Żanetta Sass-Gustkiewicz: Cały czas pracujemy nad wizerunkiem Polski
Wyzwaniem stojącym przed naszą branżą jest skuteczny lobbing na rzecz zwiększenia budżetu na promocję Polski jako destynacji w przemyśle spotkań, co skutkowałoby zwiększonym zainteresowaniem Polską jako atrakcyjnym miejscem spotkań i wzrostem liczby eventów. Rozmawiamy z Żanettą Sass-Gustkiewicz, managing partner, Intercrac DMC nagrodzoną MP Power Awards® 2018.
MeetingPlanner.pl: Jak postrzegasz współpracę w branży, jaki jest twój preferowany model takiej współpracy? Zarówno z perspektywy agencja – klient, jak i agencja – podwykonawcy?
Żaneta Sas-Gustkiewicz: Współpracę w naszej branży uważam ogólnie za zadawalającą. Firma nasza jest zresztą świetnym przykładem korzyści wynikających ze współpracy nawet z konkurencją. Nasze dwie siostrzane firmy: Cracow Tours i Symposium Cracoviense zostały przecież stworzone przez dwie konkurujące ze sobą firmy Intercrac i Janpol. To taki przykład koopetycji czyli jednoczesnej współpracy i rywalizacja pomiędzy konkurentami.
Od początku istnienia naszej firmy, kładliśmy ogromny nacisk na dobre, długoterminowe relacje z klientami. W efekcie mamy wśród nich bardzo wielu lojalnych i oddanych partnerów handlowych, rekomendujących Intercrac jako bardzo wiarygodnego i doświadczonego DMC do kolejnych firm.
W związku z faktem, iż jesteśmy członkiem kilku międzynarodowych sieci DMC, jedną z istotnych form współpracy, która wpływa na nasz wzrost sprzedaży jest wzajemna rekomendacja. Sprawdza się to rewelacyjnie we współpracy pomiędzy DMC z różnych krajów, skupionych w tej samej organizacji. Ponieważ wiem, w jaki sposób pracują moi koledzy, właściciele DMC w innych krajów, mogę uczciwie ich polecać moim klientom, co oczywiście funkcjonuje również w drugą stronę. Takie wzajemne napędzanie sobie klientów jest ogromną wartością członkostwa w tego rodzaju „DMC networks”. Oczywiście jako członkowie takich organizacji mamy też możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń.
Bardzo pozytywna formą współpracy jest stowarzyszenie branżowe, do którego należymy, a mianowicie MPI. Wiadomym jest, iż członkostwo w MPI oraz ogólnie w tego rodzaju organizacjach jest bardzo korzystne, chociażby ze względu na to, że jako zrzeszone firmy możemy łatwiej realizować wspólne inicjatywy na rzecz naszej branży czy walczyć o uchwalenie prawa korzystniejszego dla branży.
MP: Co według Ciebie oznacza pojęcie „etyka w branży”, jakie są kluczowe wyznaczniki, którymi Ty się kierujesz, a jakie problemy dostrzegasz?
ŻSG: Pojęcie etyki w branży jest prawdę mówiąc trudne do zdefiniowania w ostatnich latach. Etyka biznesu to krótko mówiąc normy i zasady określające właściwe zachowania i działania w naszej działalności. Problem polega na tym jednakże, iż istnieje w naszej branży ogromna dowolności w interpretacji, co znaczy „właściwe zachowanie”, a chęć zwiększenia zysku sprawia, iż normy się nieco rozmywają. Ogromna liczba powstających nowych firm, niemających ani odpowiedniego doświadczenia, ani kompetencji zaburza wypracowane przez lata zasady i normy. Bezpardonowe stosowanie cen dumpingowych, oferowanie zbyt liberalnych warunków kontraktu czy płatności psują rynek.
Etyka w biznesie była i jest dla mnie bardzo istotna. To wartość, która wpłynęła na model obowiązujący w naszej firmie i polegający na tym, że nigdy nie pomijamy naszych kontrahentów, czyli zagranicznych agencji eventowych i incentive hous-ow, kontaktując się bezpośrednio z klientem korporacyjnym. I tego samego oczekujemy od naszych klientów, to znaczy, aby nie eliminowali nas, rezerwując serwisy, świadczenia bezpośrednio u naszych dostawców. Uważam, iż taki model współpracy jest kluczowy i zgodny z etyką, która powinna obowiązywać w naszej branży.
To samo dotyczy naszych krajowych podwykonawców, którzy pracując z nami od lat, wiedzą, że nie powinni podejmować bezpośrednio działań handlowych skierowanych do naszych klientów.
MP: Jesteś zaangażowana w działania na rzecz promocji Polski jako destynacji spotkań. Jakie stoją wyzwania przed branżą właśnie w tym aspekcie?
ŻSG: Podsumowując moje wieloletnie działania promocyjne Polski, muszę przyznać, iż wciąż pozostaje to dużym wyzwaniem, aby zmienić wizerunek naszego kraju na wielu rynkach. Niestety w pamięci wielu narodów/ rynków, wciąż funkcjonuje obraz Polski sprzed lat. Kojarzy się często z „old school”. Wiele wysiłku kosztuje obalanie stereotypów, które wciąż funkcjonują.
Przez te wszystkie lata, uczestnicząc w międzynarodowych targach, workshopach, prezentacjach i sales calls-ach itd. w wielu przypadkach musiałam pełnić rolę instytucji promującej Polskę jako destynację spotkań, zamiast skupić się na promocji naszej firmy i naszych produktów. Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, iż jest to naturalne, aczkolwiek odbiegające od modelu sprzedaży w większości innych krajów, gdzie DMC skupiają się na promocji swojego produktu, a ośrodki narodowe na ogólnej promocji walorów i atrakcji kraju. Niestety wszyscy wiemy, jak niski jest w naszym kraju budżet przeznaczony na promocję. W mojej opinii największym wyzwaniem stojącym przed naszą branżą w tym aspekcie jest skuteczny lobbing na rzecz zwiększenia budżetu na promocję Polski jako destynacji w przemyśle spotkań, co skutkowałoby zwiększonym zainteresowaniem Polską jako atrakcyjnym miejscem spotkań i wzrostem liczby eventów, konferencji i podróży incentive do naszego kraju.
Wideoportret autorstwa Szymona Kobusińskiego, Studio Bank
Żanetta Sass-Gustkiewicz, managing partner, Intercrac DMC, nagrodzona MP Power Award® 2018 w kategorii Meeting planner – DMC/PCO
Pracę w firmie Intercrac rozpoczęła od stażu w trakcie studiów w 1992 roku (ukończyła turystykę i rekreację na AWF, studiowała też w Wyższej Szkole Biznesu we Francji), a po sześciu latach pracy stała się wspólnikiem firmy. Rozwinęła dział MICE, a jako dyrektor handlowy przyczyniła się do międzynarodowego rozwoju firmy, która jako DMC obecnie posiada przedstawicielstwa handlowe w wielu krajach na świecie. Zrealizowała szereg eventów, konferencji i podróży incentive dla najbardziej wymagających klientów.
Żanetta Sass-Gustkiewicz w 2017 roku uhonorowana została odznaką „Honoris Gratia” przyznaną przez Prezydenta Miasta Krakowa za całokształt wysiłków w promocję miasta na arenie międzynarodowej..
Zdaniem Jury
Żanetta Sass-Gustkiewicz niesamowita postać, rodowita Krakowianka, która popularyzuje swoje miasto najlepiej jak potrafi, świadczy chociażby o tym przyznane odznaczenie Honoris Gratia, które jest szczególnym uznaniem i podziękowaniem okazanym przez prezydenta Krakowa osobom zasłużonym dla miasta. Osoba bardzo doświadczona i zaangażowana w realizację eventów, konferencji oraz incentives. Pozytywna i energiczna kobieta, która promuje nie tylko ukochany Kraków, ale i Polskę na arenie międzynarodowej…Jednym słowem ma Power!
Agnieszka Pieńkowska, kierownik Biura Zarządu, Fiege
Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards® jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej.