Sebastian Oprządek: W roku z pandemią w tle zrealizowaliśmy 201 projektów
Rok 2021 był bardzo udany dla agencji El Padre. Nasze przychody wzrosły w porównaniu z 2020 rokiem o prawie 300 proc., zrealizowaliśmy również największy projekt w historii firmy. Mam nadzieję, że najważniejszym wydarzeniem 2022 roku będzie koniec pandemii Covid-19. Sebastian Oprządek, prezes zarządu El Padre, Agencji Roku w dziewiątej edycji MP Power Awards®, podsumowuje ostatni rok w branży i w działalności swojej firmy oraz wskazuje najważniejsze trendy i wyzwania 2022.
Najważniejsze trendy i zjawiska 2021
2021 rok był kolejnym rokiem z pandemią w tle, co miało niewątpliwy wpływ na funkcjonowanie branży. Pojawienie się szczepień i ich powszechna dostępność, a jednocześnie znaczny spadek zakażeń wiosną spowodował odmrożenie branżowe i zwiększenie liczby realizowanych wydarzeń. W okresie późnej jesieni (listopad i grudzień) klienci ponownie rezygnowali z organizacji wydarzeń offline lub organizowali je w formule online w związku z kolejną falą pandemii. Pandemia odmieniana przez wszystkie przypadki była głównym czynnikiem determinującym trendy w branży, a najważniejsze z nich to:
- Sezonowość Liczba organizowanych eventów w okresie późnojesiennym i zimowym znacznie się zmniejszyła, natomiast zwiększyła się liczba eventów realizowanych w okresie wiosennym i wczesnojesiennym, a to oznacza większe obciążenie zespołów w trakcie sezonu, jak również trudną dostępność w tym czasie obiektów, techniki, etc.
- Działanie ad hoc Duża niepewność związana z sytuacją covidową, jak również zmieniającymi się wytycznymi pandemicznymi sprawiła, że klienci często długo nie decydowali się na organizację danego wydarzenia, a jak już podjęli decyzję o jego organizacji, to czas na przygotowanie i realizację projektu był bardzo krótki.
- Hybrydowość Wiele wydarzeń zostało zrealizowanych w formie hybrydowej – organizatorzy co raz częściej dają uczestnikom wybór, czy chcą w wydarzeniu uczestniczyć na żywo, czy też online (realizując nawet w najprostszej formie transmisje online wydarzenia).
- Niedobór kadr Wszyscy pracujący w tej branży zdawali sobie sprawę, że jest to jeden z bardziej stresujących zawodów, ale lubili tę adrenalinę związaną z realizacją i produkcją wydarzeń. Pandemia, wszelkie ograniczenia funkcjonowania branży, a co za tym często idzie również redukcje wynagrodzeń, a czasami nawet etatów sprawiły, że praca w tej branży stała się bardziej ryzykowna, dlatego część kadr (szczególnie niższego szczebla) odeszła do innych gałęzi gospodarki. Efektem tego zjawiska jest niedobór kadr.
Najważniejsze trendy 2022
Mam nadzieję, że najważniejszym wydarzeniem 2022 roku będzie koniec pandemii Covid-19. Niektóre kraje już deklarują, że wkrótce przestaną raportować liczbę zachorowań, znoszą kolejne ograniczenia i limity. Zaczynamy traktować Covid-19 jako chorobę endemiczną – podobnie jak grypę. Jeżeli tak się stanie, to powoli rynek MICE będzie wracał do normalności. Jeżeli tak się nie stanie (i pandemia zostanie z nami na dłużej), to pojawi się trend, z którym w niewielkim stopniu mieliśmy do czynienia w dwóch ostatnich latach, a mianowicie dużo więcej wydarzeń firmowych będzie organizowanych w plenerze nawet w okresie wakacyjnym. Do tej pory tego typu wydarzeń było mniej i zazwyczaj odbywały się późną wiosną lub wczesną jesienią – w tej chwili firmy rozważają organizację spotkań firmowych również w okresie lipiec – sierpień. Drugim trendem mającym wpływ na funkcjonowanie branży jest inflacja, a co za tym idzie rosnące koszty organizacji wydarzeń. Już widzimy to zjawisko w rozmowach prowadzonych z klientami dotyczących umów ramowych podczas określania zasady i stawek współpracy w dłuższym okresie czasu. „Stałe” do tej pory stawki związane z transportem, kosztami ludzkimi (takimi jak praca hostess i hostów czy pracowników technicznych) są aktualnie definiowane jako „zmienne” co oznacza, że mogą być negocjowane i zmieniane, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
Najważniejsze wyzwania 2022
Najważniejsze wyzwania na 2022 rok to elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki i otoczenie gospodarcze. Dużą rolę będą odgrywać czynniki, o których wspominałem już wcześniej, a więc pandemia, w tym szczególności to, czy nastąpi jej koniec, szybkość reagowania na zapytania ze strony klientów i zdolność agencji do przygotowania i realizacji ciekawych wydarzeń w krótkim czasie, poziom inflacji i jej dynamika.
El Padre w 2021
Rok 2021 był bardzo udany dla agencji El Padre. Nasze przychody wzrosły w porównaniu z 2020 rokiem o prawie 300 proc., osiągając poziom ponad 18 mln złotych – niewiele niższy niż w rekordowym dla nas 2019 roku. Zrealizowaliśmy łącznie 201 projektów. Szczególnie intensywna była dla nas druga połowa 2021 roku, kiedy realizowaliśmy dużą liczbę projektów i równolegle znacznie zwiększyliśmy skład osobowy agencji. Pracy było tak dużo, że wszyscy byliśmy zaangażowani w produkcję wydarzeń. W grudniu 2021 roku w ramach konsorcjum zrealizowaliśmy również największy projekt w historii firmy – Światowe Forum Internetu (IGF 2021) dla ONZ w Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym w Katowicach. Wydarzenie w formie hybrydowej, transmitowane na cały świat, tłumaczone na wszystkie oficjalne języki ONZ, w którym uczestniczyło ponad 10 tysięcy osób. Przygotowania do realizacji tego wydarzenia trwały kilka miesięcy, a sam tylko montaż, realizacja i demontaż – 12 dni. Projekt odniósł duży sukces i został bardzo pozytywnie oceniony zarówno przez uczestników, jak również klienta. W 2022 rok weszliśmy z ponad 20-osobowym, doświadczonym i zgranym zespołem, jesteśmy więc przygotowani na nowe wyzwania: ciekawe briefy i wymagające realizacje.
EL PADRE Agencja Roku 2019 i 2020 MP Power Awards to agencja marketingowa o silnej specjalizacji eventowej realizująca projekty w Polsce i zagranicą. Klientami El Padre są zarówno małe i średnie firmy, jak również duże międzynarodowe koncerny. Spółka jest członkiem założycielem Klubu Agencji Eventowych przy SAR i jedną z najbardziej cenionych agencji eventowych w Polsce. Agencja El Padre ma na swoim koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień w polskich i międzynarodowych konkursach marketingowych m.in.: MP Power Awards, Osobowość Roku MICE Poland, Złote Spinacze, PR Wings, Eventiada czy Golden Arrow. www.elpadre.pl