznesu jest najlepszą drogą do lepszego zrozumienia znacznie szerszej idei zrównoważonego rozwoju.

Nie bez znaczenia dla zmiany zarządczej pozostaje fakt, iż dzisiaj odpowiedzialność w biznesie jest już bardzo konkretnie przeliczana w walutach. Firmy mają do czynienia z dużą i wciąż rosnącą liczbą zewnętrznych rankingów, standardów i nagród, które mierzą aspekty zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności korporacyjnej. Coraz częściej analizy inwestorów i firmy ratingowe oceniają spółki na podstawie ich wyników w zakresie ochrony środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego. Ze względu na istotne przełożenie czynników ESG na osiągane stopy zwrotu, inwestorzy coraz chętniej włączają analizę ESG do swoich procesów biznesowych, a zrównoważone fundusze coraz bardziej zyskują na atrakcyjności.

Pod koniec 2020 r. grupa zrównoważonych funduszy otwartych i funduszy giełdowych dostępnych dla inwestorów amerykańskich liczyła 392, czyli o 30 proc. więcej niż w 2019 roku. To prawie czterokrotny wzrost w ciągu ostatnich 10 lat. Aktywa w funduszach ETF zajmujących się ochroną środowiska, społeczeństwem i zarządzaniem (ESG) w 2020 roku odnotowały rekordowy wzrost do 67,99 mld dolarów amerykańskich. Deloitte prognozuje, że aktywa objęte mandatem ESG mogą stanowić nawet połowę wszystkich zarządzanych aktywów w samych Stanach Zjednoczonych do 2025 r.

Inwestorzy, włączając się w nurt ESG i wyznaczając cel osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w swoich portfelach do 2050 roku, z pewnością doprowadzą do zmian w działalności ogromnej liczby spółek, w które inwestują.
Zmiany regulacyjne oraz obowiązkowe wymogi dotyczące sprawozdawczości w zakresie ESG wzrosły do 600 na całym świecie, w porównaniu z 383 w 2015 r., kiedy przyjęto cele zrównoważonego rozwoju ONZ (SDG).

Wszystkie te czynniki składają się na dużą i długofalową zmianę w sposobie prowadzenia biznesu. Teraz koncentruje się ona głownie na dużych podmiotach gospodarczych i korporacjach, ale już zaczyna mieć wpływ na sektor MSP. Kolejnym etapem będą małe i mikro firmy, ponieważ każda firma jest podmiotem społecznym, odpowiedzialnym za skutki oraz wpływy jej działań i decyzji na społeczeństwo i środowisko.

Branże świadczące usługi na rzecz korporacji i dużych firm muszą zatem być gotowe na dostarczanie nowych, zrównoważonych rozwiązań dla swoich klientów. Jest to zmiana wynikająca nie tylko z sytuacji epidemiologicznej, która wpłynęła na inną organizację naszego życia, ale również ze zmiany zarządczej, którą wprowadzają strategie ESG. W ofercie sektora MICE, eventowego czy incentive’owego pojawiają się już realizacje zgodne z odpowiedzialnym wykorzystywaniem zasobów. Są one odpowiedzią na wymogi pojawiające się w zapytaniach ofertowych i procesach przetargowych. Klienci coraz częściej proszą o uwzględnianie oczekiwań zgodnych z ESG i doceniają szacunek dla społeczności lokalnych, zastępowanie plastiku materiałami biodegradowalnymi czy menu wegetariańskie. Jest to już z pewnością trwała zmiana nawyków i potrzeb. Będzie się ona rozwijać i upowszechniać w miarę dostępności neutralnych dla środowiska surowców, kreatywności meeting plannerów i rosnącej świadomości konsumentów.

Równie ważny będzie poziom zrównoważonego zarządzania w firmach sektora MICE. Znajdując się w łańcuchu wartości, a więc będąc dostawcą dla korporacji, firmy te zostaną poddane wymogowi potwierdzania, że respektują i stosują założenia ESG. Ten wymóg będzie coraz częściej pojawiał się w procesach zakupowych. Będzie on przybierał formę ankiety dla dostawcy, wymogu w procedurach zakupowych lub zobowiązania do przestrzegania zasad zrównoważonego rozwoju. Duże przedsiębiorstwa będą dążyć do tego, by ich partnerzy i dostawcy byli na równi świadomi wpływu społecznego i odpowiedzialni za środowisko.

Oczywiście najistotniejszym czynnikiem zmiany w sektorze MICE zapewne będzie chęć włączenia się w zmiany na rzecz środowiska i społeczności, ale oddziaływanie dużych korporacji będzie niewątpliwym czynnikiem weryfikującym, sprawdzającym oraz przyspieszającym je.
Warto być przygotowanym.

Zobacz też: Joanna Gorczyca: Trzy ważne dla biznesu litery >>>

Autor: Joanna Gorczyca, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju, PZU
Cykl: W centrum uwagi…
Ekspertka w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zaangażowania społecznego biznesu.
Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu współpracy CSR biznesu z instytucjami kultury, działalności prewencyjnej oraz kampanii społecznych. W Grupie PZU odpowiada za zarządzanie i wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju. Współpracuje z podmiotami Grupy PZU, organizacjami branżowymi i partnerami społecznymi w zakresie ESG, w tym ochrony środowiska i wpływu na klimat oraz zrównoważonych finansów. Członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Co miesiąc będzie stawiać w centrum uwagi istotne dla branży eventowej kwestie związane ze zrównoważonym rozowjem.
W centrum uwagi… Joanna Gorczyca.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl