Zakładki jasne 3a

Polecane obiekty

Hotel Polonia Palace

Warszawa (mazowieckie)

Międzynarodowe Centrum...

Kraków (małopolskie)

ICE Kraków Congress Centre

Kraków (małopolskie)

Polecane usługi

Masters Catering

Warszawa (mazowieckie)

Belvedere Catering by Design

Warszawa (mazowieckie)

Z-Factor. Smart Hospitality

Kraków (małopolskie)
A A
Wywiady

Sebastian Oprządek: Po prostu musimy zachowywać się etycznie

Sebastian Oprządek, fot. Szymon Kobusiński,...

„Etyka w branży to temat rzeka, a z biegiem lat wcale nie uważam, żeby ta rzeka miała jakiś spokojniejszy nurt…”. Rozmawiamy z Sebastianem Oprządkiem, prezesem zarządu El Padre, nagrodzonym MP Power Awards® 2018.

MeetingPlanner.pl: Jaką wartość z punktu widzenia Twoich doświadczeń, współpracy z różnymi klientami, markami i firmami, mają narzędzia z zakresu event marketingu?

Sebastian Oprządek: Dobrze wykorzystane narzędzi event marketingowe są skuteczne i efektywne. Część marek ma naturalne predyspozycje do wykorzystania na szeroką skalę narzędzi event marketingowych w komunikacji (np. odzież i sprzęt sportowy, napoje). Mamy też marki, które swoje DNA opały o event marketing i na bazie event marketingu odbywa się komunikacja marki – taki przykładem jest konsekwentnie realizowana przez wiele lat strategia marki Red Bull. Marki szukają coraz częściej szerszej możliwości kontaktu ze swoją grupą docelową, dlatego np. tak chętnie biorą udział w różnorakich festiwalach gdzie uczestnicy wydarzeń mogą doświadczyć marki i stać się jej wiernymi fanami. Narzędzia event marketingowe w znacznie szerszym stopniu mogą być wykorzystane w obszarze b2b, kiedy to zarówno budżet jak i specyfika działań pozwala na wykorzystanie szerokiego wachlarza działań event marketingowych. Warto podkreślić fakt, że niezależnie od działań komunikacyjnych b2c czy b2b skierowanych do klientów każda firma powinna (o ile nawet nie musi) wykorzystać event marketing w kontekście dbania o swoich pracowników – dlatego organizowane są pikniki, spotkania świąteczne, wyjazdy motywacyjne, konferencje sprzedaży, targi pracy, targi dla dostawców, wydarzenia rocznicowe, itd. Podsumowując można powiedzieć, że narzędzia event marketingu mają ogromną i niezastąpioną rolę w działalności każdej firmy.

MP: Jak postrzegasz współpracę w branży eventowej, jaki jest Twój preferowany model takiej współpracy? Zarówno z perspektywy agencja – klient, jak i agencja – podwykonawcy?

SO: Najlepszy jest partnerski model współpracy (zarówno z klientem, jak i podwykonawcą, zresztą agencje dla klienta są również „tylko” lub „aż” podwykonawcą – ja uważam, że „aż”). Szczególnie imponują mi ci klienci, którzy osobiście angażują się w projekty i równocześnie doceniają rolę agencji, która jest ekspertem i potrafi doradzić najlepsze rozwiązania. Taka partnerska współpraca i merytoryczne rozmowy, czasami nawet spory, owocują twórczym fermentem i finalnie przynoszą najlepszy efekt. Przy realizacjach staramy się pamiętać o wszystkich naszych partnerach biznesowych – nie tylko o klientach, ale także podwykonawcach i traktować ich partnersko. Często ich wiedza ekspercka w danej dziedzinie jest znacznie większa niż agencji. Zaangażowanie podwykonawców w realizowane projekty często na rynku jest niedoceniane, a wiemy że jest bezcenne. 

MP: Co według Ciebie oznacza pojęcie „etyka w branży”, jakie są kluczowe wyznaczniki, którymi Ty się kierujesz, a jakie problemy dostrzegasz?

SO: Temat rzeka, a z biegiem lat wcale nie uważam, żeby ta rzeka miała jakiś spokojniejszy nurt… Zarówno KAE, jak i SBE (dwie najważniejsze organizacje branżowe) mają odpowiednio „Zasady Dobrych Praktyk” i „Kodeks Dobrych Praktyk Branży Eventowej”, niestety często te zapisy pozostają tylko na papierze i nie funkcjonują w życiu codziennym. Jako członek KAE przestrzegam „Zasad Dobrych Praktyk”. Niezależnie od zapisów przyjęliśmy wewnętrznie w agencji własne regulacje, które może na pierwszy rzut oka nie mają wiele wspólnego z etyką, ale po głębszym zastanowieniu rzeczywiście mają. W El Padre mamy wewnętrzną regulacje od kilku lat, że konsekwentnie nie startujemy w przetargach, do których zapraszane jest więcej niż pięć agencji. Przygotowanie oferty to koszty dla agencji, każda zazwyczaj przygotowuje dwie propozycje lub więcej. Powiedzmy to szczerze, realnie żaden klient nie płaci na etapie przetargu za przygotowanie ofert, jeżeli więc klient nie jest w stanie wybrać jednej z kilkunastu ofert (czytaj zaprasza do przetargu więcej niż pięć agencji) to uważam, że takie nieszanowanie czasu pracy, energii zespołu agencji (także kosztów z tym związanych) po stronie agencji jest nieetyczne. Nadal zdarza się „inspirowanie” czyimś pomysłem. Kilka tygodniu temu na prezentacji usłyszeliśmy od klienta tekst: „o… fajny pomysł – kradnę”, zareagowaliśmy i wyjaśniliśmy klientowi, że nie może tego zrobić. Kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat zdarzyło się nam realizować koncepty dane nam przez klienta. Zawsze pytamy, czy aby na pewno jest to jego koncept, a jeżeli nie, to wyjaśniamy klientowi, że albo powinien zrealizować ten koncept z agencją, która jest autorem takiego konceptu, a jeżeli twórcą konceptu był butik kreatywny lub mała agencja, co do której zdolności realizacyjnych klient nie ma zaufania i koniecznie chce event produkować z nami, to musi zapłacić za koncept kreatywny. Generalnie uważam, że każdy z nas (niezależnie czy pracuje po stronie klienta, agencji czy podwykonawcy) po prostu musimy zachowywać się etycznie i wtedy z etyką w branży nie będzie problemu.

MP: Działasz we wspomnianym Klubie Agencji Eventowych SAR, jakie widzisz kluczowe wyzwania stojące przed branżą eventową w Polsce?

SO: Najważniejsza kwestia, jaka nurtuje agencje, to kwestie kosztów i wynagrodzenia agencji. Mamy taką sytuację, że ciągle jest presja na obniżanie wynagrodzenia agencji i jednocześnie presja płacowa na podnoszenie wynagrodzeń ze strony pracowników. Klienci na etapie przetargu oczekują szczegółowych ofert wraz z wizualizacjami, projektami, szczegółowymi kosztorysami, a to oznacza dużo większy czas na przygotowanie ofert, a co za tym idzie, znacznie większe koszty przygotowania ofert niż kiedyś. Jeżeli dalej będziemy podążać w tym kierunku, to coraz częściej będziemy mieli do czynienia z agencjami, które przestaną być stabilne finansowo, a to zagrożenie nie tylko dla agencji i jej pracowników, ale również dla klientów i podwykonawców.   

MP: Analizując obecną sytuację rynku eventowego, czynniki zewnętrzne wpływające na jego kształt i kondycję, trendy itd., jak widzisz perspektywę rozwoju tego sektora?

SO: Z natury jestem optymistą, więc staram się optymistycznie patrzeć w przyszłość. Widzę z jednej strony powszechniejsze niż kiedyż wykorzystania narzędzi eventowych w komunikacji, większą liczbę agencji, więcej budżetów przeznaczanych na realizację eventów (jeszcze kilkanaście lat temu sektor wypożyczania mebli eventowych właściwie nie istniał, a większość realizacji odbywała się w hotelach – dziś na rynku mamy prężnie działające wypożyczalnie, jest coraz więcej ciekawych przestrzeni eventowych). Z drugiej strony mamy zmniejszające się marże, coraz więcej regulacji, a co za tym idzie, coraz wyższe koszty działalności. Wszyscy musimy mieć tego świadomość i dbać o branżę, w której działamy.


 Wideoportret autorstwa Szymona Kobusińskiego, Studio Bank


Sebastian Oprządek, prezes zarządu, dyrektor obsługi klienta, El Padre, nagrodzony w MP Power Awards® w kategorii Meeting planner – agencja eventowa
Magister marketingu oraz absolwent studiów podyplomowych w zakresie psychologii zachowań rynkowych był współzałożycielem firmy Eskadra zajmującej się szkoleniami, marketingiem oraz eventami. Od 2010 roku prowadzi agencję El Padre, która w 2018 roku zrealizowała rekordową liczbę projektów – 239. Jest współtwórcą wielu kampanii i laureatem nagród z zakresu marketingu, między innymi Złotej Strzały, Boomerangu, Golden Arrow, Złotych Spinaczy, MP Power Awards oraz Globes Award.
Członek założyciel Klubu Agencji Eventowych przy SAR i jego prezes w latach 2017 – 2019, członek jury konkursu KTR i koordynator ze strony agencji eventowych zapisów Białej Księgi Komunikacji Marketingowej w kategorii event.

 

Zdaniem Jury
Wybór laureata w tej kategorii był szczególnie trudnym zadaniem, ponieważ wszyscy nominowani pracują społecznie na rzecz naszej branży. Jednak mając przyjemność pracować z Sebastianem w KAE, zdołałam go poznać jako człowieka niezwykle ciepłego, zdroworozsądkowego i potrafiącego skutecznie dążyć do celu. Dlatego bardzo cieszę się z jego zwycięstwa i gratuluję mu z całego serca!
Agnieszka Sołtysiak, partner, endorfina events

 

Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards® jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej.

16 paź 2019
 
średnia ocen:
3.7
 
oceń
 
 
 
Meeting Planner Sp. z o.o.
ul. Złota 9/30, 00-019 Warszawa
tel.: 22.378 38 51
 
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.